• Utlandssvensk

Vid vilken âlder övergick ni till bara en sovstund per dag?

Hej!

Jag undrar om några av er haft bebisar som gâtt över till att bara ha en sovstund per dag istället för tvâ innan 1 ârs ålder? Och i sâ fall, vilken var anledningen till detta? Jag vet att det är bättre att försöka behålla tvâ sovstunder till åtminstone 1 ârs ålder (enligt vad jag läst men kanske skiljer râden) men nu har min snart 10-mânaders börja sova sâ lânga nätter, 14 timmar per natt! Sâ jag tänker att om han fortsätter med det kanske vi snart måste gâ över till bara en sovstund...

• Svar på tråden Vid vilken âlder övergick ni till bara en sovstund per dag?
  • Natulcien

Oj, det var ett omvänt problem..?
    Oftast brukar folk minska ner på dagsömnen när barnen sover korta nätter eller är svårsövda. Men att minska ner när barnet sover bra på natten...varför vill du det? Är det ett problem med de 14 timmarna, menar du?
    Eller menar du att det är svårt att få in två sovpass på dagens 10 timmar?

Vår son har oftast sovit 12 timmar per natt, men jag minns att han också hade en period runt 9-10 månader då han kunde sova både 13 och 14 timmar. Jag antar att det var någon slags tillväxtperiod som gjorde att han behöver extra sömn, för det gick över efter ett par veckor. Han sov dock fortfarande två sovpass då. Vi gick över till ett sovpass när han var runt 13 månader.

Det är många som växlar till ett sovpass före 1 års ålder. Det är väl bara att prova om du tror att det skulle vara bra..?

• Pandamamma79

Anledningen till att vi gick över till en vila under dagen var båda gångerna att de inte ville sova på kvällen.

Äldsta var i vanliga fall vaken till 21-22 och det blev bara senare och senare. Hon var iofs 14 mån när hon började förskola och då var vilan mitt emellan de vi haft hemma. Märkte att hon blev trött tidigare då. Så då fick det bli en vila för henne.

Vår yngsta är nu 14 mån och hon har sovit en gång sedan början av året. Hon sover högst 2 timmar vid ca 10.30-12.30.

• Flickan och kråkan

Alla tre har varit ca 10 månader. Sedan har det blivit enstaka dagar ibland där det av olika anledningar blivit två vilor fram tills de varit sådär året. Yngsta är ganska precis 11 månader och sover vanligtvis 1,5 timme mitt på dagen.

• mammalovis

Vi följer nog fortfarande barnets rytm, är hon trött, gnuggar sig i ögonen frenetiskt och gnäller, så är det ju bara sängen som gäller. Här kan det nog alternera mellan 1-3 vilor per dag. Är vi hemma på fm sover hon oftast en sväng redan vid 10, är vi iväg somnar hon efter 12 någon gång. Hon är snart ett år. Det är väl mer när hon börjar förskolan som det är smidigt med en vila.

Så studera ditt barns behov tänker jag.

• Monchichier

Jag slutade med två sovstunder typ när jag började på lekis.
    Då gick det inte längre.

Hälsningar personen som behöver typ 12 timmars sömn per dygn..

• Utlandssvensk
    Natulcien skrev 2014-05-25 21:55:49 följande:
    Oj, det var ett omvänt problem..?
    Oftast brukar folk minska ner på dagsömnen när barnen sover korta nätter eller är svårsövda. Men att minska ner när barnet sover bra på natten...varför vill du det? Är det ett problem med de 14 timmarna, menar du?
    Eller menar du att det är svårt att få in två sovpass på dagens 10 timmar?

Vår son har oftast sovit 12 timmar per natt, men jag minns att han också hade en period runt 9-10 månader då han kunde sova både 13 och 14 timmar. Jag antar att det var någon slags tillväxtperiod som gjorde att han behöver extra sömn, för det gick över efter ett par veckor. Han sov dock fortfarande två sovpass då. Vi gick över till ett sovpass när han var runt 13 månader.

Det är många som växlar till ett sovpass före 1 års ålder. Det är väl bara att prova om du tror att det skulle vara bra..?
    Ja verkligen omvänt. "Problemet" är det att allt blir förskjutet, i och med att han vaknar sâ sent sâ blir frukosten senare, förmiddagsvilan senare, och sen blir det lunch typ kl 15 osv. Lite skevt eftersom jag dessutom skulle vilja att familjen äter mâlen tillsammans snart. Det var därför jag tänkte att vi kanske skulle behöva hoppa över den första vilostunden. Dessutom sov han pâ senaste tiden längre vilostunder när han sov typ 11 timmar pâ natten (en och en halv timme varje vilostund) men när han sovit 14 timmar pâ natten sover han bara 30 minuter vid varje vilostund. Jag vill i alla fall inte lägga honom tidigare sâ att han vaknar tidigare, jag är jättenöjd med äntligen lite sovmorgon!
  • Natulcien
    Utlandssvensk skrev 2014-05-26 10:52:41 följande:
    Ja verkligen omvänt. "Problemet" är det att allt blir förskjutet, i och med att han vaknar sâ sent sâ blir frukosten senare, förmiddagsvilan senare, och sen blir det lunch typ kl 15 osv. Lite skevt eftersom jag dessutom skulle vilja att familjen äter mâlen tillsammans snart. Det var därför jag tänkte att vi kanske skulle behöva hoppa över den första vilostunden. Dessutom sov han pâ senaste tiden längre vilostunder när han sov typ 11 timmar pâ natten (en och en halv timme varje vilostund) men när han sovit 14 timmar pâ natten sover han bara 30 minuter vid varje vilostund. Jag vill i alla fall inte lägga honom tidigare sâ att han vaknar tidigare, jag är jättenöjd med äntligen lite sovmorgon!
    Ja, sovmorgon är ljuvligt, så att väcka är ju inte aktuellt, antar jag..? Vi har också en kille som gärna sover på mornarna. Glad
    Men att klumpa ihop sovstunderna låter väl rimligt i det läget. Prova!
  • Annelie 76

Sonen skulle börja på dagis vid 1 års ålder och där har de bara en sovstund så ett par veckor innan start drog vi ner på dagsovandet. Gick utan problem.

• Yngla

Min son slutade med den vid ca. 11 mån ålder. Han verkade inte behöva det och blev bara arg. Man får känna av bara om barnet orkar med en hel dag utan 2 vilor. Dock förstår jag inte varför ni tänker att han bara får sova 1 gång för att han sover långa nätter. Jag skulle tänka tvärt om. Om han sover 14 h per natt +  2 dagvila så är han ett trött barn och behöver fortfarande sova på dagen. Men som du tidigare nämnde så sover han länge på morgonen och då kanske det inte hinns med mer än 1 vila och är han jättetrött då så kan man ju låta han sova lite längre.

Svar på tråden Vid vilken âlder övergick ni till bara en sovstund per dag?