• Tjejjen89

Kan jag vägra gå med på delad vårdnad?

För 4 månader sedan fick jag barn. Pappan och jag har nu gått skilda vägar. Faderskapet är precis fastställt men jag har ensam vårdnad än så länge. Pappan kommer vilja ha delad vårdnad. Min fråga är nu kan jag vägra gå med på detta?

• Svar på tråden Kan jag vägra gå med på delad vårdnad?
  • FinaTina

Varför skulle du vilja det?
    Varför ska barnet inte få rätt till sin pappa?
    Eller pappan till barnet?

• Nenne666

Det kan du men du måste ha stark grund till det. Dvs att han är olämplig för barnet.

• Nenne666
    Nenne666 skrev 2014-05-24 01:30:34 följande:
    Det kan du men du måste ha stark grund till det. Dvs att han är olämplig för barnet.

...för att få igenom det. Skulle tilläggas ovan. *trött*
  • Tjejjen89

Det handlar inte om att jag inte vill låta mitt barn ha umgänge med sin pappa. Han träffar henne ett par gånger i veckan och har även tagit henne själv några timmar. Men vid gemensam vårdnad måste man ta alla beslut tillsammans vilket kan bli problem. Vi kommer inte överens och ibalnd kan jag inte ens få tag på honom. Han ger mig inget underhåll och kollar aldrig om hon behöver blöjor osv.. Han kommer absolut få träffa henne men jag tycker de är bäst om jag har huvudansvaret då hon har sin trygga punkt i mitt hem som är hennes hem. Pappan bor hemma hos sin mamma och är på många punkter som ett barn själv. Så fort de uppstår lite tjafs mellan oss träffar han inte henne på flera dagar. Men så fort han vill låter ja honom träffa henne. Dom ska absolut ha en relation men vårt samarbete är inte de bästa. Tänker på framtiden vid en del beslut. Hur ska vi kunna ta de tillsammans om jag inte får tag på honom för att han surar över något?

• wicked93

Jag är i unjefär samma situation som du. fast jag är i 5e månaden nu så mitt barn är inte fött ännu. vad jag har hört så har mamman oftast ''rätt'' och bor han hemma och tar kontakt när han vill o när de passar honom så är han ju knappast mogen förälder, precis som farsan till mitt kommande barn inte varit.

• Gathenhielm
    Tjejjen89 skrev 2014-05-24 01:42:04 följande:
    Det handlar inte om att jag inte vill låta mitt barn ha umgänge med sin pappa. Han träffar henne ett par gånger i veckan och har även tagit henne själv några timmar. Men vid gemensam vårdnad måste man ta alla beslut tillsammans vilket kan bli problem. Vi kommer inte överens och ibalnd kan jag inte ens få tag på honom. Han ger mig inget underhåll och kollar aldrig om hon behöver blöjor osv.. Han kommer absolut få träffa henne men jag tycker de är bäst om jag har huvudansvaret då hon har sin trygga punkt i mitt hem som är hennes hem. Pappan bor hemma hos sin mamma och är på många punkter som ett barn själv. Så fort de uppstår lite tjafs mellan oss träffar han inte henne på flera dagar. Men så fort han vill låter ja honom träffa henne. Dom ska absolut ha en relation men vårt samarbete är inte de bästa. Tänker på framtiden vid en del beslut. Hur ska vi kunna ta de tillsammans om jag inte får tag på honom för att han surar över något?
    Du tänkte inte på allt detta innan du skaffade barn med honom?
    Reasons... we all have them, at times.
  • Tjejjen89

När vi skaffade barn lovade han att bli vuxen ta ansvar och flyttade in till mig. Han ville verkligen ha detta barnet så hon är önskad av oss båda. Men minsta lilla tjafs började han bete sig som ett barn. När de sen inte fungera längre gick han tillbaka till sitt gamla ja.. Va ska man säga kärleken är blind. De var ingen kille från gatan utan vi var ett par i 3 år innan vår dotter kom

• FinaTina
    Gathenhielm skrev 2014-05-24 01:47:59 följande:
    Du tänkte inte på allt detta innan du skaffade barn med honom?
  • Tjejjen89

Tänker även på föräldradagarna.. Ska han ha rätt till hälften och ha henne 5 dagar i veckan sen då när mina är slut.. Ska han ha henne hos sin mamma då? Vår dotter är liksom inte ens van vid att vara med han så pass mycket och dessutom vara hemifrån!!

Svar på tråden Kan jag vägra gå med på delad vårdnad?