• Anonym (rädd...)

pepp tack ska börja med lergigan men är livrädd...

Jag har panikångest och barn och behöver i vissa sociala situationer ta något ångedtdämpande ataraxen hjälpte inte så nu har jag fått lergigan utskrivet och nu är jag livrädd att prova dem men känns som jag gör vad som helst för att slippa panikångest Snälla ge mig bra berättelser erfarenheter av lergigan fixar inga skrämselhistorier just nu... Pepp pepp :)

• Svar på tråden pepp tack ska börja med lergigan men är livrädd...
  • Påven Johanna

Lergigan är inget att vara rädd för. Det är ju ett antihistamin. Klart att du ska ta dem om du blivit föreskriven dem, vore väl toppen om du fick må lite bättre än du gör nu?

• Anonym (Bra!)

Pepp pepp får du från mig! Jag åt det ett tag och mådde jättebra av dom. Från att vara ett totalt nervvrak till att vara hur lugn som helst. De är bra så ta dom. Du kan lita på att de funkar.

• Anonym (l)

Atarax är ju värre än lergigan.

• Dovahkiin

Jag åt lergigan, men för mig funkade atarax bättre. Alla är vi olika.

Det är inget att vara rädd för, det är ju egentligen en allergitablett som har lugnande effekter. Har du likt mig svårare ångestproblem kommer läkarna antagligen skriva ut starkare, mer effektiv medicin. Just nu äter jag venlafaxin (snri mot depression), stesolid (mot ångest) och imovane (vid behov när jag inte kan sova).

Som sagt, lergigan är en väldigt snäll tablett, ej beroendeframkallande och jag har aldrig fått bieffekter av det. Vad är du rädd för?

• Anonym (rädd...)

Tack snälla för svar :) jag ska ta demvid nehov på dagen undrar hur mycket man kan ta utan att somna;) vi ska resa bort och jag måste ändå vara skärpt för att ha koll på barnen Kan man ta ett till två glas vin vid middagar på kvällen utan att man dör? ;)

• Anonym (rädd...)
    Anonym (Bra!) skrev 2014-05-26 16:11:42 följande:
    Pepp pepp får du från mig! Jag åt det ett tag och mådde jättebra av dom. Från att vara ett totalt nervvrak till att vara hur lugn som helst. De är bra så ta dom. Du kan lita på att de funkar.

:)
  • Anonym (rädd...)

Jag får skakningar darrningar av anspänningen i huvudet vid ångest så hoppas de även hjälper mot det

• NaCl

Ingen bra ide att blanda lergigian och alkohol i alla fall.  Jag tycker du ska testa att ta medicinen på hemmaplan så vet du hur just du reagerar. Du behöver ju inte vänta på en ångestattack för att testa. Då vet du ev. biverkningar du känner av och slipper oroa dig.  

• Anonym (rädd...)
    Dovahkiin skrev 2014-05-26 16:22:50 följande:
    Jag åt lergigan, men för mig funkade atarax bättre. Alla är vi olika. Det är inget att vara rädd för, det är ju egentligen en allergitablett som har lugnande effekter. Har du likt mig svårare ångestproblem kommer läkarna antagligen skriva ut starkare, mer effektiv medicin. Just nu äter jag venlafaxin (snri mot depression), stesolid (mot ångest) och imovane (vid behov när jag inte kan sova). Som sagt, lergigan är en väldigt snäll tablett, ej beroendeframkallande och jag har aldrig fått bieffekter av det. Vad är du rädd för?

Jag ska ta upp med läkare efter sommaren vad jag kan tänkas behöva äta mer långsiktigt sen Atarax tar jag en 25 mg blir trött men ångesten försvinner inte
  • Anonym (rädd...)
    NaCl skrev 2014-05-26 16:52:16 följande:
    Ingen bra ide att blanda lergigian och alkohol i alla fall.  Jag tycker du ska testa att ta medicinen på hemmaplan så vet du hur just du reagerar. Du behöver ju inte vänta på en ångestattack för att testa. Då vet du ev. biverkningar du känner av och slipper oroa dig.  

Ok om jag nu hoppar över lergigan en kväll och vill ta ett par glas vin hur länge tar det då flr lergiganet att gå ur kroppen om jag tog en dagen innan tro?
  • Påven Johanna
    Anonym (rädd...) skrev 2014-05-26 17:04:08 följande:

Ok om jag nu hoppar över lergigan en kväll och vill ta ett par glas vin hur länge tar det då flr lergiganet att gå ur kroppen om jag tog en dagen innan tro?
    Men alltså, det måste väl vara mycket bättre att du medicinerar med Lergigan mot din ångest än att du dricker alkohol som ofta förvärrar ångest? 

Eller mår du inte särskilt dåligt i alla fall? 
  • Anonym (rädd...)
    Påven Johanna skrev 2014-05-26 17:08:57 följande:
    Men alltså, det måste väl vara mycket bättre att du medicinerar med Lergigan mot din ångest än att du dricker alkohol som ofta förvärrar ångest?  Eller mår du inte särskilt dåligt i alla fall? 

Jo jag mår dåligt men inte med två glas vin ikroppen och detta menade jag bara en kväll då vi ska ut och äta men jag kan absolut tänka mig ta lergigan och hoppa vinet också :) det var bara för att vara lite sällskaplig som jag frågade
  • Anonym (Elli)

Lergigan är en av de "mesigaste" medicinerna mot ångest som finns. Det är eg. en allergimedicin som även används vid gravillamående (något som bedöms som säkert för ett foster lär inte skada dig speciellt mycket). Så du behöver verkligen inte vara nervös över att ta den. Atarax är värre även om den också är rätt mesig. Lergigan funkar inte mot ångest på mig över huvud taget. Hoppas att den kan passa dig och att du känner att du mår bättre av den. Är du orolig över att bli trött, be läkaren skriva ut Lergigan Comp istället. De innehåller koffein för att motverka sömnigheten.

• Anonym (empa)

Atarax är också en allergimedicin. Lergigan har jag fått utskrivet mot gravidillamående så om en kan ta det som preggo så är det nog en ganska snäll medicin. Effekten har jag för mig sitter i 12 timmar, men kolla FASS för säkerhetsskull. 

• Anonym (rädd...)

Fler?:)

• Anonym (Syster)

Min brorsa äter det endast på helgen just för att ha han blir som så trött. Han får oxå större aptit på kolhydrater och kan smälla i sig godis hela helgen

• Anonym (rädd...)
    Anonym (Syster) skrev 2014-05-27 07:27:07 följande:
    Min brorsa äter det endast på helgen just för att ha han blir som så trött. Han får oxå större aptit på kolhydrater och kan smälla i sig godis hela helgen

Ok ska tänka på det ;)
Svar på tråden pepp tack ska börja med lergigan men är livrädd...