• Anonym (trådstart)

förlorat barn-morsdag

Ni som har förlorat ett barn, blir ni uppvaktade på morsdag? Ni är ju mammor även om era barn inte är närvarande

• Svar på tråden förlorat barn-morsdag
  • Anonym (G)

Det är ju barnen som ska uppvakta sin mamma, så nej...

• Anonym (***)

Det är ju svårt för barn som inte finns att uppvakta någon. Så nej.

• Anonym (G)

Dessutom känns det ofta väldigt svårt just på mors dag, man påminns om vad man förlorat, då är man inte direkt upplagd för uppvaktning....

• Anonym (Cilla)

Uppvaktade av vem?

• Anonym (Märkligt)

Verkar ju helt absurt att uppvakta någon på morsdag som inte har några barn som kan fira. Vem ska uppvakta? Det är väl barnen som ska uppvakta sin mamma?

• Anonym (Märkligt)

Jag tänker att det är som att få en julklapp eller födelsedagspresent av sitt döda barn..

• TeamCaz

Vet ni vad mors dag betyder från början? Varför det började över huvud taget? Absolut inte för att barnen skulle uppvakta sin mamma, nej - från början (100 år sedan ca) så var det mamman som tog på sig all ansvar vad gällande barnen o hemmet. Så då skapades en dag då mamman skulle slippa att ta hand om allt, ha en "ledig dag" om man kan säga så

Även om ens barn har gått bort så tycker jag absolut man ska bli firad ändå. Man har skapat ett barn, man har fött ut ett barn, vissa har levt med barnet en tid efter födseln, de som förlorat ett barn kallar sig "ängla-mammor", så varför skulle dom inte få bli firade? Dom är ju mammor dom med. <3

Jag Älskar Min Fina Familj
  • TeamCaz

Min yngsta son är 1 år. Hur ska han "uppvakta" mig?

• Anonym (Märkligt)

Har man inte en ledig dag varenda dag när man inte har barn? Från början har ju alla firanden sett annorlunda ut? Ursprunget finns inte kvar. Din tvååring kanske kan ge dig en kram eller en teckning?

• TeamCaz
    Anonym (Märkligt) skrev 2014-05-24 10:21:52 följande:
    Har man inte en ledig dag varenda dag när man inte har barn? Från början har ju alla firanden sett annorlunda ut? Ursprunget finns inte kvar. Din tvååring kanske kan ge dig en kram eller en teckning?

1 åring han förstår inte så mycket vad gäller högtider.

Man blir ju automatiskt en mamma när man har fött ett barn, oavsett om det är levande eller ej. Då finns det inget som ängla-mammor? Eller ängla-syskon? Eller ängla-barn? Människor med en anhörig som gått bort "firar" man ju genom att åka till graven, eller tända ett ljus, eller på något annat sätt. Varför skulle då inte mammor med ett barn som gått bort få en blomma? Bli tänkt på mer extra?
  • Anonym (Märkligt)

Nej, jag håller inte med. En av mina vänner som förlorat sitt barn (som hann leva i många år) pratar aldrig om änglahitochdit. Hon har ett barn som dog. Syskonen hade ett syskon som dog. Det döda barnet stod inte med i födelseannonser för yngre syskon o.s.v Barnet är inte på något vis bortglömt och vi pratar ofta om barnet, men barnet dog och finns inte med i den faktiska vardagen längre.

• TeamCaz
    Anonym (Märkligt) skrev 2014-05-24 10:21:52 följande:

1 åring han förstår inte så mycket vad gäller högtider.

Man blir ju automatiskt en mamma när man har fött ett barn, oavsett om det är levande eller ej. Då finns det inget som ängla-mammor? Eller ängla-syskon? Eller ängla-barn? Människor med en anhörig som gått bort "firar" man ju genom att åka till graven, eller tända ett ljus, eller på något annat sätt. Varför skulle då inte mammor med ett barn som gått bort få en blomma? Bli tänkt på mer extra?
  • TeamCaz
    Anonym (Märkligt) skrev 2014-05-24 10:35:42 följande:
    Nej, jag håller inte med. En av mina vänner som förlorat sitt barn (som hann leva i många år) pratar aldrig om änglahitochdit. Hon har ett barn som dog. Syskonen hade ett syskon som dog. Det döda barnet stod inte med i födelseannonser för yngre syskon o.s.v Barnet är inte på något vis bortglömt och vi pratar ofta om barnet, men barnet dog och finns inte med i den faktiska vardagen längre.

Men för många är det tvärt om. Där står barnet fortfarande med i familjen.
  • Anonym (Cilla)
    TeamCaz skrev 2014-05-24 10:44:15 följande:
    Men för många är det tvärt om. Där står barnet fortfarande med i familjen.

Pratar du om barn som dött i magen? Jag tror sorgen är stor, men det har ju aldrig varit med i vardagen, så varför hålla liv i sorgen?
  • TeamCaz
    Anonym (Cilla) skrev 2014-05-24 12:31:52 följande:
    Pratar du om barn som dött i magen? Jag tror sorgen är stor, men det har ju aldrig varit med i vardagen, så varför hålla liv i sorgen?

Dött i magen beror nog mer på "när" barnet dog tror jag. Vecka 20 - njaa, men vid en fullbordad graviditet där barnet dör tycker jag gott man är mamma, oavsett om barnet överlever eller ej. Men alla tänker vi olika Det mammor med förlorat barn som vill bli firade får nog säga det, o de som inte vill bli firade får säga det. Tycker jag
Svar på tråden förlorat barn-morsdag