• Anonym (anställd)

Resa bort: Sjukanmäla mig?

Hej! Nu är det så här att jag ska resa bort med familjen i några veckor och har därför sagt upp mig från jobbet, måste dock jobba kvar ett tag då uppsägningstiden är en månad. Nu visar det sig att familjen ska åka några dagar tidigare än väntat och eftersom att jag är under 18 år vill de att jag följer med samma datum som de åker. Problemet är att det är 5 dagar innan jag slutat jobba. På mitt jobb så måste man ha ansökt om semester inför sommaren i februari och under sommaren gäller inga ledighetsansökningar utöver det. Jag vet inte riktigt vad jag kan göra. Kan varken flytta resan eller söka ledigt, hur ska jag gå tillväga?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-24 11:01
    Jag funderade på att sjukanmäla mig de fem dagarna (egentligen jobbar jag bara ett pass, eventuellt två med tre dagar emellan) men jag vet inte hur, i så fall måste jag ju göra det innan jag åker.. Tänk om intyg krävs för att få sjukanmäla sig i 5 dagar? Har väldigt stor ångest över detta...

• Svar på tråden Resa bort: Sjukanmäla mig?
  • Erki

Familjenfår boka om resan helt enkelt till vad som var sagt från början.

• Anonym (?)

Du har sagt upp dig från jobbet för att resa bort några veckor!?!? Vad ska du göra när du kommer hem?

Sjukintyg krävs om du är sjuk mer än en vecka.

• elmadumle

Vänta lite nu, du har sagt upp dig från ett jobb för att din familj ska åka bort? det var det mest korkade jag hört på länge!

• Anonym (anställd)

Jag går i skolan och jobbar extra just nu, när jag har sagt upp mig ska jag fortsätta plugga. Min chef sa dessutom att jag kunde söka jobb där igen sen om jag ville komma tillbaka. Kan de kräva sjukintyg för mindre än en vecka, alltså fem dagar?

• Anonym (anställd)
    elmadumle skrev 2014-05-24 11:06:20 följande:
    Vänta lite nu, du har sagt upp dig från ett jobb för att din familj ska åka bort? det var det mest korkade jag hört på länge!

Som sjutton år är jag inte i jättestort behov av ett jobb.
  • elmadumle
    Anonym (anställd) skrev 2014-05-24 11:06:56 följande:
    Jag går i skolan och jobbar extra just nu, när jag har sagt upp mig ska jag fortsätta plugga. Min chef sa dessutom att jag kunde söka jobb där igen sen om jag ville komma tillbaka. Kan de kräva sjukintyg för mindre än en vecka, alltså fem dagar?
    Nej egentligen inte, det är när man är sjuk längre än sju dagar man måste ha ett läkarintyg, men misstänker de att du fuskar så tror jag de kan kräva intyg från första dagen, inte helt säker dock. Men vore det inte bättre då att du förklarar läget för din chef så kanske han ger dig ledigt så behöver du inte ljuga?
  • Anonym (anställd)
    elmadumle skrev 2014-05-24 11:12:20 följande:
    Nej egentligen inte, det är när man är sjuk längre än sju dagar man måste ha ett läkarintyg, men misstänker de att du fuskar så tror jag de kan kräva intyg från första dagen, inte helt säker dock. Men vore det inte bättre då att du förklarar läget för din chef så kanske han ger dig ledigt så behöver du inte ljuga?

Det är det jag helst vill göra men jag är rädd att chefen ändå säger att jag behöver jobba, då kommer jag ju inte kunna sjukanmäla mig heller eftersom att hon förmodligen kommer förstå då att jag sjukanmäler mig på grund av resan. Vill verkligen inte ljuga men vågar heller inte berätta sanningen... Mår jättedåligt över det då resan inte kan bokas om heller..
  • Anonym (Du kan)

Du kan sjukanmäla dig. Och har inte arbetsgivaren sedan tidigare krav på förstadagsintyg så kan de inte heller kräva det hur som helst, utan orsak och utan att ha haft fackliga förhandlingar.

Men kan du inte försöka förklara ditt dilemma för arbetsgivaren och kolla med arbetskamrater om ni inte kan byta pass? Eller erbjuda dig att ta pass som är mindre populära? För ett extrajobb kan ju trots allt vara bra att ha även när man pluggar. Och bra referenser! Genom att ljuga för arbetsgivaren riskerar du inte bara att missa ett extrajobb utan även bra referenser!

Slutligen: vilken dålig stil av din familj att boka resan tidigare fast de visste om ditt jobb! De borde skämmas!

Ett alternativ är att du kommer till familjesemestern några dagar efter resten av familjen?

• Anonym (Åk!!)

Hej ! Jo du kan visst sjukanmäla dig 5 dagar utan att behöva ha intyg punkt slut. Efter en veckas sjukskrivning måste du lämna intyg till företaget, men det kommer du inte behöva då kommer Max vara borta en vecka och sedan har du juh sagt upp dig. Tycker du ska åka med din familj, snälla du lyssna inte på dessa moral tanterna här på FL. Åk njut du är 17 du lär jobba tillräckligt i ditt liv! Ha en underbar semester.

• Anonym (signe)

Som 4 barnsmamma hade jag ALDRIG accepterat att mitt barn sade upp sig från ett jobb pga en sådan där orsak - jisses. Jag försöker lära ut moral o etik åt dom o där hade hela skeppet sjunkit så det small om det. Vad i hela friden tänker dina föräldrar???? Det där hör till sakerna man helt enkelt inte GÖR för nåt i världen. Min dotter är 20 o har jobbat för sina egna fickpengar sen hon var 15 o redan då stod hennes moral så högt att när dom gick ut nian o resten for på fest så jobbade hon den kvällen trots att hon gärna hade festat med gänget. Även jobbat alla midsomrar dom sista 4 åren, o inget klagomål där inte utan konstaterat enbart att så här är livet. Har inga övriga komments.

Svar på tråden Resa bort: Sjukanmäla mig?