Natulcien skrev 2014-05-25 21:55:49 följande:
Oj, det var ett omvänt problem..?
Oftast brukar folk minska ner på dagsömnen när barnen sover korta nätter eller är svårsövda. Men att minska ner när barnet sover bra på natten...varför vill du det? Är det ett problem med de 14 timmarna, menar du?
Eller menar du att det är svårt att få in två sovpass på dagens 10 timmar?
Vår son har oftast sovit 12 timmar per natt, men jag minns att han också hade en period runt 9-10 månader då han kunde sova både 13 och 14 timmar. Jag antar att det var någon slags tillväxtperiod som gjorde att han behöver extra sömn, för det gick över efter ett par veckor. Han sov dock fortfarande två sovpass då. Vi gick över till ett sovpass när han var runt 13 månader.
Det är många som växlar till ett sovpass före 1 års ålder. Det är väl bara att prova om du tror att det skulle vara bra..?
Ja verkligen omvänt. "Problemet" är det att allt blir förskjutet, i och med att han vaknar sâ sent sâ blir frukosten senare, förmiddagsvilan senare, och sen blir det lunch typ kl 15 osv. Lite skevt eftersom jag dessutom skulle vilja att familjen äter mâlen tillsammans snart. Det var därför jag tänkte att vi kanske skulle behöva hoppa över den första vilostunden. Dessutom sov han pâ senaste tiden längre vilostunder när han sov typ 11 timmar pâ natten (en och en halv timme varje vilostund) men när han sovit 14 timmar pâ natten sover han bara 30 minuter vid varje vilostund. Jag vill i alla fall inte lägga honom tidigare sâ att han vaknar tidigare, jag är jättenöjd med äntligen lite sovmorgon!