• Carråå

Får man ha barn på dagis om man är arbetslös?

Jag har inget jobb att återgå till efter föräldraledigheten och kommer därför med största sannolikhet vara arbetslös ett par månader. Om jag blir erbjuden en dagisplats, får hon börja där då, trots att jag är arbetslös? Eller får hon vara där deltid eller? Det går ju inte att ta ett jobb om man inte har barnomsorg

Nu är det ju inte aktuellt med dagis på ett bra tag men jag vill vara lite förberedd...

• Svar på tråden Får man ha barn på dagis om man är arbetslös?
  • mammatilldig

ja i de flesta kommuner gäller då 15 h/v men det varierar lite.

• Liten

Hon _måste_ vara där om du är arbetslös.

• Liten

Hm, arbetssökande ska det vara..

• yssanlull

jag kan inte säga med säkerhet, men ja hörde senast häromdagen att de fungerar så -att om man är arbetslös så får man ingen dagisplats, men ja tycker de verkar konstigt.
    lycka till iallafall

• solrosen74

15/vecka får du ha barnet på dagis

• Ta da

Oavsett vilken kommun du bor i har du rätt till barnomsorg minst tre timmar per dag eller 15 timmar i veckan om barnet har fyllt ett år.

• Jennie med ie

Nej barnet _måste_ inte vara på förskolan om man är arbetslös...

.. däremot måste man, om man vill ta ut arbetslöshetsersättning och klassas som aktivt arbetssökande, ha omsorgen av barnet ordnat så att man kan ta ett jobb omedelbums. Det kan vara förskola, det kan vara en mor- eller farförälder som är pensionär t ex, det kan vara en hemmavarande kompis osv.... Barnet ska vara redo att lämnas direkt, alltså ska h*n vara färdiginskolad på förskolan eller väl bekant med mor- eller farföräldern osv.

• Fam Eklund

Jag är arbetslös och har mina barn på dagis som får vara där 15h i veckan

Fast min dotter går nåt som kallas för "allmän förskola" och det är till för barn mellan
    4-5år och det är gratis fast bara 15h i veckan.

Dottern går 3 dagar 5h timmar och ledig på 2 dagar och sonen går 3h varje dag

• Snuttetrollet

15 timmar i veckan har man som arbetssökande rätt att ha barnet på dagis.
    En del kommuner har 3 timmar per dag andra tex 5 timmar och tre dagar.
    Barnet behöver ha barnomsorg för att kunna få stämpla. Det underlättar även att barnet är inskolat på dagis och klart om man blir erbjuden ett jobb.

• Carråå

Skönt att höra! Tack för all hjälp!

• Kramissss

Hej!
    Jag jobbade som barnskötare i 1 år innan jag fick min flicka. Man kan ha barnet på dagis i tre timmar dvs 15 timmar/vecka när man är arbetslös. Det finns lagar för det.

Svar på tråden Får man ha barn på dagis om man är arbetslös?