• Anonym (ny stad)

att känna sig hemma i ny stad?

Hur lång tid tar det tror ni? och vad kan man göra för att påskynda denna process?
    i min nuvarande stad har jag en viss känsla till olika områden. en viss säkerhet till hela staden i sig.
    men jag vill flytta till en ny stad men vill samtidigt inte känna mig vilsen all för länge..

jag tänker mig att man har större chans om man:
    -flyttar till en mindre stad
    -är med och bygger något nytt i staden tillsammans med andra
    -är social på jobbet och på så vis får kontakt med nya områden i staden (genom hembjudningar etc).
    - vara ute för att känna pulsen/stämningen i staden
    - försöka få 2-3 nära kompisar i staden

vad mer kan påskynda processen att känna sig hemstadd i en stad? anta att man flyttar till Göteborg tex. vad kan göras? någon med erfarenhet?
  • Svar på tråden att känna sig hemma i ny stad?
  • Anonym (Sthlm)

När jag flyttade till Sthlm så var jag ute och gick promenader JÄMT i början, lärde mig hitta överallt och skaffa mina favoritställen.

Att ha egna små ställen och rutiner tror jag gör mycket.

• Batmamba

Ge dig ut på äventyr och upptäcksfärder. Ta dig tid att hitta dina smultronställen. Köp en karta. Gå planlöst i kvarteren där du bor.

Om du känner någon i staden - be den visa dig sina smultronställen.

Gå en stadsvandring och lär dig lite om stadens historia, det ger en känsla av sammanhang. Ta en tur med paddan tex, om det är Gbg.

Gå en kvällskurs eller hitta en förening/klubb att gå med i för att träffa folk.

Bjud dit vänner från din tidigare bostadsort och visa dem omkring. Då får du känna dig som en som hittar och vet saker om staden. Allt är relativt!

Jag har bytt stad sex gånger i livet, hittils. Det har gått bäst de gånger jag vetat att jag ska stanna länge och inte haft ett väldigt krävande jobb (har man det blir det inte så mycket ork kvar för att upptäcka platser och lära känna folk).

Svar på tråden att känna sig hemma i ny stad?