• Anonym (gravid,men...)

abort eller ej

Hej! jag är gravid i vecka sex nu. Har en dotter som nu är 1 àr och 3 veckor. vi hade redan bestämt att vi inte ska ha flera barn nu, och dà vi misstänkte att jag blivit gravid sà diskuterade jag och min man om abort och var överens. Nu har jag bokat tid för abort och börjar mer och mer vela. 
    anledningen till att vi inte kan/vill ha ett till barn nu är

litet boende, det är redan nästan för litet för tre (visst kan vi flytta, vill köpa hus men vill inte köpa "bara för att", det är stora summor endà). sömnbrist. hon har just börjat sova nogorlunda bra om natten och bara tanken pà att nu redan fà ett till barn skulle vara outhärdligt, med tanke pà sömnbrist. att inte räcka till. hur ska man hinna med tvà barn under 2 àr? vill vara en god mamma som orkar med de barn jag sätter till världen. det jag vill höra lite àsikter om är 
    hur nära är era barn i àldrar? och hur har det gàtt? har ni gjort abort? tankar om det för och emot med barn tätt vill gärna höra lite tankar och àsikter. vi är nog 99% säkra pà hur vi ska göra men sà börjar jag tänka pà det lilla hjärtat som nyss börjat slà inne i magen och... ja. ni förstàr. det är inte bara svart eller vitt.
  • Svar på tråden abort eller ej
  • Anonym (lite råd)

Hej, jag har hamnat lite i samma sits men valt mig för att behålla det lilla livet i magen.
    Min dotter är nu 20 månader så hon kommer iaf ha hunnit fylla 2 innan bebisen kommer.
    Jag har även en son som kommer ha fyllt 5.
    När dottern skulle komma så fick vi akutköpa hus för att få plats och när jag plussade (hade aldrig en tanke på abort med barn nr 2) med henne så var sonen 2 år, det funkade och vi trivs dock att det tagit lite ekonomiskt men det går runt.

Jag är rädd för exakt samma sak som du, orken och att räcka till.
    Förvisso sover mina barn väldigt bra på natten och alltid gjort men det blir ju tidiga månar och man vet ju aldrig vad för liten krabat man får. Det kan bli tufft men jag känner ändå att det kan vara mysigt med en bebis till nu, mina barn är redan bästa vänner och leker jätte fint ihop och o jag får en till tätt så har den mista syskon som inte är så gamla så den kan också får vara med och leka.

nackdelar: 
    trött både dag och natt om man får en bebis som inte vill sova
    (men det är en kort tid i livet jämfört med vad man har framför sig)

fördelar:
    1 Syskonen har varandra och kan leka ihop
    2 du får ännu ett mirakel att älska
    3 sen om man inte vill ha fler barn så är man färdig
    och behöver inte börja om bebis tiden igen med blöjor mm.

• Anonym (gravid,men...)
    Anonym (lite råd) skrev 2014-05-26 12:37:11 följande:

Hej, jag har hamnat lite i samma sits men valt mig för att behålla det lilla livet i magen.
    Min dotter är nu 20 månader så hon kommer iaf ha hunnit fylla 2 innan bebisen kommer.
    Jag har även en son som kommer ha fyllt 5.
    När dottern skulle komma så fick vi akutköpa hus för att få plats och när jag plussade (hade aldrig en tanke på abort med barn nr 2) med henne så var sonen 2 år, det funkade och vi trivs dock att det tagit lite ekonomiskt men det går runt.

Jag är rädd för exakt samma sak som du, orken och att räcka till.
    Förvisso sover mina barn väldigt bra på natten och alltid gjort men det blir ju tidiga månar och man vet ju aldrig vad för liten krabat man får. Det kan bli tufft men jag känner ändå att det kan vara mysigt med en bebis till nu, mina barn är redan bästa vänner och leker jätte fint ihop och o jag får en till tätt så har den mista syskon som inte är så gamla så den kan också får vara med och leka.

nackdelar: 
    trött både dag och natt om man får en bebis som inte vill sova
    (men det är en kort tid i livet jämfört med vad man har framför sig)

fördelar:
    1 Syskonen har varandra och kan leka ihop
    2 du får ännu ett mirakel att älska
    3 sen om man inte vill ha fler barn så är man färdig
    och behöver inte börja om bebis tiden igen med blöjor mm.

ja, det är sà jag tänker ocksà, att om vi inte vill ha flera sen sà är det ju klart med blöjor mm... vi äger lägenheten vi bor i nu sà det är inte sà bara att sälja och flytta, som om man hyrde, t.ex. under min fÖrra graviditet sà bodde vi utomlands med mina svärföräldrar och vi har bara ett rum där jag kunde "boa". sà nu denna gàng skulle jag vilja att det var lite mera förberett! men man kanske inte kan välja bort ett liv framför boende... men det är ju inte själva boendet, mera att ha en passande situation för vad som komma skall. 
  • Anonym (lite råd)

Förstår att det är tufft om ni redan en gång har fått kris med utrymme, men hur stor är eran lägenhet?
    Finns ju folk som bor som 5 st i en 2:a osv och ni har ju fortfarande många månader kvar innan bebis kommer och sen ett ex antal månader till innan bebis är så pass gammal så den tar plats.
    Vi har en enplans villa med gillestuga, uppe har vi bara 3 sovrum och finns ett rum i gillestugan men jag tycker att mina barn är för små för att någon ska bli ner skickad där nu så vi får också trycka ihop oss till en början :)

Jag vill inte säga va ni ska göra men jag vet att det oftast löser sig och det är så jag tänker nu trots min oro men jag är ännu mer rädd för att jag kommer ångra mig om jag väljer bort det lilla livet inom mig.

Jag hoppas att ni hittar det som kommer passa er bäst och lycka till hur ni än gör ! :) 

• Anonym (går nog bra)
    Anonym (gravid,men...) skrev 2014-05-26 13:07:44 följande:
    ja, det är sà jag tänker ocksà, att om vi inte vill ha flera sen sà är det ju klart med blöjor mm... vi äger lägenheten vi bor i nu sà det är inte sà bara att sälja och flytta, som om man hyrde, t.ex. under min fÖrra graviditet sà bodde vi utomlands med mina svärföräldrar och vi har bara ett rum där jag kunde "boa". sà nu denna gàng skulle jag vilja att det var lite mera förberett! men man kanske inte kan välja bort ett liv framför boende... men det är ju inte själva boendet, mera att ha en passande situation för vad som komma skall. 
    Ni har ju ganska lång tid på er att hitta ett annat boende. Vi började leta hus strax efter jul förra året. Hittade ett bra hus några månader senare och fick inflyttning till 1 juni. Då hade vi ännu inte sålt lägenheten. Istället flyttade vi dit alla saker i lugn och ro och när lägenheten var tömd hade vi visning av den med inhyrd styling. Det gick jättebra och den var såld någon månad senare. Totalt sett tror jag vi betalade dubbel hyra ett par månader, men det blev ju knappt något alls i förhållande till vad det ändå kostar att köpa hus :)

Vad jag vill säga är att ni har gott om tid att hitta hus och sälja lägenhet om ni vill det. Ett hus med trädgård är ju som mest uppskattat de första åren, så det passar ju barnet ni har nu väldigt bra om ni flyttar inom närmsta året ändå :)

Att ta all sömnbrist och tidiga mornar med barn tätt ihop är nog inte fel. Då går tiden över fortare. Du vill inte hellre ha sömnbrist om 3 år än nu :)
  • Anonym (gravid,men...)

haha nej, sÖmnbrist vill man vel aldrig ha, nu eller senare! 
    vàr lägenhet är pà 40 m² och sovrummet rymmer absolut inte en säng till. klart man kan hitta hus snabbt om man vill men vi skulle vilja vänta tills vi hittar DET huset! under min förra graviditet bodde vi som sagt med mina svärisar och det var sà mycket tjafs. sedan dà vàr dotter var ca 5 mànader flyttade vi till egen lägenhet i annat land ochsà till pà köpet sà det var sà mycket omställningar; graviditet, barn, bràk, flytt (med allt vad det innebär...) sà denna gàng skulle jag vilja att allt var mera ordnat. man kan ju aldrig fà det perfekt. det är inte vad jag eftersträvar heller men... bara lite mera passande.

imàrgon har jag iaf tid till läkaren som ska ge remiss till gynekologen där aborten sker. sà har vel ännu en veckas tid pà mig att tänka. eller VI har en vecka kvar. tittade pà min dotter idag och fast även hon kom "opassande" sà skulle jag aldrig välja bort henne! 

sà svàrt.

• Anonym (går nog bra)
    Anonym (gravid,men...) skrev 2014-05-26 20:12:31 följande:
    haha nej, sÖmnbrist vill man vel aldrig ha, nu eller senare! 
    vàr lägenhet är pà 40 m² och sovrummet rymmer absolut inte en säng till. klart man kan hitta hus snabbt om man vill men vi skulle vilja vänta tills vi hittar DET huset! under min förra graviditet bodde vi som sagt med mina svärisar och det var sà mycket tjafs. sedan dà vàr dotter var ca 5 mànader flyttade vi till egen lägenhet i annat land ochsà till pà köpet sà det var sà mycket omställningar; graviditet, barn, bràk, flytt (med allt vad det innebär...) sà denna gàng skulle jag vilja att allt var mera ordnat. man kan ju aldrig fà det perfekt. det är inte vad jag eftersträvar heller men... bara lite mera passande.

imàrgon har jag iaf tid till läkaren som ska ge remiss till gynekologen där aborten sker. sà har vel ännu en veckas tid pà mig att tänka. eller VI har en vecka kvar. tittade pà min dotter idag och fast även hon kom "opassande" sà skulle jag aldrig välja bort henne! 

sà svàrt.
    Lycka till med ditt val. Jag är övertygad om att du aldrig skulle ångra dig om du behåller barnet, men känner du att det bara blir fel så kommer du kunna fatta rätt beslut.
  • Löpartjejen1

Är det inte lättare att skaffa ett till i samma veva medan man ännu har alla baby grejer? Jag väntar själv mitt första nu, och planen är att skaffa en till ganska fort efter. Skulle inte kunna tänka mig att ha endast ett barn, men det kan bero på att jag själv växt upp med flera syskon och verkligen haft urkul med dom :) Ekonomin är alltid ett problem men vill man så kan man! Man behöver ju inte skämma bort barnet, har man tillräckligt för att få mat på bordet och rena och hela kläder så löser sig resten.. Hade en bekant som levde en tid i ett Sydamerikanskt land och där var det hur fattigt som helst men kärleken som barnen fick var något otroligt. Familjelycka <3 

• M39

Hej. Jag fick mitt andra barn när jag var 20, då skulle lillkillen fylla 2. Var som du, tveksam först. Men jag valde att behålla. Idag är de 20 och 22 år gamla tjej och kille. Världstajta trots alla duster Följ ditt hjärta bara, jag önskar Er lycka till.

• Anonym (gravid,men...)
    M39 skrev 2014-05-28 09:23:19 följande:
    Hej. Jag fick mitt andra barn när jag var 20, då skulle lillkillen fylla 2. Var som du, tveksam först. Men jag valde att behålla. Idag är de 20 och 22 år gamla tjej och kille. Världstajta trots alla duster smile1.gif Följ ditt hjärta bara, jag önskar Er lycka till.
    ja, jag är sà tveksamma just med att de blir sà nära i àlder, samtidigt sà är det ju ganska vanligt. har en väninna vars barn har 1 àrs skillnad, altsà hon blev gravid dà lillkillen var 3 mànader... sà visst, det gàr! :)

har tid till abort nästa vecka pà tisdag och torsdag, sà vi har ennu dagar pà oss att fundera, fast vi är ganska säkra. tack för era kommentarer! 
  • Anonym (hur gick det?)

Hur gick det ts? Blev det abort trots allt?

Svar på tråden abort eller ej