Amanda84 skrev 2014-05-28 05:45:19 följande:
Om barnet äter på förskolan så är det än så länge ingen större fara. Förmodligen äter han där eftersom han tittar på andra barn när de äter och därför faller för grupptrycket.
Eftersom han faktiskt äter annan mat när han är på förskolan så verkar det inte om att han saknar hungerkänslor eller är sjuk på något vis. Jag tycker att mamman ska sluta blanda grädde i mjölken. Ge honom ett glas mjölk till maten och sedan vatten om han är mer törstig. När det gäller matvägrande barn så är det också viktigt att inte göra så stor affär av det hela. Man ska inte tjata kring maten men man ska lägga upp mat på tallriken och han bör sitta med när de vuxna äter.
Jag tycker att hon ska fråga på förskolan vad han äter där och tillaga något liknande hemma. Många barn tycker inte om att maten är ihopblandad på tallriken, utan grönsaker ska ligga för sig, kött för sig och potatis för sig och sås i några droppar för sig så att det inte blandas med potatis/pasta. Det är också viktigt att inte lägga upp för mycket mat på tallriken åt gången.
Det är också viktigt att hon är konsekvent. Om han inte vill ha maten så skall hon INTE ge efter och ge honom mjölk med grädde i. Om han vill lägga upp maten på tallriken själv så skall han få göra det, annars skall mamman göra det. Låt honom äta i egen takt och mata inte.
Eftersom barnet äter på förskolan och några skedar då och då så kommer han inte att svälta ihjäl. Han äter när han blir hungrig men är säkert väldigt stressad över att det tjatas och pratas mycket om maten, så om mamman gör det så måste hon sluta med det.
Bra råd tycker jag. Mjölk med grädde i är ju väldigt rikt på både näring och kalorier så det är naturligt att barnet vägrar annan mat om han får detta hela tiden. Ett glas mellanmjölk till maten på lunch och middag är lagom, inte mer. Och låt barnet sen äta hur mycket eller lite han vill, släpp helt fokus.
Min 3-åring äter ingenting vissa dagar och väldigt bra andra dagar beroende på vad vi serverar och aptit. Jag lagar och ställer fram olika rätter. Brukar inte fråga barnen vad de vill ha utan lagar varierat helt enkelt. Ibland äter min son ingenting till en måltid men då brukar han äta mycket mer vid nästa istället. Han följer också sin kurva.