Barn som hittar på att blivit slagen?
Undrar om ni med barn i förskoleåldern har råkat ut för att erat barn säger sig blivit slagen av mamma/pappa eller någon annan i sin närhet när ni vet att det inte stämmer? Hur ska man i sådana fall hantera det bäst?
Jag har min son på heltid och umgänge med sin pappa. Pappan har väl inte den bästa inställningen till mig, han säger inget rakt ut men känns emellanåt som han letar fel och att aldrig kan något vara riktigt bra, utan finns alltid något negativt. Det jämt om småsaker och ifrågasätter gärna. Inget fel i att ifrågasätta saker, man behöver inte tycka lika men det blir lite löjligt ibland.
För att komma till saken så busade jag och sonen i morse och kittlades och sen från ingenstans säger han "mamma slog mig". Jag blev helt ställd av att han sa så. Har definitivt ALDRIG gjort illa honom på något vis och skulle aldrig göra det. Jag har ett vad jag anser respektfullt bemötande mot honom även när han blir arg ibland. Bekräftar hans känslor och visar förståelse även om han såklart inte får göra som han vill i alla lägen. Annars kan han ibland hitta på småsaker som att de inte var ute på dagis och lekte eller säga till sin pappa att han inte fått spela dataspel (för att han ska få spela när de då ses).
Jag blir såklart lite orolig när han sa en sån sak och har aldrig sagt så tidigare. Tänk om han skulle gå och säga så till andra. :/ Jag försökte förklara för sonen att skulle någon göra illa en är det viktigt och säga till en vuxen men att man aldrig får hitta på sådana allvarliga saker.
Någon som varit med om samma sak?