plagiat?
Räknas det som plagiat att kopiera från en tidigare EGEN uppsats (utan att ange det i den nya uppsatssen) som man för länge sen skickat till urkund?
Räknas det som plagiat att kopiera från en tidigare EGEN uppsats (utan att ange det i den nya uppsatssen) som man för länge sen skickat till urkund?
Ja det gör det!
Varför skulle det inte göra det menar du?
Jag förstår inte heller. Man kan väl inte plagiera sig själv?
Ja, man måste referera till tidigare uppsatser även om man själv är författaren.
På högre nivå kan man märka det genom att vetenskapliga artiklar ofta refererar till tidigare artiklar av författaren.
Jag skiljer mig från mängden genom att säga nej. Jag skulle vilja hävda att plagiat per definition är att låna, stjäla, imitera någon annans verk. Det betyder dock inte att det är fritt fram att klippa och klistra hur man vill – många universitet diskuterar detta under begreppet självplagiering – men att säga att det är samma sak, eller ens lika illa, tycker jag är lite onyanserat. Om det de facto rör sig om din egen text, ditt arbete, dina resonemang och analyser, då måste också bedömningen utgå från detta.
Att lämna in samma uppsats två gånger eller återanvända stora delar av den kommer rimligen inte accepteras. Poängen är trots allt att du ska genomföra ett arbete inom ramen för kursen du läser. Men om en passage i din uppsats skulle uppbära anmärkningsvärda likheter med en passage i en av dina tidigare uppsatser, eller om en analys du gör liknar en analys du tidigare gjort, kan jag garantera att detta kommer att bedömas på ett annat sätt än om det rört sig om en text av en annan person.
Mindless ovan har rätt. Du förväntas göra ett nytt originalarbete. Det är väl självklart?
Enligt nya regler gällande plagiat sedan något år eller två tillbaka får du inte kopiera rakt av din egen uppsats. Då kommer det att bli plagiat enligt urkund (som jag antar att du skickar in till). Du får dock referera till ditt eget arbete men då med källa. Då du redan har skickat in ett arbete och kopierar texten till ett nytt arbete vet inte urkund detta.
www.urkund.se/SE/documents/Urkunds_plagiathandbok.pdf
"Bygga vidare på en text som tidigare har betygssatts utan att ange vilka delar som är gamla" används som ett exempel på plagiat. Detta ska enligt dom nya reglerna alltså innebära dina egna gamla betygsatta texter också.
Detta är alltså relativt nytt och därför skiljer det sig åt vad tidigare studenter tycker och anser. Självplagiering är plagiering säger dom om och om igen på min högskola.
OM du är osäker, FRÅGA LÄRARNA! Skicka ett mail! Få det svart på vitt hur dom ställer sig!
Enligt nya regler gällande plagiat sedan något år eller två tillbaka får du inte kopiera rakt av din egen uppsats. Då kommer det att bli plagiat enligt urkund (som jag antar att du skickar in till). Du får dock referera till ditt eget arbete men då med källa. Då du redan har skickat in ett arbete och kopierar texten till ett nytt arbete vet inte urkund detta.
www.urkund.se/SE/documents/Urkunds_plagiathan...
"Bygga vidare på en text som tidigare har betygssatts utan att ange vilka delar som är gamla" används som ett exempel på plagiat. Detta ska enligt dom nya reglerna alltså innebära dina egna gamla betygsatta texter också.
Detta är alltså relativt nytt och därför skiljer det sig åt vad tidigare studenter tycker och anser. Självplagiering är plagiering säger dom om och om igen på min högskola.
OM du är osäker, FRÅGA LÄRARNA! Skicka ett mail! Få det svart på vitt hur dom ställer sig!