• Anonym (My)

Kan jag ge både torrfoder och färskfoder?

Har en hund som jag vill få upp lite i vikt, vi simmar, går i skogen och tränar ofta men tycker ändå hon stannat i vikten. Vill ge henne lite mer kött i kosten. Kan jag komplicera torrfodret med våtfoder 50/50 ?

• Svar på tråden Kan jag ge både torrfoder och färskfoder?
  • Soffan

Absolut! Introducera under en vecka sen är det bara o köra på. (Risk för dålig mage) ;) Varför halvera mängden torrfoder? fortsätt med samma mängd torrt och lägg på färskfoder, blir billigare för dig i längden om det nu fungerar med torrfoder och hunden får i sig mer.

Finns olika färskfoder innehåll och märken, läs på vad som kan tänkas passa just din hund.

Jag har Priima vom till mina hundar, äter ca 1kg/dag. Och en av dom får även tillskott med fett då han blir lite tunn.

Har även haft Special+ , det är dock dyrare.

• Anonym (My)

Okej! Om jag kör på samma mängd torrfoder, hur mycket färskfoder bör man ha? Mina föräldrars hund får färskfoder och hon är så himla len och fin i pälsen

Soffan skrev 2014-05-26 22:20:05 följande:
    Absolut! Introducera under en vecka sen är det bara o köra på. (Risk för dålig mage) ;) Varför halvera mängden torrfoder? fortsätt med samma mängd torrt och lägg på färskfoder, blir billigare för dig i längden om det nu fungerar med torrfoder och hunden får i sig mer. Finns olika färskfoder innehåll och märken, läs på vad som kan tänkas passa just din hund. Jag har Priima vom till mina hundar, äter ca 1kg/dag. Och en av dom får även tillskott med fett då han blir lite tunn. Har även haft Special+ , det är dock dyrare.

• Soffan
    Anonym (My) skrev 2014-05-26 22:42:53 följande:
    Okej! Om jag kör på samma mängd torrfoder, hur mycket färskfoder bör man ha? Mina föräldrars hund får färskfoder och hon är så himla len och fin i pälsen

Ja de blir fina i pälsen. :)

Mängden beror på storleken på hunden. Typ schäfer skulle jag börja ge kanske torrfoder + 100g/dag till att börja med..

en av mina hundar väger 30kg äter bara färskfoder får 500g+500g/dag.
  • Dexter dot com
    Anonym (My) skrev 2014-05-26 22:42:53 följande:
    Man ger ca 2% färskfoder av kroppsvikten per dag om man bara ger färskfoder men naturligtvis får man justera mängden efter hundens förbränning och hur energirikt foder du tänker ge.
Svar på tråden Kan jag ge både torrfoder och färskfoder?