• Anonym (hejochhå)

    Trauma

    Jag har en fundering som jag inte lyckats få svar på. Jag blev väldigt sjuk för några år sedan när jag var utomlands och var för sjuk för att egentligen vara medveten om att jag var det. Jag märkte att något inte stämde- jag var traumatiserad, men har egentligen bara i efterhand varit sjukskriven för vad jag uppfattar som följdsjukdomar och effekter av detta trauma. 

    Senare har jag fått veta att jag hade behövt få vård och nu har jag egentligen permaneta skador. På grund av att jag kom tillbaka till Sverige senare än planerat, kunde jag inte använda mitt inarbetade SGI, vilket var väldigt surt.

    Jag har nu kämpat mig tillbaka så pass långt att jag arbetat in en ny SGI, men en som ligger ganska mycket lägre än den jag haft tidigare. Jag har ju hamnat i en ganska taskig situation, för jag kan varken gå tillbaka till tidigare sysselsättning och lön, men har ju blivit väldigt sjuk och fått kroniska skador av att tvingas gå ut och arbeta när jag borde fått vara sjukskriven. Nu har jag hamnat i långtidssjukskrivningssystemet och egentligen vet man väl inte hur man ska hjälpa mig.

    Den lägre sjukpeninngsnivån påverkar ju mina möjligheter att själv satsa på rehabiliterande åtgärder och jag får ju inte mycket till hjälp, utan blir bara sjukskriven på nytt. Jag har dessutom barn som blir lidande. 

    Finns det verkligen inget sätt att återställa min gamla SGI, så jag slapp bli sjuk bara för att vi knappt har råd att leva? 

    Och räknas inte trauman- alltså inte fysiska truaman som slag mot huvudet- utan psykiska trauman som sjukdomar?

    Jag skulle också fått rehablitering- var det tänkt- eller det var vad jag trodde. Jag ville ha en psykkonsultation på grund av att jag själv ville veta hur jag skulle hantera  de problem jag har, för mig själv. Jag har ju förstått att det bästa för mig vore att få hjälp med arbetsräning och praktik. Men så tog man bort all planerad hjälp eftersom jag då väntade på denna konsultation. Då svarade jag med att ställa in konsultkonsultationen i tron att jag skulle få komma till rehabilitering. 

    Plötsligt får jag då höra att man ju haft funderingar kring min "psykiska"  status, fast ingen frågat efter konsultationen utom jag själv. Så jag frågar då vad de tyckt har varit ett problem med får inget svar.

    Konsultationstiden  flyttas fram och jag får komma till honom nästan omedelbart, trots att det då tidigare sagts att det var väldigt lång väntetid- men det var ju bra. Bara det att när jag går dit har jag fått uppfattningen att om de ställer en diagnos- vilket de knappast kan göra efter ett enda möte- så får jag ingen rehabilitering.

    Så jag går i princip dit och säger att jag inte behöver hjälp från psykiatrin. 

    Med resultatet att FK nu drar slutsatsen att jag inte behöver hjälp alls. Men problemen har jag ju kvar. AF vill i princip inte ha tillbaka mig.

    Det är hur snurrigt som helst.

    Varför kan man inte få den hjälp man behöver?

    Vänligen

  • Svar på tråden Trauma
  • Försäkringskassan

    Hej! I detta forum kan vi endast svara generellt. Din fråga gäller först sjukpenninggrundande inkomst (SGI), därför behöver vi flera uppgifter från dig. Det bästa är att du kontaktar din personliga handläggare, som endera kan svara eller förmedla kontakt vidare till SGI-handläggare. När det gäller rehabilitering är det din personliga handläggare som ska kunna svara dig på de flesta frågor som rör din sjukskrivning. Läs mer om rehabilitering på vårt faktablad: www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/c2609a84-f113-4289-9c27-195857f4fb2b/sj_4107_rehabilitering.pdf&CACHEID=c2609a84-f113-4289-9c27-195857f4fb2b&useDefaultText=0&useDefaultDesc=0 Hälsningar Sune, handläggare

  • Anonym (hejochhå)

    Ok, finns det någon generell information på den mindre frågan vad som händer om man missat sjukpenning för att man varit utomlands? Eller skulle man varit sjukskriven för att kunna åberopa detta? tacksam för svar

  • Försäkringskassan

    Hej!
    Nu vet jag ju inte riktigt hur din situation var men om du arbetade när du var utomlands så var det det landets motsvarighet till Försäkringskassan som du då tillhörde. Om man däremot bara är tillfälligt utomlands på semester eller liknande kan man om man är inom EU ha rätt till sjukpenning förutsatt att man har gjort en sjukanmälan och har läkarintyg från åttonde dagen.  Jag bifogar en fil med mer information på sida 289:

    http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/d4a11a31-00bc-441d-be52-1cea5720e91a/vagledning-2004-02.pdf?MOD=AJPERES

    Bifogar även en länk med information från vår hemsida:

    https://www.forsakringskassan.se/wps/portal/privatpers/utomlands

    Hälsningar
    Karin, handläggare

  • Anonym (hejochhå)

    Tack! Nu var jag egentligen studerande, så jag gissar att om jag blev sjuk under studietiden och behövt förlänga den, så hade jag fortsatt med studiemedel tills studieran var klara.Och då hade studietiden mig veterligen varit "överhoppningsbar". 

    Läste lite om rehabilitering-kan man själv på något sätt begära rehabilitering?

  • Försäkringskassan

    Hej!

    I detta forum kan vi endast svara generellt på frågor om sjukförsäkringen, har du en personlig handläggare på Försäkringskassan är det denne du vänder dig till om du har frågor i ditt enskilda ärende.

    Det är svårt att svara generellt utifrån den informationen vi fått här. Har du inte telefonnummer till din handläggare kan du kontakta oss på 0771-524 524 så kan vi förmedla en kontakt till denne och du kommer då bli kontaktad inom två arbetsdagar.

    Hälsningar
    Gabriella, handläggare

Svar på tråden Trauma