• Colorado

bitig valp

Hej. Mina föräldrar har en golden valp som snart blir 12 veckor. Han är jättesöt och mysig, kan sitta å gosa i famnen och börjar lära sig att gå i koppel bättre och bättre. MEN problemet är att han är SÅ bitig. När han busar och börjar nafsa så funkar det ofta att säga nej. Då slutar han. Men ibland får han tokryck och blir helt vild. Han hugger efter händer och ben och han ger sig inte hur man än försöker. Man kan nonchalera, säga nej, försöka avleda men han bara fortsätter att hugga efter händer eller byxor eller vad han kommer åt.Det är inte alls hela tiden han är sån men när han blir sån så är det väldigt jobbigt. Finns det fler som haft väldigt bitiga, envisa valpar som vägrar ge sig? Finns det nån som kan he råd vad man kan göra för att han ska lugna sig. Det här tycker mina föräldrar är väldigt jobbigt. Såklart är valpar bitiga, men han hugger efter händer, morrar och skäller. Behövs lite fler tips och råd. Hoppas någon kan ge det.

• Svar på tråden bitig valp
  • Malinlilly

Hej, som sagt så biter valpar mycket i början. Det har alla hundar jag he haft i alla fall gjort.

Råd är att skaffa mycket tuggben, fler leksaker. När han bits ge honom ett ben istället håll i den medans han tuggar sen kan du släppa den när han har tuggat lite.

Fortsätt med att säga nej så att han vet att han inte får göra så.

Hoppas de går över när han blir äldre, oftast går de över :)

• Akua

Håller med förgående. Så gör valpar mer eller mindre. De tappar ju sina mjölktänder också så det kan klia. Precis som människo-bebisar stoppar saker i munnen och tuggar göt också valpar det. Inget konstigt. Bara att fortsätta att säga nej, ge valpen leksak när han biter osv. Det kommer bli bättre.

• realisten

skulle nog faktiskt våga säga att det är en tecken på att valpen är sund och normal:)

• Tussifluff

Prova att berömma jättemycket när han pussar och säga nej när han bits. Jag gjorde så med min schäfertik, hon bet jättemkt när hon var valp. Nu pussas hon bara :)

• realisten

känber såväl igen det min var riktigt bitig som valp. Jag avlede med leksak eller ben eller godis och satte mig på händerna

• Colorado

Vi försöker med att säga nej avleda nonchalera men han blir bara vildare ju mer man försöker få honom att sluta. Han är som sagt väldigt envis å kan hålla på att bita i ca en timma när han börjar. En leksak som man ger honom kan distrahera honom en stund sen är han igång igen. Går man ifrån honom kommer han efter och fortsätter. Han är så väldigt bitig av sig. Såklart bits valpar det förstår vi. Men man får inte honom lugn i första taget.

• Dexter dot com

Valpar bits och det är inget konstigt. Om ni verkligen inte kan avleda honom med leksaker, märgben, lite enklare övningar, att ignorera mm skulle jag skaffa en rejäl och stor valphage att sätta honom i med ett rejält tuggben när valpen går upp i varv.
    Är det när han är övertrött eller uttråkad han drar igång ?

• Colorado

Ofta är det på kvällen ham börjat så det kan nog bero på övertrötthet. Men det kan oxå vara på dagen om man kommer å hälsar på. Så börjar han nafsa, bita å så får man inte honom lugn.

• DeathByPickles

Grattis till en fullt normal valp! ;)

Jag tycker oftast inte att avledning funkar på en valp som hunnit växla upp till "tokryck"; skulle istället välja att endera placera jycken i en valphage eller vänligt men bestämt hålla/tvångsgosa ett par minuter. Oftast är valpen övertrött och somnar hyfsat omedelbums. En valp är en liten skitunge och kan precis som människobarn bli övertrött även under dagtid.

Det är en övergående fas och Blir bättre, TS. Håll ut!  

Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.?
Svar på tråden bitig valp