Slö bebis med låg muskeltonus - hjälp mig snälla!
Hej alla Måste skriva av mig då jag mår väldigt dåligt över min bebis hälsa och framtid. För att göra en lång historia kort(are): jag gick över tiden och de försökte sätta igång mig i v.42+0. Bebisens hjärtljud gick ner och det blev akut kejsarsnitt. Vår älskling var tillväxthämmad, vägde ca 2700 trots överburenheten. Bebisen skrek och åt dåligt, orkade liksom inte. Vi fick tillmata och sen helt köra på ersättning. Huvudet var stort i förhållande till kroppen men ett ultraljud uteslöt vätska och nu när vikten gått uppåt så har det jämnat ut sig lite. Den lille som nu är sex veckor har blivit piggare, gett svarsleenden och har normala reflexer. Dock är den lille alldeles för loj. Har stunder av vakenhet med skapligt pigga ögon och tar då ögonkontakt. Annars sover bebisen mycket och även under vakentiden känns hon/han apatisk. Vi ligger nu inlagda efter en förkylningen och den lille får antibiotika, syrgas mm. De konstaterar att bebisen har låg muskeltonus och är tröttare än andra bebisar. Det borde inte bero på förkylningen då slöheten fanns där redan innan. Vi såg dock framsteg innan förkylningen men vår älskling är väldigt svag och vinglig i nacken. Svarar dock och blir ilsken, sprattlar mm vid sprutorna och liknande. Är det nån som känner igen något av detta överhuvudtaget? Förstår att det är svårt att säga och att endast en utredning (förhoppningsvis) kan ge svar men jag håller på att oroa mig till döds :( Muskelsjukdomar, epilepsi, hjärnskada...gud, jag är så rädd.