• Anonym (nojjig)

milersättning i deklarationen om det är fel

Om man uppgett för mycket i milersättningen exempel om det slår på låt oss säga 5000 kr och de kommer på en....

Säg att du uppgett 85 000 kr men det visar sig att rätt summa är 80 000 kr

Vad händer då??

• Svar på tråden milersättning i deklarationen om det är fel
  • Anonym (nojjig)

ok... låter drastiskt! vad händer mer?

• Långbenopluto
    Anonym (nojjig) skrev 2014-05-22 16:02:36 följande:
    ok... låter drastiskt! vad händer mer?

Drastiskt? Nä, ljuger man för skattmasen så är det så.....
  • Anonym (nojjig)

ja helt klart! tänkte mer att det är ju inte ett helt felaktig och uppdiktat belopp. jag förstår ju att om man inte har rätt att dra av några resor alls så är det ju helt upp åt väggarna att uppge 85 000kr. 

• Anonym (***)

Det händer inget mer än att de räknar om din deklaration, så du får betala mer i skatt. De polisanmäler inte, såvida du inte har uppsåt att fuska. Att skriva 85 000 istället för 80 000 är inget stort fel. Det är under förutsättning att de granskar dina avdrag.

Men vet du redan om att du gjort fel, och inte vill chansa att deklarationen går igenom, kan du kontakta dom och be att få rätta den.

• Modernmom

Man kan få avslag, men polisanmäld blir man ju inte. Om de väljer att granska din milersättning, så kommer det ju fram att du inte har rätt till det och då blir det avslag, helt enkelt.

• ursula
    Anonym (nojjig) skrev 2014-05-22 15:58:57 följande:
    Om man uppgett för mycket i milersättningen exempel om det slår på låt oss säga 5000 kr och de kommer på en....

Säg att du uppgett 85 000 kr men det visar sig att rätt summa är 80 000 kr

Vad händer då??
    Du får ett 40% skattetillägg på den felaktiga summan
  • Anonym (***)
    ursula skrev 2014-05-22 17:54:37 följande:
    Du får ett 40% skattetillägg på den felaktiga summan
    Det behöver inte bli så.
  • ursula
    Anonym (***) skrev 2014-05-22 18:05:39 följande:
    Det behöver inte bli så.

den som lämnar oriktiga uppgifter till Skatteverket kan få betala skattetillägg på upp till 40 procent. Det framgår av taxeringslagen.

Skattetillägg ska, enligt taxeringslagen (5 kap 1§ taxeringslagen, TL), tas ut om en skattskyldig på något annat sätt än muntligen lämnar en oriktig uppgift som underlag inför en taxering eller beskattning.

En oriktig uppgift är enligt lagstiftningen en uppgift som klart framstår som felaktig. Skattetillägget är då 40 procent av den inkomstskatt som, om den oriktiga uppgiften hade godtagits, inte skulle ha påförts den skattskyldige.

• Anonym (***)
    ursula skrev 2014-05-22 18:41:22 följande:

den som lämnar oriktiga uppgifter till Skatteverket kan få betala skattetillägg på upp till 40 procent. Det framgår av taxeringslagen.

Skattetillägg ska, enligt taxeringslagen (5 kap 1§ taxeringslagen, TL), tas ut om en skattskyldig på något annat sätt än muntligen lämnar en oriktig uppgift som underlag inför en taxering eller beskattning.

En oriktig uppgift är enligt lagstiftningen en uppgift som klart framstår som felaktig. Skattetillägget är då 40 procent av den inkomstskatt som, om den oriktiga uppgiften hade godtagits, inte skulle ha påförts den skattskyldige.

Kan få. Precis. Det avgörs från fall till fall.

Min mamma jobbar på Skatteverket. Så jag vet.
  • Anonym (....)

Vet inte hur det fungerar i just det du beskriver. Men en kollega till mig uppgav sin milersättning, problemet var att hennes make gjorde samma. Dom hade bara 1 bil och bägge blev kollade. Hon kunde då inte redovisa sitt och fick inget alls. Men inget "straff".

Vet folk som fått redovisa för sitt avdrag. Men det är ju egentligen inga större problem om man kört/tankat på sitt eget.

• Anonym (nojjig)

hm.... eftersom beloppet är så litet är alltså det värsta som kan hända att jag får en extraskatt....... *pustar ut

alltså det enda det kan slå på är t.ex vab-dagar..... 

• Anonym (***)
    Anonym (nojjig) skrev 2014-05-22 20:33:53 följande:
    hm.... eftersom beloppet är så litet är alltså det värsta som kan hända att jag får en extraskatt....... *pustar ut

alltså det enda det kan slå på är t.ex vab-dagar..... 
    Jag förmodar att du har en uträkning du kan visa fram om de frågar efter det.

Har du haft körersättningar i denna storlek innan som gått igenom?
Svar på tråden milersättning i deklarationen om det är fel