• aaasap

Har jag karpaltunnelsyndrom?

Jag är lite förvirrad. För lite över 2 år sen när jag var höggravid vaknade jag av att hela högerarmen hade domnat och jag fick skaka armen hur länge som helst för att få lite liv i den. Direkt efteråt så fick jag ont i tummen fram tills jag födde. Nu i 2 år har jag haft ont till och från i tummen samt handleden, speciellt när jag anstränger mig och så när jag sover jag kan vakna med smärta. Men domningar och stickningar i fingrarna har jag ej. Böjer jag dock min handled så gör det nått så fruktansvärt ont att jag vill skrika och jag får lite stickningar i fingrarna men det är inte så att domningar och stickningar är mina största symptom. Jag ska till sjukgymnast på onsdag för att undersöka det här, har varit hos henne innan och har fått en sena som inte hjälpt alls.
    Nu senaste månaden har det verkligen varit den värsta smärtan ever och vägrar bli bättre utan sämre :(

Men kan det vara karpaltunnelsyndrom fast utan domningar? 

• Svar på tråden Har jag karpaltunnelsyndrom?
  • Edmund
    aaasap skrev 2014-05-26 12:08:22 följande:
    Jag är lite förvirrad. För lite över 2 år sen när jag var höggravid vaknade jag av att hela högerarmen hade domnat och jag fick skaka armen hur länge som helst för att få lite liv i den. Direkt efteråt så fick jag ont i tummen fram tills jag födde. Nu i 2 år har jag haft ont till och från i tummen samt handleden, speciellt när jag anstränger mig och så när jag sover jag kan vakna med smärta. Men domningar och stickningar i fingrarna har jag ej. Böjer jag dock min handled så gör det nått så fruktansvärt ont att jag vill skrika och jag får lite stickningar i fingrarna men det är inte så att domningar och stickningar är mina största symptom. Jag ska till sjukgymnast på onsdag för att undersöka det här, har varit hos henne innan och har fått en sena som inte hjälpt alls.
    Nu senaste månaden har det verkligen varit den värsta smärtan ever och vägrar bli bättre utan sämre :(

Ja, man måste inte ha just domningar för att det ska vara karpaltunnelsyndrom, det kan vara molande värk, smärta av olika slag (skärande, brännade, svidande), fullständiga känselbortfall, stickningar, domningar, klåda m.m. Jag opererades mars 2014 för karpaltunnelsyndrom. Mitt debuterade i september 2013 efter en fysisk överansträngning. Det måste inte heller vara karpaltunnelsyndrom du råkat ut för, eller så kan det vara en kombination av det plus något annat också. Handledsinflammation, musarm och diskbråck är exempel på  differentialdiagnoser.
  • Edmund
    aaasap skrev 2014-05-26 12:08:22 följande:

Mina största symptom var inte heller domningar, utan som om någon kört in ett stämjärn centralt i handleden plus att det kändes som om hela handen skulle sprängas. Tog dock lång tid innan jag kom till operation, flera månader. Har fortfarande en massa besvär (hela kartan av smärtor och känselpåverkan), bortsett från att känslan av att handen ska sprängas försvunnit. Har helt tappat känseln i handflatan runt ärret och en viss muskelförtvining har uppstått i tummen, där griptestet visade minskad kraft, men det är inget jag märker i vardagen. Det värsta är känselbortfall i en fingertopp och svidande, brännande smärtor i fingertopparna. Nu har även den andra handen gradvis försämrats och är i preoperationsläge. Tänk på att händer kan svullna även om det inte syns utvändigt! Det är så man karakteriserar karpaltunnelsyndrom.

Svar på tråden Har jag karpaltunnelsyndrom?