• Majsan70

Det knastrar i bakbenet på vår valp?!

Jag har i dag märkt att det knastrar i ena bakbenet på vår Chihuahua valp. Nedanför hasen men inte riktigt ut i tassen så att säga. Han har inte ont och haltar inte.  Vi var hos veterinären för sista vacc. förra veckan och då uppmärksammades inget heller.  

Kan det knastra ibland utan att det är nån fara? Vi har stor hund sen innan och jag har aldrig hört något från hennes ben. Genast nu så tänker ju jag på lösa benbitar o massa annat skit. 

• Svar på tråden Det knastrar i bakbenet på vår valp?!
  • plopp76

Om inte hunden verkar ha ont så är det oftast inget stort. Men jag skulle definitivt kolla upp det hos veterinär så fort som möjligt.

• Majsan70
    plopp76 skrev 2014-05-22 20:05:54 följande:
    Om inte hunden verkar ha ont så är det oftast inget stort. Men jag skulle definitivt kolla upp det hos veterinär så fort som möjligt.
    Jo det får vi ju göra. Jag har vänt o vritt o känt o lyssnat under eftermiddagen sen jag upptäckte det. Känns lite olustigt på en sån liten kille. 
  • plopp76
    Majsan70 skrev 2014-05-22 20:08:55 följande:
    Jo det får vi ju göra. Jag har vänt o vritt o känt o lyssnat under eftermiddagen sen jag upptäckte det. Känns lite olustigt på en sån liten kille. 
    Ja det förstår jag. Men han reagerar inte när ni grejar med benet alls?
  • Majsan70
    plopp76 skrev 2014-05-22 20:13:43 följande:
    Ja det förstår jag. Men han reagerar inte när ni grejar med benet alls?
    Nej nej han har inte ont o ömmar inte alls. Bara jag som tycker det är obehagligt när det knäpper/knastrar. Rör sig precis som vanligt.
  • plopp76
    Majsan70 skrev 2014-05-22 20:14:51 följande:
    Nej nej han har inte ont o ömmar inte alls. Bara jag som tycker det är obehagligt när det knäpper/knastrar. Rör sig precis som vanligt.
    Det är säkert ingan fara, men en check hos vetten är nog en bra idé :)
  • bull bakerskan

Hoppar valpen mycket? Har en hane som hade lite kras när han var valp. Men inget nu han är 7 år nu.å på patella undersökningen så sa vet. att de kunde vara nån sena som knastrat. Å så länge han inte hat ont eller haltar så skulle de inte va nån fara. Men håller knastrandet i sig så skulle ja låta vet kolla knäna.

• Majsan70
    bull bakerskan skrev 2014-05-22 23:40:36 följande:
    Hoppar valpen mycket? Har en hane som hade lite kras när han var valp. Men inget nu han är 7 år nu.å på patella undersökningen så sa vet. att de kunde vara nån sena som knastrat. Å så länge han inte hat ont eller haltar så skulle de inte va nån fara. Men håller knastrandet i sig så skulle ja låta vet kolla knäna.
    Han är rätt feg så han hoppar inte gärna från säng o soffa ännu. Trappor får han inte gå i heller och vi kör inga långpromenader. Ja vi tar det lugnt o fint som man bör göra med valpar. 
  • realisten
    Majsan70 skrev 2014-05-22 20:04:09 följande:
    Jag har i dag märkt att det knastrar i ena bakbenet på vår Chihuahua valp. Nedanför hasen men inte riktigt ut i tassen så att säga. Han har inte ont och haltar inte.  Vi var hos veterinären för sista vacc. förra veckan och då uppmärksammades inget heller.  

Kan det knastra ibland utan att det är nån fara? Vi har stor hund sen innan och jag har aldrig hört något från hennes ben. Genast nu så tänker ju jag på lösa benbitar o massa annat skit. 

gå till en veterinär!
  • Majsan70

Nu har jag redan skrivit att vi skall till veterinären. Jag slänger bara ut en krok här för att höra om någon varit med om något liknande.

Efter att ha googlat så har jag läst att det är vanligt med knaster när de är valpar och att det kan växa till sig sen om de i övrigt är smärtfria. Detta bådar i min värld gott. 

• Bejjan87

Hej!!! Min chihuahua valp knastrar det också i fast tassen. Hur gick det för dig och din valp?

• Majsan70
    Bejjan87 skrev 2014-08-31 11:27:04 följande:

Hej!!! Min chihuahua valp knastrar det också i fast tassen. Hur gick det för dig och din valp?

Det var bara en tillväxtgrej tydligen och mycket vanligt hos den här typen av hund enligt vet. Min hund är nu 6 månader gammal och inget knaster alls längre. =)
Svar på tråden Det knastrar i bakbenet på vår valp?!