• FlitigaLis

hjälp! bebis skriker hela tiden i bilen

Min dotter är snart tre månader, hon är prematur och född i v 32 (om det skulle kunna ha något med saken att göra)

Hon skriker sig blå när vi åker bil! Vet inte vad vi ska ta oss till! Det spelar ingen roll hur kort bilresan är.

Känns jobbigt nu inför sommaren, ska vi inte kunna åka på semester alls? Är det någon som har något tips eller förslag? Jag testade att lägga en tunn filt emellan henne och stolen förut idag, då gick det bra till affären men inte hem

• Svar på tråden hjälp! bebis skriker hela tiden i bilen
  • Mammatillw
    FlitigaLis skrev 2014-05-26 18:37:10 följande:

Min dotter är snart tre månader, hon är prematur och född i v 32 (om det skulle kunna ha något med saken att göra)

Hon skriker sig blå när vi åker bil! Vet inte vad vi ska ta oss till! Det spelar ingen roll hur kort bilresan är.

Känns jobbigt nu inför sommaren, ska vi inte kunna åka på semester alls? Är det någon som har något tips eller förslag? Jag testade att lägga en tunn filt emellan henne och stolen förut idag, då gick det bra till affären men inte hem

Antar att hon åker i babyskydd? Sonen HATADE att åka bil när han var typ nyfödd till 4 månade! Han skrek tills han kräktes alltså, tillslut bytte vi till en vanlig bilbarnstol 0-25 kg med extra stöd för nacken, då vart det genast lättare, han somnade direkt i bilen eller åkte och var nöjd.. Jag antar att skyddet inte var skönt, kanske värt att testa?
  • MHBW81

Det låter som om hon är åksjuk. Min dotter var enormt åksjuk när hon var yngre vilket var otroligt jobbigt då man inte direkt kan göra något åt det med så små barn.
    Det gick lite bättre när vi bytte till en bilstol som inte var bakvänd.
    Kolla med BVC och hör vad de säger om saken.

Ta vara på småbarnstiden.. Den försvinner VÄLDIGT FORT!
  • Amanda84

Med tanke på att det hjälpte att lägga en tunn filt i babyskyddet så tänker jag att det kanske är något som inte är bekvämt - eller att hon helt enkelt inte gillar att bli fastspänd. Är det något som blir varmt i solen (bälte?) som hon bränner sig på? Är det kanske över lag väldigt varmt i bilen (eftersom det gick bra till affären men inte hem) så det kanske inte är babyskyddet i sig utan värmen som stör henne? En del bebisar verkar över huvud taget inte tycka om att sitta i babyskyddet. Har ni provat att sätta henne där när det inte är i bilen? Om hon skriker då så är det ju skyddet som hon inte tycker om. Det kan ju också vara som folk tidigare i tråden har skrivit, att hon är åksjuk.

• Rosa Fluff

Min son var likadan. Han skrek sig blå. Minns en gång efter en 5 minuters bilfärd var han så svettig efter allt skrik så vi kunde vrida ur kläderna han hade på sig. Det var hemskt!
    Vi undvek bil i den mån det gick. När vänner och bekanta frågade om vi ville hälsa på sa vi helt enkelt nej då det inte var värt besväret. 
     Vill inte skrämma upp dig men för oss vände det inte fören han var lite mer än 1,5 år. Då blev han så pass lång att han kunde se ut lite mer. Nu är han 2 och ibland gnäller han men inte alls på den nivån som det var förr.

• Eleonor01

Samma m min son men det blev bättre när han kunde sitta själv för då kan du byta till bilbarnstol. Min son har alltid velat se saker vilket var svårt i babyskyddet å lättare i stolen. Åk så lite bil som möjligt å gör det bästa av situationen tills han e stor nog å kan byta stol. Byta dock ej för tidigt!!!

• FlitigaLis

Vi ska vara lediga hela familjen i åtta veckor och det känns plågsamt att behöva vara hemma hela tiden, även om det är plågsamt att åka med henne också.

Vi får ta in babyskyddet och testa lite inne. Jag tror de främst är att hon är van att bli buren hela tiden.

• FlitigaLis

Om hon hade varit åksjuk hade hon väl mått dåligt i bärsjalen också, eller?

• Aileen Allannah

Så snart hon kan hålla huvudet stadigt kan du byta stol, det är många barn som ogillar att sitta som en ostbåge i babyskyddet. Tills dess tycker jag faktiskt att ni ska låta bli att åka så mycket bil.

Åksjuka hos så små barn är väldigt ovanligt, deras balansorgan är inte tillräckligt utvecklade än.

Svar på tråden hjälp! bebis skriker hela tiden i bilen