Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Fakturan

5 dagar netto

Hej, 5 dagar för att betala en faktura, är inte det extremt lite? Det står enligt avtal, jag hade inte avtalat det. Kan det vara ett automatiskt avtal som ingås när man köper tjänsten?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-22 14:13
    Jag ringde och anlitade någon att utföra en tjänst, tjänsten utfördes för 2 dagar sedan, i dag fick jag en e-post med en bifogad faktura som ska betalas inom fem dagar. Är det lagligt att ha fem dagar netto som betalningstid? Det är ju två helgdagar som ingår i dom fem dagarna vilket innebär att man får tre vardagar på sig.

• Svar på tråden 5 dagar netto
  • Dixie

5 dagar kvar kort om tid, men hur menar du att du inte avtalat det - har du beställt något med faktura? jag skulle gissa att detta står i avtalet - det är ju inget som avtalas från gång till gång, utan står oftast i den finstilta texten längst ner.

• Fakturan
    Dixie skrev 2014-05-22 14:03:25 följande:

5 dagar kvar kort om tid, men hur menar du att du inte avtalat det - har du beställt något med faktura? jag skulle gissa att detta står i avtalet - det är ju inget som avtalas från gång till gång, utan står oftast i den finstilta texten längst ner.

Se tillägget
  • Hoppfull84

om du inte skrivit på något avtal eller klickat i någon box att du godkänner villkoren eller liknande så har ni inte kommit överens om hur lång betlaningsfristen ska vara, och är därför inte skyldig att betala inom 5 dagar. dock måste du skriftligen(via mail eller brev) påpeka för leverantören att du inte tänker gå med på betalningsvillkoret utan istället betala inom XX antal dagar, och på så vis bestridit fakturan officiellt.
    Om ni inte har något avtal så står han på pottan och kan inte kräva något annat.

• sportpappa

Om ni avtalat om ett betalningsvillkor så är det så klart det som gäller, men om ni inte har kommit överens om det så kan företaget sätta vad som helst. Det är möjligt att det står i något generellt avtal de har någonstans. Det måste dock vara rimligt. En dags betalningsvillkor är ganska orimligt så vida du inte får fakturan levererad i handen. 5 dagar är kort, men oftast inte orimligt kort. Nu verkar du både ha läst mailet med fakturan inom 5 dagar och haft tid att skriva här på Familjeliv om det så du har bevisligen tid att betala den Flört

Svar på tråden 5 dagar netto