• UngMamma1986

Pedagogik

Jag har två barn som just nu trotsar utav bara helvete!
    Det börjar bli väldigt frustrerande o jag känner att jag bara skriker o gapar på den äldsta hela tiden varje dag.
    Jag är en ganska eldig, högljudd person med kort stubin, så om (mot förmodan) grannarna skulle höra mig, så låter det kanske värre än det är.
     Tänkte höra om det finns nån som gått nån pedagogik-kurs o kan dela med sig av lite bra tips på hur man kan formulera ord så att barnen förstår VARFÖR det är mamma som bestämmer o inte dom/barnen.

Sen får ni gärna skriva hur era barn trotsar o vad ni brukar göra.

Time out funkar inte så bra för oss längre, dom bara drar ner madrassen från sängen på golvet o drar isär sina vägglampor o en massa annat dumt :/
    Eller så ska den äldsta klättra upp på sin stol o leka med vattnet (varmvattnet) i köket..... En grind hjälper inte eftersom dom är 2 och 3,5 år nu o bara skulle öppna den.......

En sån himla tur att dom är söta och väldigt roliga! Annars hade jag sålt dom på loppis ;)

• Svar på tråden Pedagogik
  • 81 an

På många ställen i vårt avlånga land kan man gå kometprogrammet som har som mål att lära ut verktyg för en bättre kommunikation. Det kanske kan va något för dig??
    Mer info se kometprogrammet.se

• mammalovis

Varje kommun är skyldig att erbjuda någon form av föräldraprogram, hör med bvc eller din familjecentral.

Jag har gått kursen "De otroliga åren 3-8 år", som också finns i bokform. Där handlar det mycket om att berömma barnen för allt de gör bra. Sedan hade vi i läxa att ge dem 10 minuters positiv föräldratid per dag; t ex läsa en bok, spela ett spel, bara finnas närvarande sittandes på golvet och agera sportkommentator i det de gör.  Det gav en del mer positivt. Samtidigt blev det att man funderade ut många alternativa lösningar på det som fungerade dåligt. Sedan har en del beteenden försvunnit och nya har poppat upp. Jag glömmer av att berömma och ge de där 10 minutrarna när jag bara längtar efter en egen paus efter en stridig dag.

Då hade vi bekymmer med evighetslånga måltider och lång påklädning. Med maten testade vi många metoder och det fungerar oftast bra nu. Inför påklädningen tog vi tillsammans fram kläder och hon tog på sig i badrummet medan jag duschade. Nu när hon är 3,5 år har jag nog räknat med att hon fixar kläderna ändå, men hon fastnar i att leka på sitt rum, så där får vi nog återgå till tidigare lösning även om risken finns att hon bråkar med lillasyster istället. På något sätt tror jag nog att hon är större som storasyster, än vad hon egentligen är, då hon är duktig med påklädning och får mycket beröm på förskolan. Hemma sölar hon mest, även när något kul ska hända. Sedan är det mycket magiskt beteende, hon ska trycka på alla dörr/hissknappar annars går världen under, så där har jag fått jobba med henne att mamma också vill trycka och vi har skojat om det. Snart är de ju två om önskemålen.

Ja, dagarna består av mång småstrider och jag känner mig som en tjatkäring som alltid vill stressa iväg/hem o s v för att lillasyster ska somna i egen säng istället, bli hungrig eller inte bli missnöjd.

Om du har speciella strider är det ju lättare att tipsa.

• UngMamma1986
    mammalovis skrev 2014-05-25 00:01:52 följande:
    Varje kommun är skyldig att erbjuda någon form av föräldraprogram, hör med bvc eller din familjecentral.

Jag har gått kursen "De otroliga åren 3-8 år", som också finns i bokform. Där handlar det mycket om att berömma barnen för allt de gör bra. Sedan hade vi i läxa att ge dem 10 minuters positiv föräldratid per dag; t ex läsa en bok, spela ett spel, bara finnas närvarande sittandes på golvet och agera sportkommentator i det de gör.  Det gav en del mer positivt. Samtidigt blev det att man funderade ut många alternativa lösningar på det som fungerade dåligt. Sedan har en del beteenden försvunnit och nya har poppat upp. Jag glömmer av att berömma och ge de där 10 minutrarna när jag bara längtar efter en egen paus efter en stridig dag.

Då hade vi bekymmer med evighetslånga måltider och lång påklädning. Med maten testade vi många metoder och det fungerar oftast bra nu. Inför påklädningen tog vi tillsammans fram kläder och hon tog på sig i badrummet medan jag duschade. Nu när hon är 3,5 år har jag nog räknat med att hon fixar kläderna ändå, men hon fastnar i att leka på sitt rum, så där får vi nog återgå till tidigare lösning även om risken finns att hon bråkar med lillasyster istället. På något sätt tror jag nog att hon är större som storasyster, än vad hon egentligen är, då hon är duktig med påklädning och får mycket beröm på förskolan. Hemma sölar hon mest, även när något kul ska hända. Sedan är det mycket magiskt beteende, hon ska trycka på alla dörr/hissknappar annars går världen under, så där har jag fått jobba med henne att mamma också vill trycka och vi har skojat om det. Snart är de ju två om önskemålen.

Ja, dagarna består av mång småstrider och jag känner mig som en tjatkäring som alltid vill stressa iväg/hem o s v för att lillasyster ska somna i egen säng istället, bli hungrig eller inte bli missnöjd.

Om du har speciella strider är det ju lättare att tipsa.
    Tack för att ni tagit er tid att svara på mitt inlägg!
    Och stort Tack för tipsen! Den boken får jag leta efter, den kan nog vara intressant för mig!

Jag kan inte jättemkt om pedagogik, men läste psykologi på gymnasiet o snappade upp lite smått där.
    Jag försöker oxå komma ihåg att berömma. Även de små detaljerna. Har hört att det är viktigt att berömma även de små detaljerna, för i barnens värld är det stora, avgörande saker.
    Min äldsta är fortfarande väldigt nappkär, så när han ger mig nappen på morgonen så att jag kan lägga undan den, så berömmer jag det.

Men i den här åldern så lyssnar han inte alls. I flera gånger varje dag så tappar jag humöret för småsaker, samma saker!! Känner mig som världens surkärring :/

Jag har i stort sett samma strider som dig MAMMALOVIS. När jag hinner trycka på hissknappen, så får han trycka på våningen, eller nästa gång.
    Hinner jag öppna grinden på dagis så får han hjälpa mig att stänga osv.

O igår, efter att jag känt att vi faktiskt haft en hyfsat bra dag, så gav jag honom en kram o talade om att jag inte gillar att skälla o vara sur. Sa att jag känner mig elak mot honom, men att han måste lära sig att lyssna o att mamma bestämmer.
     Försöker vara lite pedagogisk ;) Har hört att man ska tala om hur man känner eftersom barn förstår mer än vi tror och även lär sig att prata om känslor o sätta ord på känslorna....

Jag försöker så gott jag kan :)
  • Natulcien

Läs boken: "Växa inte lyda" av Lars H Gustafsson. Den bästa bok jag har läst om barnuppfostran. Man får många aha-upplevelser av den. Otroligt empatisk och fin bok.

Sen kanske du måste fundera på om det verkligen måste vara så att "mamma bestämmer"? Barnen måste ju också få bestämma saker.
    Man brukar säga att man ska välja sina strider i den här åldern. Det betyder att man inte ska bråka om allt, bara om sånt som är väldigt viktigt, t.ex. att de måste hålla dig i handen när ni korsar en trafikerad väg och att de inte får klättra på farliga platser, att tänderna måste borstas etc.
    Andra saker, som vilka kläder de ska ha t.ex., kan ju barnen själva få bestämma.

Gott om tid är också a och o i den här åldern. Stressa inte på barnen. Vänta in dem.

Vår son är 3,5 år och har en stark, egen vilja. Om han vägrar borsta tänderna så sitter jag bara med honom i knät tills han tröttnar på att inte vilja, och sen borstar vi. Vill han inte sova på kvällen så säger jag "Okej, lek en stund då, och så säger du till när du vill sova". Vill han inte sätta på jackan när vi ska gå till förskolan så tar jag jackan i näven och så går vi utan den. Etc.

Time out i bemärkelsen att stänga in barn i något rum eller isolera dem är en väldigt dålig och kränkande metod. Det tycker jag att du ska sluta med.

Svar på tråden Pedagogik