• Anonym (Ställd)

Barn som hittar på att blivit slagen?

Undrar om ni med barn i förskoleåldern har råkat ut för att erat barn säger sig blivit slagen av mamma/pappa eller någon annan i sin närhet när ni vet att det inte stämmer? Hur ska man i sådana fall hantera det bäst?

Jag har min son på heltid och umgänge med sin pappa. Pappan har väl inte den bästa inställningen till mig, han säger inget rakt ut men känns emellanåt som han letar fel och att aldrig kan något vara riktigt bra, utan finns alltid något negativt. Det jämt om småsaker och ifrågasätter gärna. Inget fel i att ifrågasätta saker, man behöver inte tycka lika men det blir lite löjligt ibland.

För att komma till saken så busade jag och sonen i morse och kittlades och sen från ingenstans säger han "mamma slog mig". Jag blev helt ställd av att han sa så. Har definitivt ALDRIG gjort illa honom på något vis och skulle aldrig göra det. Jag har ett vad jag anser respektfullt bemötande mot honom även när han blir arg ibland. Bekräftar hans känslor och visar förståelse även om han såklart inte får göra som han vill i alla lägen. Annars kan han ibland hitta på småsaker som att de inte var ute på dagis och lekte eller säga till sin pappa att han inte fått spela dataspel (för att han ska få spela när de då ses).

Jag blir såklart lite orolig när han sa en sån sak och har aldrig sagt så tidigare. Tänk om han skulle gå och säga så till andra. :/ Jag försökte förklara för sonen att skulle någon göra illa en är det viktigt och säga till en vuxen men att man aldrig får hitta på sådana allvarliga saker.

Någon som varit med om samma sak?

• Svar på tråden Barn som hittar på att blivit slagen?
  • Påven Johanna

Jag tror att väldigt många, kanske de allra flesta, någon gång under barnens yngre år fått höra saker liknande det din son sa. Det är oerhört vanligt.

Mitt ena barn vidhöll länge att jag försökt strypa henne. Det låter ju förstås både dramatiskt och extremt obehagligt, men handlade egentligen bara om att hon själv försökte få på sig en för liten polotröja. När hon inte lyckades gick hon till mig och bad om hjälp. Jag frågade om det verkligen var en bra idé med tanke på att tröjan var för liten. Jag påpekade att det inte brukar kännas skönt att dra på sig för små kläder, särskilt inte sådana som måste över huvudet. Hon gav sig inte och till sist gjorde vi ett försök. Hon var glad när hon fick som hon ville och tröjan gick på utan alltför stor ansträngning. "Mamma, du strypte mig!" sa hon glatt efteråt och berättade också just det för alla hon kände. Alla hennes kompisar hade dock liknande historier att berätta.

• enaståendemamman

Min son hade en period i 4 års åldern (tror jag det var) när han var övertygad om att jag hade slagit honom.. jag insåg till slut det var något han hade drömt.. han förstod inte riktigt skillnaden på drömmar och vad som hänt på riktigt. Kanske kan det vara något som din pojke har drömt?

• Whitetrash86

Först och främst så har jag frågat vad dom menar det att jag/den slog.
    Sen att det inte är okey att ljuga om sådana allvarliga saker.

Det "värsta" jag varit med om, är när dottern 4år säger till fröken på förskolan att jag försöker dränka henne i badkaret...

det hela förklarades med att hon tycker det är läskigt när jag tvättar hennes hår och vatten rinner över ansiktet på henne....

• Anonym (ja vet!!)

Vi har precis samma problem med min sambos dotter, nyss fylda 6 år!

Som från ingenstans kom det första gången av att min sambo bar bort henne från matbordet. Jag själv har levt i ett misshandel förhållande och blev fly förbannad av att någon säger så här utan anledning i mitt hem!! Andra gången var vi på middag hos mina föräldrar. Min sambo vände henne mot bordet när hon svängde sej om och vägrade äta. Mina föräldrar blev aldeles paff och senare tog min mamma flickan till sidan för att prata. Flickan har stort förtroende för min mamma och jätte bra kontakt. Mamma frågade ifall någon slagit henne nångång och att man inte får säga så om ingen på riktigt slagit. En kille på dagis hade daskat till henne en gång berättade hon.

Nu senaste insident var när hon var helt tvär mot allt! Hon stannade kvar ute på gården när vi gick in min sambo och jag. Plötsligt hörs det utifrån hur hon gråtandes skriker att pappa slagit henne! Min sambo flyger ut och frågar vad hon skriker om?! Hon bara fortsätter ropa att han inte får slå henne. Han bär in henne och skäller ut henne att man inte får skrika på det där sättet.

När alla lugnat ner sej gick jag in på hennes rum och satte mej på golvet en bit ifrån. Frågade ifall någon nånsin slagit henne? Nej. Rabblade upp olika namn i hennes närhet, har den personen slagit dej? Nej. Ingen hade slagit henne. Satte mej närmare henne och förklarade att man aldrig får säga så om ingen gjort något, men så fort någon slagit måste hon berätta det. Då kom den här killen på dagis upp på tal igen. Min sambo använder inte dagis mycket, det är mest mamma som använder sej av dagis. Har försökt prata med min sambo om att han måste prata med mamman om det här.

Mest rädd är jag för att fel person skall höra henne skrika och vi skulle gå på någon soc anmälan pga att tjejen skriker om att hon blir slagen och vi inte vet varifrån hon fått det här?!

• Anonym (Ställd)

Tack för era svar! Skönt på något sätt man inte är ensam om det. Man kan ju bli nervös för mindre! Det som "Påven Johanna" sa lät ju något extremt, fy! Svårt och veta om han skulle ha drömt det eller inte. Inget jag märkt av. Han har tidigare bara drömt någon enstaka mardröm, men då har det handlat om saker ute i naturen, som läskiga träd på dagis. Då förstod jag också det direkt på morgonen att han hade drömt det, eftersom han pratade mycket om det när han vaknade och trodde det var sant.

• Anonym (Ställd)
    Whitetrash86 skrev 2014-05-25 11:27:08 följande:
    Först och främst så har jag frågat vad dom menar det att jag/den slog.
    Sen att det inte är okey att ljuga om sådana allvarliga saker.

Det "värsta" jag varit med om, är när dottern 4år säger till fröken på förskolan att jag försöker dränka henne i badkaret...

det hela förklarades med att hon tycker det är läskigt när jag tvättar hennes hår och vatten rinner över ansiktet på henne....
    Ja det kanske jag skulle ha frågat. Händer det igen får jag fråga det då. Men usch vad hemskt att höra det, men det var ju skönt det blev utrett och hon kunde förklara.
    Anonym (ja vet!!) skrev 2014-05-25 11:28:33 följande:
    Vi har precis samma problem med min sambos dotter, nyss fylda 6 år!
    Som från ingenstans kom det första gången av att min sambo bar bort henne från matbordet. Jag själv har levt i ett misshandel förhållande och blev fly förbannad av att någon säger så här utan anledning i mitt hem!! Andra gången var vi på middag hos mina föräldrar. Min sambo vände henne mot bordet när hon svängde sej om och vägrade äta. Mina föräldrar blev aldeles paff och senare tog min mamma flickan till sidan för att prata. Flickan har stort förtroende för min mamma och jätte bra kontakt. Mamma frågade ifall någon slagit henne nångång och att man inte får säga så om ingen på riktigt slagit. En kille på dagis hade daskat till henne en gång berättade hon.
    Nu senaste insident var när hon var helt tvär mot allt! Hon stannade kvar ute på gården när vi gick in min sambo och jag. Plötsligt hörs det utifrån hur hon gråtandes skriker att pappa slagit henne! Min sambo flyger ut och frågar vad hon skriker om?! Hon bara fortsätter ropa att han inte får slå henne. Han bär in henne och skäller ut henne att man inte får skrika på det där sättet.
    När alla lugnat ner sej gick jag in på hennes rum och satte mej på golvet en bit ifrån. Frågade ifall någon nånsin slagit henne? Nej. Rabblade upp olika namn i hennes närhet, har den personen slagit dej? Nej. Ingen hade slagit henne. Satte mej närmare henne och förklarade att man aldrig får säga så om ingen gjort något, men så fort någon slagit måste hon berätta det. Då kom den här killen på dagis upp på tal igen. Min sambo använder inte dagis mycket, det är mest mamma som använder sej av dagis. Har försökt prata med min sambo om att han måste prata med mamman om det här.
    Mest rädd är jag för att fel person skall höra henne skrika och vi skulle gå på någon soc anmälan pga att tjejen skriker om att hon blir slagen och vi inte vet varifrån hon fått det här?!
    Förstår verkligen ni blir oroliga, låter inge vidare. Jag vet att sonen blivit puttad några gånger på förskolan, men då hade han också gått och sagt till fröken om det.
Svar på tråden Barn som hittar på att blivit slagen?