• Anonym (Ångest..)

Har du gjort käkoperation?.. Hur är det efteråt??

Snart är det dags för mig att genomgå käkoperation. Har överbett och ska förlänga underkäken.
    Jag är sjukt nervös nu. Det är inte många dagar kvar.

Har du genomgått en sådan operation? Hur ont gör det? Vad är värst? Vad kan man lindra? Vad är bästa tipsen?
    Hur länge var du sjukskriven? Jag har hört att det är ca 2-3 veckor. Jag har relativt tungt jobb och måste prata mycket och vara alert. Klarar man att jobba efter 2-3 veckor?
    Fick du tillbaka känseln i haka/läppar?

Tar tacksamt emot alla tips och råd..
    Från en som är nervös....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-06-04 10:02
    Nu är det GJORT!!!

Det har varit både jobbigare och lättare än jag trott.
    Personalen på sjukhuset var helt OTROLIGT bra! Omtänksamma, lyhörda, kompetenta. Tack KS i Solna!!! Ni är guld värda.
    Jag är svullen och har stora blåmärken, svårt att prata, känselbortfall i läpp och haka. Har ont, inte extremt men det är inte så hemskt som jag trodde. Ömmar och spänner, värker. Jag trodde värken/smärtan skulle vara enorm.
    Men är just nu glad att det är över.
    Nu är jag hemma och dricker soppor med sugrör...

• Svar på tråden Har du gjort käkoperation?.. Hur är det efteråt??
  • twosofar
    Anonym (Ångest..) skrev 2014-05-22 19:34:25 följande:

Snart är det dags för mig att genomgå käkoperation. Har överbett och ska förlänga underkäken.
    Jag är sjukt nervös nu. Det är inte många dagar kvar.

Har du genomgått en sådan operation? Hur ont gör det? Vad är värst? Vad kan man lindra? Vad är bästa tipsen?
    Hur länge var du sjukskriven? Jag har hört att det är ca 2-3 veckor. Jag har relativt tungt jobb och måste prata mycket och vara alert. Klarar man att jobba efter 2-3 veckor?
    Fick du tillbaka känseln i haka/läppar?

Tar tacksamt emot alla tips och råd..
    Från en som är nervös....

Jag förlängde min underkäke för några år sedan nu pga överbett. Jag var hemma från skolan ca 2 veckor efteråt, vet inte om du kanske behöver mer om du jobbar sådär? Det borde du ju kunna känna och få begära att bli sjukskriven längre.

Jag kommer faktiskt inte ihåg att att gjorde särskilt ont efteråt av själva op, utan det gjorde mer ont för att man blev svälld i ansiktet och det liksom spände. Du kommer få ett "schema" med värktabletter som du ska följa, och så får du säkert extra att ta vid behov. Jag använde ispåse en del (sån där med geleliknande material, finns säkert på Apoteket) och lade runt käken, det var jätteskönt.

Det kunde kännas svårt att inte kunna äta något annat än flytande under några veckor, men se till att du har sådant du tycker om hemma. Varma släta soppor var gott, i jämförelse med yoghurt och näringsdrycker. Gurgla noga med t.ex. Klorhexidinlösning, det är svårt att komma åt och borsta tänderna så det är viktigt (och känns fräschare!).

Jag hade knappt någon känsel i underläppen och huden utmed underkäken under några veckor, men sedan har jag fått full känsel igen. Har dock några fläckar som känns lite bedövade, jag känner att jag rör där men det känns lite som när man har "sockerdricka" i ben eller arm.

Kommer inte på något mer såhär på rak arm. Fråga gärna mer om du vill! Det kommer att gå jättebra, lycka till! :)
  • Anonym (jag har)

Gjorde samma för lite över 1år sen.

Det gör rätt så ont men jag fick starka Ipren (600mg) och citodon för 2månader men de gör som mest ont första 2veckorna.

Man blir väldigt svullen , såg ut som en fotboll och så fick ja stora blåmärken.

Den värsta svullnaden gick över på 2-3 veckor.

De känns stramt rätt länge men man vänjer sig vid de.

Jag fick komplikationer med en infekterad skruv som tog ett tag att upptäcka.

Nu så har jag fortfarande inte så bra känsel i ena läpphalvan och rätt mkt ärrbildning i ena sidan av munnen som stramar. Förmodligen beror de på den infekterade skruven.

Man får även ett stygn på utsidan av var kind men de blev inget ärr.

Bästa tipset är att bunkra upp med drickbar mat för de är allt man kan få i sig och du kommer verkligen sakna att få tugga samt äta vad man vill. Be om att få värktabletter i brusform lättare att dricka än svälja tabletterna.

Man klarar av att jobba, hade själv liknade arbetsuppgifter.

Fråga om de är nå mer du undrar över ????

Vart nånstans ska du bli opererad?

• twosofar
    Anonym (jag har) skrev 2014-05-22 20:12:30 följande:

Gjorde samma för lite över 1år sen.

Det gör rätt så ont men jag fick starka Ipren (600mg) och citodon för 2månader men de gör som mest ont första 2veckorna.

Man blir väldigt svullen , såg ut som en fotboll och så fick ja stora blåmärken.

Den värsta svullnaden gick över på 2-3 veckor.

De känns stramt rätt länge men man vänjer sig vid de.

Jag fick komplikationer med en infekterad skruv som tog ett tag att upptäcka.

Nu så har jag fortfarande inte så bra känsel i ena läpphalvan och rätt mkt ärrbildning i ena sidan av munnen som stramar. Förmodligen beror de på den infekterade skruven.

Man får även ett stygn på utsidan av var kind men de blev inget ärr.

Bästa tipset är att bunkra upp med drickbar mat för de är allt man kan få i sig och du kommer verkligen sakna att få tugga samt äta vad man vill. Be om att få värktabletter i brusform lättare att dricka än svälja tabletterna.

Man klarar av att jobba, hade själv liknade arbetsuppgifter.

Fråga om de är nå mer du undrar över ????

Vart nånstans ska du bli opererad?

Jobbigt med skruven! Fick du implantat i hakan också?

Bra att du tog upp det där med stygnen på utsidan. Jag har inte heller några ärr efter dom, tror inte att det är särskilt vanligt att man får det. Är så små snitt dom gör.

Vart blev du opererad?
  • Anonym (jag har)
    twosofar skrev 2014-05-22 20:17:53 följande:
    Jobbigt med skruven! Fick du implantat i hakan också?

Bra att du tog upp det där med stygnen på utsidan. Jag har inte heller några ärr efter dom, tror inte att det är särskilt vanligt att man får det. Är så små snitt dom gör.

Vart blev du opererad?

Nä inte i hakan. Vart opererad på karolinska i Stockholm.

Vill tillägga att trotts komplikationerna så är jag nöjd med resultatet :)
  • twosofar
    Anonym (jag har) skrev 2014-05-22 20:25:15 följande:

Nä inte i hakan. Vart opererad på karolinska i Stockholm.

Vill tillägga att trotts komplikationerna så är jag nöjd med resultatet :)
  • Anonym (Ångest..)

Tack för era svar.
    Jag ska opereras på Karolinska, Solna.
    Hur länge låg ni inne på avdelningen?
    Jag fick veta av min tandreglerare att han vill träffa mig så fort som möjligt efter operationen. Brukar det vara så?

• Anonym (jag har)

Samma som mig då. Vilken läkare har du?

Jag sov 1 natt på sjukhuset.

Min tandläkare ville oxå se mig tidigt efter operationen.

Se till att få åka bil el taxi hem för man orkar inte åka kommunalt.

• Anonym (Ångest..)

Jag har inte lappen med infot här men han heter Abdi.... nånting.. 
    Han gav ett bra intryck.

• Anonym (Ångest..)

Nej.. inte Abdi.. Alires.. nånting.. heter han..

Hur länge fick du ha kvar tandställningen efteråt?

• twosofar
    Anonym (Ångest..) skrev 2014-05-22 20:33:46 följande:

Tack för era svar.
    Jag ska opereras på Karolinska, Solna.
    Hur länge låg ni inne på avdelningen?
    Jag fick veta av min tandreglerare att han vill träffa mig så fort som möjligt efter operationen. Brukar det vara så?

Jag stannade två nätter för att jag hade en bit att åka hem. Ta med en scarf eller liknande att täcka ansiktet med när du ska ut från sjukhuset, man vill inte gärna visa sig offentligt dagarna efter op ;)

Jag träffade min det första som hände morgonen efter.
Svar på tråden Har du gjort käkoperation?.. Hur är det efteråt??