• dell

Kriterier för Terminalglasögon

Jag är närsynt och använder glasögon som är -8, både vänster och höger öga (använder ej progressiva glasögon). Man arbetar med kodning framför dator under 8 timmar per dag.

- Jag undrar när och var går balansen till att använda sig av terminalglasögon?

- Vad är skillnaden med styrkan av terminalglasögon?

- Hur mycket kostar det att köpa terminalglasögon? Är det samma pris när man köper vanliga glasögon eller utöver det vanliga kostnader pga specialbehandling osv.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Kriterier för Terminalglasögon
  • Frontline

Är det inte nåt som arbetsgivaren ska stå för?

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Virriga Vera

Som jag och flera andra skrivit till dig i din andra tråd, kontakta en optiker för att få svar på dina frågor. Det är även postat länkar på vad som gäller för att arbetsgivaren skall betala terminalglasögon.

• Ann Nelly

Terminalglasögon är precis som vanliga glasögon förutom att de ställs in så du har precis rätt styrka på ett avstånd om ca 40 cm framåt.
    De är alltså svagare i styrka än dina vanliga glasögon (om du är närsynt).
    Så du ser jättebra på skärmen när du sitter och arbetar men de är för svaga för att exempelvis köra bil med.
    Och motsvarande typ för översynta.

Anledningen till att använda terminalglasögon är att om man sitter hela dagarna framför skärmen så blir ögonen ansträngda och man kan få "grusiga" ögon och framförallt huvudvärk.

Så kostnaden är ungefär som vanliga glasögon men man kanske inte behöver ha så märkvärdig båge om man bara ska använda dem när man sitter vid skärmen. Med enklare båge så blir de billigare.

Många arbetsgivare bekostar synundersökningen och även terminalglasögon upp till ett visst belopp.
    Det är avdragsgillt för företaget (och ingen förmånsbeskattning för den anställde) om det är just terminalglasögon eftersom de anses vara ett arbetsredskap typ.
    Vanliga glasögon är det inte, så det är viktigt att det står tydligt på kvittot att det är terminalglasögon.

• Paulina P P
    dell skrev 2014-05-26 09:07:07 följande:
    Jag är närsynt och använder glasögon som är -8, både vänster och höger öga (använder ej progressiva glasögon). Man arbetar med kodning framför dator under 8 timmar per dag.

- Jag undrar när och var går balansen till att använda sig av terminalglasögon?

- Vad är skillnaden med styrkan av terminalglasögon?

- Hur mycket kostar det att köpa terminalglasögon? Är det samma pris när man köper vanliga glasögon eller utöver det vanliga kostnader pga specialbehandling osv.

Tack på förhand!
    Jag har terminalglasögon som min arbetsgivare bekostar. De är ganska fula (vi får välja bland de billigaste bågarna) men det gör inget. Ingen ser mig när jag sitter framför datorn och jag märker jättestor skillnad! Jag ser bättre och huvudvärken är borta

TS, prata med företagshälsovården.
Svar på tråden Kriterier för Terminalglasögon