• Anonym (föräldern)

Missköter jag barnets hygien?

Det här är kanske en töntig fråga men jag har verkligen inte så stor koll på barnhygien ska skötas.

Har ett barn som fyller 3 till hösten. Hen har torr hy med tendenser till eksem vintertid om man inte använder hudkräm. Därför undviker jag också tvål så långt det är möjligt.

Hen duschar/badar ordentligt med mild tvål en gång i veckan. Då skrubbas hela kroppen igenom. Resten av veckans dagar duschar/badar hen bara i vatten. Brukar inte skrubba nånstans utan tänker mig att smutsen löses upp av sig självt i vattnet. Nu på sommaren blir det dusch/bad varje kväll för hen blir så smutsig. På vintrarna hoppar vi ibland över det.

Frågan är. Är vi ohygieniska och äckliga? Borde vi använda mer tvål?

Hur gör ni? Vad är minimistandard gällande barnens hygien tycker ni?

• Svar på tråden Missköter jag barnets hygien?
  • Apelsin

Barn behöver väl bara bada/duscha 1 gång/veckan ungefär upp till puberteten, om de inte har smutsat ner sig?

Jag tycker inte ni är ohygieniska.

• Anonym (Xa)

Jag hade bara badat barnet två gånger i veckan om det hade eksem och tvättat smutsiga områden vid behov. Vatten är ju inte heller bra om man har eksem.

• Anonym (Men...)

Men låt stackarn slippa duscha varje dag om hen har så torr hy! Jag tycker du är överdrivet hygienisk!

• Detoxtjejen

Använder aldrig tvål på mitt barn. Endast till handtvätt! Dock bad med olja varje kväll!

• Anonym (Sara)

I min familj har vi helt slutat med duschtvål sedan drygt 15 år tillbaka. Lactacyd i underlivet och under armarna räcker. Schampoo i håret (utom på barnen som inte behöver). Det tvättas och tvålas för mycket idag.

• augusti83

Min dotter är 2. Hon duschar eller badar ca 1 gång per vecka. Då använder vi barntvål. I övrigt tvättar hon händer och ansikte i handfatet. Ibland med tvål beroende på hur smutsig/vilken sorts smuts. Ibland badar hon oftare (speciellt nu på sommaren) för att hon tycker att det är roligt. Då använder vi ingen tvål. Blir hon extra smutsig där man tvätta henne extra. Då används tvål om det behövs för att få henne ren.

• Anonym (sommar)

Nu på sommaren tycker jag man kan skölja av barnen i badkaret varje kväll, är de inte jättesmutsiga behövs ingen tvål.

Bada ordentligt med tvål och schampo gör jag på mina barn varannan eller vara tredje dag.  Kanske var 3 dje på vintern.

Skulle aldrig bada dem 1 gång i veckan bara, riktigt äckligt. Barn blir ju smutstiga och de rör mycket på sig.

• Anonym (c)

Mina barn på 1 och 3 badar 2 ggr/vecka och tvättas med ekologisk tvål och shampo

• Ramborg
    augusti83 skrev 2014-05-24 20:33:18 följande:
    Min dotter är 2. Hon duschar eller badar ca 1 gång per vecka. Då använder vi barntvål. I övrigt tvättar hon händer och ansikte i handfatet. Ibland med tvål beroende på hur smutsig/vilken sorts smuts. Ibland badar hon oftare (speciellt nu på sommaren) för att hon tycker att det är roligt. Då använder vi ingen tvål. Blir hon extra smutsig där man tvätta henne extra. Då används tvål om det behövs för att få henne ren.

Samma med min snart-treåring.
    42.
  • Anonym (sommar)
    Detoxtjejen skrev 2014-05-24 20:31:32 följande:
    Använder aldrig tvål på mitt barn. Endast till handtvätt! Dock bad med olja varje kväll!

Har barnet aldrig blivit tvättat med tvål? Inte ens schampo i håret? Förvånad
Svar på tråden Missköter jag barnets hygien?