• Pappapeter

    11 mån ökar inte i vikt, vad göra?

    Vår 11 månaders har sedan en 4 veckor blivit jättesvår med maten vilket främst beror på att hon vägrar sitta still i sin stol. Vi har försökt diverse metoder, t ex ge henne plockmat, äta samtidigt som hon gör, variera tiden mellan måltiderna, osv. Hon har knappt gått upp den senaste månaden och vi börjar bli väldigt frustrerade. 

    Sist följde vi BVC's råd som löd "hon äter när hon är hungrig, ge henne plockmat och äter och inte så tar hon igen det nästa måltid". Efter att ha provat det gick hon istället ner ca 40g på 1 vecka. Så nu har vi släppt alla regler och matar henne i famnen, när hon sitter på golvet och leker, osv. Med andra så som "man inte bör göra".

    Ska tillägga att vi inte nattammar, dock 1-2 gånger om dagen i samband med sovstund. 

    Tacksam för alla tips vi kan få! 

  • Svar på tråden 11 mån ökar inte i vikt, vad göra?
  • Camillapunktslut

    Är inte bvc oroliga så skulle inte jag heller vara det Ta det lugnt och fortsätt så som ni gör.

  • Baktakt

    Det är många barn som planar ut, eller tappar i vikt när de börjar vilja kolla av världen runtomkring. Både för att de rör sig mer och för att de inte har tid att ära när det finns så mycket spännande runtomkring. 40g är mindre än skillnaden mellan före/efter bajs, så det är inget att bry sig på.

    Jag har själv en aktiv tjej och fick se till att ha underhållning till maten. Någon leksak, eller pryttel som hon kunde undersöka. Jag hade några få minuter på mig att skyffla in mat i munnen på henne innan hon tappat intresset, så det fick gå undan. Hon är likadan än, vid 3,5 år, men har hoppat upp en viktkurva, utan att jag riktigt begriper hur det gick till. Kanske för att vi nu kan prata om att det är viktigt att äta, för annars blir man ledsen och arg. Vi säger också att om man äter man lite av allt blir man stark och så missar man inte om det finns något riktigt gott. Men fram tills nyligen har vi fått luska ut vilka smaker som funkar och hellre köra på det, än oroa oss. Tjat funkar ju inte. Macka och välling har däremot alltid funkat fantastiskt.

    Sommar och höst är bra för ätet om man har tillgång till grönsaksland. Gräslök, persilja, små morötter, jordgubbar, smultron och hallon är lättätet även för kräsna. Nyfikenheten för världen finns ju och det finns god chans för jackpot om man utnyttjar det i samband med mat.

    Just det: Tänk på att barn ofta "temaäter". Broccoli till ett mål, pasta till nästa, kött till ett tredje.

  • Pappapeter

    Tack för svaren.  Vi ska testa att försöka sätta lite bättre rutiner under några dagar för att se hur det går. Framförallt innebär det max 20 min matning annars får hon vänta tills nästa måltid samt prova olika typer av plockmat och se vad som funkar bäst. "Temaäta" var ett bra tips, det tar vi med oss!

    Ang välling så valde vi att helamma vilket medförde att hon aldrig vande sig vid vällingflaskan. Men vi testade faktiskt igår kväll och det var inget total flopp även om hon inte fick i sig mer än 20 ml. Men ska testa ikväll igen. 

  • ymmmi

    Om ni får hon att äta välling så kan du blanda hälften vatten och hälften mjölk/ en skvätt grädde,
    Fick jag tips från dietisten för min yngsta dotter på 1 1/2 hår inte upp i vilt som hon ska.

Svar på tråden 11 mån ökar inte i vikt, vad göra?