• Mandy88

Min son vill äta hela tiden, bokstavligen!

jag fick vår son för 3 veckor sedan och amningen har flytit bra tills i måndags då började han äta bra mycket längre och oftare men då jag har hört att vissa dagar är det mer än andra så höll jag ut. Jag har alltid hört att jag har mycket och bra mjölk då han ökat mer än "normalt" i vikt sen födseln.

Nu till problemet, sen i måndags har det bara eskalerat, från att äta 8min var3-4 tim till att äta JÄMT! Och när jag säger jämt så menar jag att han inte vill göra annat än att äta, han glömmer till och med att sova. Idag t.ex så sovde han sist kl 15 (nu är klockan 20:30 och han har ÄNTLIGEN  somnat efter att jag vägrat honom bröstet hemskt nog) han äter i ca. 20 min släpper seb släpper bröstet. Jag lägger han över axeln för att rapa han och då börjar han söka bröstet, får han det inte då skriker han lungorna ur sig. Så ger jag honom bröstet direkt igen och det fortsätter som jag skrivit ovan. Detta går bra i någon timma men nu är jag HELT slutkörd, jag orkar inte ha det så här. Det har som sagvt bara blivit värre och värre. Att äta en gång i timman eller två kanske är OK men JÄMT JÄMT JÄMT. Jag har förstått som sagt att det inte är lätt i början med amningen men man ska väl ialf få 10 min andrum? Jag gruvar mig för att amma, jag har redan gråtit flera gånger idag, jag vill verkligen få det att fungera1

Finns det någon som varit med om liknande? Finns det kanske någon grund till varför det är så här? Har hört att man ibland får amma jämt men då bara någon få dag för att han vill få igång mjölkproduktionen, inte en vecka. 

• Svar på tråden Min son vill äta hela tiden, bokstavligen!
  • Sisisisi

Ja, så var det för mig oxå på kvällarna När jag suttit några timmar i soffan utan att kunna ta bort bebisen från bröstet har jag gett lite ersättning ur kopp. Tillräckligt mycket för att bebisen skulle bli mätt och kunna sova en stund men inte mer än att bebisen vaknade och behövde amma igen efter 2-3 timmar.

Keep your child rear facing for as long as possible!

• Mammatillw
    Mandy88 skrev 2014-05-25 20:35:21 följande:

jag fick vår son för 3 veckor sedan och amningen har flytit bra tills i måndags då började han äta bra mycket längre och oftare men då jag har hört att vissa dagar är det mer än andra så höll jag ut. Jag har alltid hört att jag har mycket och bra mjölk då han ökat mer än "normalt" i vikt sen födseln.

Nu till problemet, sen i måndags har det bara eskalerat, från att äta 8min var3-4 tim till att äta JÄMT! Och när jag säger jämt så menar jag att han inte vill göra annat än att äta, han glömmer till och med att sova. Idag t.ex så sovde han sist kl 15 (nu är klockan 20:30 och han har ÄNTLIGEN  somnat efter att jag vägrat honom bröstet hemskt nog) han äter i ca. 20 min släpper seb släpper bröstet. Jag lägger han över axeln för att rapa han och då börjar han söka bröstet, får han det inte då skriker han lungorna ur sig. Så ger jag honom bröstet direkt igen och det fortsätter som jag skrivit ovan. Detta går bra i någon timma men nu är jag HELT slutkörd, jag orkar inte ha det så här. Det har som sagvt bara blivit värre och värre. Att äta en gång i timman eller två kanske är OK men JÄMT JÄMT JÄMT. Jag har förstått som sagt att det inte är lätt i början med amningen men man ska väl ialf få 10 min andrum? Jag gruvar mig för att amma, jag har redan gråtit flera gånger idag, jag vill verkligen få det att fungera1

Finns det någon som varit med om liknande? Finns det kanske någon grund till varför det är så här? Har hört att man ibland får amma jämt men då bara någon få dag för att han vill få igång mjölkproduktionen, inte en vecka. 

Så är det, maraton amning kallas det! Jag satt med sonen vid brösten mellan 17-23 varje kväll! :)
  • Mandy88
    Sisisisi skrev 2014-05-25 20:55:17 följande:
    Ja, så var det för mig oxå på kvällarna När jag suttit några timmar i soffan utan att kunna ta bort bebisen från bröstet har jag gett lite ersättning ur kopp. Tillräckligt mycket för att bebisen skulle bli mätt och kunna sova en stund men inte mer än att bebisen vaknade och behövde amma igen efter 2-3 timmar.
    Mammatillw skrev 2014-05-25 21:15:25 följande:
    Så är det, maraton amning kallas det! Jag satt med sonen vid brösten mellan 17-23 varje kväll! :)
    Fast detta har varit från och med att vi stiger upp på morgonen tills vi går och lägger oss med små sov avbrott ibland. min sambo har varit tvungen att mata mig samtidigt ibland. För mig är detta ohållbart i längden ..

• Flickan och kråkan

Han har med största sannolikhet en ökningsperiod då han ammar upp produktionen. Har du ammat 8 minuter var tredje-fjärde timma tidigare så är det verkligen jättesällan med nyfödd. Menar inte att det är fel. Barn är så olika och växer han fint så är det ju ett kvitto på att amningen fungerar bra. Men det vanligaste är att de ammar bra mycket oftare och under ökningsperioderna (som kommer tätt första tiden) så ammar de konstant precis som du beskriver. Det är liksom så det är . Det du beskriver är verkligen helt normalt under en ökningsperiod

• Mandy88
    Flickan och kråkan skrev 2014-05-25 21:35:45 följande:

Han har med största sannolikhet en ökningsperiod då han ammar upp produktionen. Har du ammat 8 minuter var tredje-fjärde timma tidigare så är det verkligen jättesällan med nyfödd. Menar inte att det är fel. Barn är så olika och växer han fint så är det ju ett kvitto på att amningen fungerar bra. Men det vanligaste är att de ammar bra mycket oftare och under ökningsperioderna (som kommer tätt första tiden) så ammar de konstant precis som du beskriver. Det är liksom så det är smile1.gif . Det du beskriver är verkligen helt normalt under en ökningsperiod smile1.gif

Hm okej.. Vad vet man så här i början, men man vill ju inte tro att det kan bli så här mycket. Att han inte sprängs av all mjölk..

Ja han åt väldigt effektivt som BM sa, han säg ut "allt" i början utan att snutta något. Han gick upp 220g första veckan och 400g andra så mat fick han ialf i sig!
  • metervara

Låter som det ska. Det kommer bli bättre, jag lovar! När min lilla maratonammar så brukar jag sitta så jag når allt viktigt: mobil, fjärrkontroll, vattenglas. Sen brukar min man få servera mig mat :)

• Elsis00

Det är som andra säger helt normalt. Så har jag det också i perioder men nu är min plutt snart 4 månader så det börjar glesa ut. Det ÄR jobbigt i början men se det som en mysig stund, glöm alla måsten och fortsätt få maten serverad av pappan. Se till att sitta/ligga bekvämt och ha tv dosa, mobil m.m inom räckhåll. Snart lovar jag att det blir lugnare igen. Kram

• maribel

Jag är med om samma sak med min snart 3v. Jättejobbigt och min mjölk har inte blivit mer än? Hur har det gått för dig, har du fått mer mjölk? Undrar också om alla andra läcker och om det altid ska rinna till? Jag läcker inte och det rinner bara til hälften av ggr.

• Flickan och kråkan
    maribel skrev 2014-05-30 10:18:08 följande:
    Jag är med om samma sak med min snart 3v. Jättejobbigt och min mjölk har inte blivit mer än? Hur har det gått för dig, har du fått mer mjölk? Undrar också om alla andra läcker och om det altid ska rinna till? Jag läcker inte och det rinner bara til hälften av ggr.

Jag har aldrig läckt någonting. Har ändå haft överproduktion med alla tre.
  • maribel
    Flickan och kråkan skrev 2014-05-30 11:07:27 följande:

Jag har aldrig läckt någonting. Har ändå haft överproduktion med alla tre.äta varje timme?
    Ok, skönt att höra. Stressar upp mig för det.  Hur lång tid tar det innan brösten anpassar sig och gör mer mjölk. Min pojke har ätit var tredje timme men nu vill han sen 2dgr
  • Michaela92

Oxå en 3veckors som idag varit vaken från 06-19 och vaknade nu 20:00. E heeeeelt slut jag med. Dessutom ensam med en 4åring oxå ..

Svar på tråden Min son vill äta hela tiden, bokstavligen!