• Anonym (Livrädd)

Hittat en cysta i öppningen, livrädd o panik! Någon med erfarenhet??

Var hos barnmorskan idag o skulle sätta in en spiral. Då upptäckte hon en troligtvis cysta i öppningen på vaginan, en stor som en golfboll. Jag har känt denna innan men trott att det var början på framfall. Nu ville hon inte sätta in spiralen på mig utan bokade en tid till läkaren nästa vecka! Hjälp cysta, stor som en golfboll! Någon som haft vaginal cysta? Är det ofta det är farliga? Snälla kan någon ge mig hopp om att det inte behöver vara cancer? Vad blir åtgärden när den är så stor? Jag tycker det är obehagligt när jag går o sitter, känns som något skall ramla ut. Blir det en lokal åtgärd el operation? Hur länge blir man kvar på sjukhuset? Känns förskräckligt då jag precis fick mitt tredje barn o ammar o vill inte vara ifrån min bebis! Snälla lite erfarenheter från er som har!!

• Svar på tråden Hittat en cysta i öppningen, livrädd o panik! Någon med erfarenhet??
  • Anonym (Livrädd)

.........

• Anonym (Ajdå)

Vad otäckt! Men så bra att det "bara" är en vecka tills du får träffa läkaren. Jag har ingen aning hur det brukar vara men har förstått att det inte är jätteovanligt och att det ofta är godartat men att de tar bort det ändå, givetvis. Både min mamma och svärmor har opererat bort cystor. Hoppas det går bra! Någon annan kanske kan ge mer statistisk information men egentligen tror jag det vore bättre att vänta tills du vet vad du har.

• Anonym (Livrädd)

Puffar

• Anonym (Livrädd)

.........

• Anonym (hm)

Du kan ju lägga tråden i "fråga experten" (barnmoskan), de kanske vet?

• Anonym (Livrädd)

Tack för nu som svarat! Bara att genomlida dessa dagar! Är det någon med egen erfarenhet så vore jag tacksam för era svar också

• Haskel

En cysta är "bara" en vätskefylld blåsa, det är INTE en tumör. Cystor är egentligen helt ofarliga, och behöver inte behandlas som sådant. 

Däremot kan cystor bli stora, liksom din. De kan då trycka på omgivande vävnad och organ, och det kan orsaka skada och besvär. I slidan kan det dessutom orsaka smärta och problem vid sex och förlossning. Cystor i underlivet brukar därför oftast tas bort. Det är dock en enkel operation. De flesta brukar få gå hem samma dag.

Cancer är ingen cysta, utan en tumör.

• Bartholins cysta

Jag har en Bartholins cysta. Jag hittar inte i farten någon bra svensk sida på det. Den här ser ut att vara direktöversatt från engelska, men den förklarar i alla fall vad det är: http://pdg.ofsen.com/bartholins-cysta-och-abscess. Min cysta sitter nära mynningen och är stor som en golfboll precis som din. Det är vanligt och helt ofarligt, men du kan få en inflammation i den och det skall göra fruktansvärt ont har jag hört. Enligt de gynekologer jag har varit hos av mest andra orsaker är cystan ingeting at oroa sig över. I vissa fall dränerar den sig själv med tiden, men man kan också öppna upp den och dränera den. Om man inte har ont av den är det frågan om det är värt det dock. Den kommer tydligen ofta tillbaka. Jag har haft min i flera år, har inte vidare ont av den och har fortfarande inte bestämt mig för hur jag skall göra.

Jag vet såklart inte om det är det du har, men kanske kan du försöka ta utgångspunkt i att det är en Bartholins cysta fram till du får träffa läkare i nästa vecka för att slippa oroa dig så?

• Anonym (Livrädd)

Tack! Hoppas det inte är något farligt utan att ni har rätt!!

• Giss

Hejsan

Jag har haft en cysta stor som en golfboll också och den satt mellan urinöppningen och slidöppningen. Den hann växa så mycket för att jag tänkte inte så mycket på det förrens den blev så stor att den började göra ont varje gång jag satt, cyklade eller hade samlag. Så jag fick en tid till gynmottagning och det var 4 läkare som kollade på det för att de hade aldrig sätt nåt liknande. Lite obekväm att flera kollade på min vagege samtidigt ????.... Men till slut så fick de operera för att den satt för nära urinöppningen. Hade kateter i 3 dagar och sen typ 2 veckor efter mådde jag mycket bättre. Det finns en chans att det kan komma tillbaka men jag hoppas inte det.

Svar på tråden Hittat en cysta i öppningen, livrädd o panik! Någon med erfarenhet??