• Ciaraaa

Vita prickar i ansiktet?!

Jag har fått ganska små, vita fläckar som började vid käklinjen/högt uppe på halsen och som börjat sprida sig till hakan och kinderna/käkarna. De kliar lite men inte farligt. Går inte att fullständigt täcka över med smink :(

Någon som vet vad detta kan bero på?

• Svar på tråden Vita prickar i ansiktet?!
  • Iphoneflickan

Det kan vara ditt smink som gör det samt solen. Det kan bli så av solen om man har mycket smink i ansiktet. Mitt tips är att inte sminka dig när det är soligt :)

• Monchichier

Hur ser de ut? Är det små prickar som är lika vita som mjölk. Eller ser det ut mer som pigmentförändringar där du fläckvis saknar pigment?

• Ciaraaa

Ser snarare ut som att jag saknar pigment på fläckarna ja, men tror du det är permanent?! Och vart har det kommit från... :(

Använder bara mineralsmink så det borde inte vara det tycker jag... Men om solen vore problemet så verkar det väl konstigt att det är under käken liksom

• Monchichier
    Ciaraaa skrev 2014-05-25 18:25:10 följande:
    Ser snarare ut som att jag saknar pigment på fläckarna ja, men tror du det är permanent?! Och vart har det kommit från... :(
    Använder bara mineralsmink så det borde inte vara det tycker jag... Men om solen vore problemet så verkar det väl konstigt att det är under käken liksom
    Jag gissar på antingen svamp (Prova tvätta fläckarna med apotekets mjällschampo), eller Vitiligo.
    Vitiligo är typ permanent, sjukdomen är permanent, men inte fläckarna. 
    Gå till vårdcentralen och få en remiss till en hudläkare.
  • Ciaraaa

Vadå svamp?? :O

Parfymstänk är det inte, har ju tvättat ansiktet...

• Monchichier
    Ciaraaa skrev 2014-05-25 20:32:22 följande:
    Vadå svamp?? :O
    Parfymstänk är det inte, har ju tvättat ansiktet...
    Hudsvamp kan se ut som vita pigmentförändringar. Det finns ett väldigt fiffigt sätt att kolla upp det. 
    Ställer man sig i ett mörkt rum och lyser med UV-ljus på fläckarna så kan man se att det är svamp om fläckarna lyser sådär vita textilier brukar lysa. Lyser de inte kan det vara vitiligo.
Svar på tråden Vita prickar i ansiktet?!