• Malinn81

Hur hade ni löst det när 9 åring spelar surfplatta/mobilen hela tiden i bilen o 4 åring inte har nåt att spela på

Inget stort problem men tycker bara lite synd om lillkillen på knappt 4 som sitter brevid sin 9 åriga halvbror, som spelar konstant.. Ska på bilsemester i sommar, funderar lite på om det går att lösa. Sist bonus åkte bil med oss satt han o spelade på mobilen tills batteriet dog.. då skulle  han sova istället. Sa 3,5åringen nåt till han eller frågade han något va de bara sccchhh jag spelar kan vi prata när vi är framme.. vilket aldrig inträffade.. skittaskit mot lillkillen ju..

Vi tänkte ge lillkillen en ipad när han fyller år i höst, det känns lite för dyrt att köpa innan. + att han fick en cykel nu i vår. Vi har inte möjligheten att strö pengar vind för våg o ge han dyra saker när som helst.. det är förrästen skattepengarna som kommer att gå till en ipad..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-26 11:25
    Glömde skriva att de nästan aldrig träffas. Bonus har varannan helg, men antingen beror det på sambons jobb-tider, (arbetar inom jordbruk)och bonus är ju stor nu och har fritidsaktiviteter och kompisar i hemorten ca 1h ifrån där vi bor, så blir det mer och mer sällan så här års.. ett par månader sedan sist nu och de har bara träffats snabbvisiter på kusiners kalas osv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-26 11:37
    kan inte svara bland de andra svaren. jo grejen är ju att de träffas så sällan så de kan gott prata lite med varandra. ¨går säkert att lösa med dvd därbak med som ni säger :O) vi får väl helt enkelt köpa en dvd också. går det att sätta lurar i mobiler/surfplattor/portabel dvd? blir väl gnäll om ljudet annars kan jag tänka mig..

• Svar på tråden Hur hade ni löst det när 9 åring spelar surfplatta/mobilen hela tiden i bilen o 4 åring inte har nåt att spela på
  • Sisisisi

Spela på mobilen eller kolla på bärbar dvd.

Keep your child rear facing for as long as possible!

• Malinn81

jag vill gärna sitta brevid om han ska spela på min telefon. går in på nätet, inställningar osv. köper vi en portabel dvd till lillen som sitter bakåtvänt då lär ju stora bli sur för det. inte tala om pappan hehe. tror inte de blir uppskattat. vi har snackat om att skaffa det men då ska det väl va så att båda kan se. mycket beskymmer för det lilla!

• Egendomligt

Vad är det huvudsakliga problemet?
    Är det att lillebror får tråkigt och behöver sysselsättas, eller att ni vill att storebror ska umgås mer med lillebror?
    Om lillebror behöver sysselsättning så är det väl rimligt att han får låna en mobil eller liknande att titta på. Om det däremot är så att ni vill att storebror ska umgås med lillebror behöver ni begränsa hans användande av surfplatta eller mobil och istället försöka engagera båda barnen i en aktivitet (bingo på bilfärger eller liknande).

• Egendomligt

Det finns ju bärbar DVD med två skärmar, men då måste de ju vara överens om vilken film de vill se också :)

• Sisisisi
    Malinn81 skrev 2014-05-26 11:29:39 följande:
    jag vill gärna sitta brevid om han ska spela på min telefon. går in på nätet, inställningar osv. köper vi en portabel dvd till lillen som sitter bakåtvänt då lär ju stora bli sur för det. inte tala om pappan hehe. tror inte de blir uppskattat. vi har snackat om att skaffa det men då ska det väl va så att båda kan se. mycket beskymmer för det lilla!

Varför skulle stora bli sur? Han får ju använda paddan. Vill han ens se samma filmer?
    Keep your child rear facing for as long as possible!

• Rosa Fluff
    Egendomligt skrev 2014-05-26 11:30:03 följande:

Är det att lillebror får tråkigt och behöver sysselsättas, eller att ni vill att storebror ska umgås mer med lillebror?
    Om lillebror behöver sysselsättning så är det väl rimligt att han får låna en mobil eller liknande att titta på. Om det däremot är så att ni vill att storebror ska umgås med lillebror behöver ni begränsa hans användande av surfplatta eller mobil och istället försöka engagera båda barnen i en aktivitet (bingo på bilfärger eller liknande).

Håller med!

TS det är ni som är föräldrar, det är ni som måste bestämma reglerna och sätta gränser.
  • PrinsessanLeia
    Vad är det huvudsakliga problemet? Är det att lillebror får tråkigt och behöver sysselsättas, eller att ni vill att storebror ska umgås mer med lillebror? Om lillebror behöver sysselsättning så är det väl rimligt att han får låna en mobil eller liknande att titta på. Om det däremot är så att ni vill att storebror ska umgås med lillebror behöver ni begränsa hans användande av surfplatta eller mobil och istället försöka engagera båda barnen i en aktivitet (bingo på bilfärger eller liknande).

• Gladskit
  • Malinn81

nu gick det att svara :O)

det blir väl en portabel dvd förmodar jag.. man tycker ju att de skulle vilja prata med varandra. storebror säger ju bara scchh till lillkillen, o spelar man så är de så tråkigt så då sovar man istället.. nästan så man börjar undra lite vart det kommer ifrån.. beteendet alltså. ipad ska han som sagt få i födelsedagspresent.. har inte råd att köpa nån ny present sen.

Svar på tråden Hur hade ni löst det när 9 åring spelar surfplatta/mobilen hela tiden i bilen o 4 åring inte har nåt att spela på