• Anonym (skurit mig)

Läktid på djupa skärsår i tummen?

Jag har idag skurit mig ganska rejält i tummen, "snittet" i tummen är ungefär 5-8mm djupt och ligger ganska högt upp på tummen ( i samma höjd som mitten på nageln fast på undersidan av tummen). Jacket gick som rakt över hela tummen så då jag rengjort det så såg jag att "glepan" var ganska så stor och bestämde mig för att åka till vårdcentralen och sy. där valde läkaren att tejpa eftersom att snittet var så pass jämnt. Jag är förbluffad över att det inte gör mer ont än vad det gör just nu. ska lägga om bandaget nu på måndag igen och se om det blivit infekterat.

Har någon av er varit med om att ni skurit er lite mer rejält i händerna? och i sånna fall hur länge tog det innan såret hade läkt ihop? hur "fint" blir såret då man tejpar?

• Svar på tråden Läktid på djupa skärsår i tummen?
  • Anonym (Frugan)

Maken är ofta utför med skärsår och sår ö.h.t. Han fick sy ett djupt sår i handen efter att ha sluntit med kniven,det tog lite tid. Nästa som krävde vård var röjsågen tror jag,men bara en glipa så det klistrades. Blev dock bara halvklistrat,läkaren var inte duktig på det där alls,men det tog väl en vecka kanske till det var läkt. Inget har blitt nåt ärr direkt.

• Anonym (skurit mig)

Okej det låter ju bra att det inte tar flera veckor innan det läkt tillräckligt så att man kan börja använda handen på ett effektivt sätt igen, är egentligen inte lika brydd över hur fint det läker utan är mest nyfiken eftersom att jag aldrig tejpat tidigare. hoppas bara att jag inte förlorar känseln i övre delen av tummen bara. tack för svaret :)

• Anonym (+)

Tejpa är bättre än att sy så länge man kan få tejpen att sitta kvar. Det blir finare ärr av att tejpa, men går ju inte om såret sitter vid en led, i hårbotten eller liknande. För att läka borde det ta 1-2 veckor eller så. Lite olika hur fort man läker.

Svar på tråden Läktid på djupa skärsår i tummen?