• xyzblge

snickare?

Ska utbilda mig till snickare och efteråt så får man gå som lärling, är det svårt att komma ut i denna bransch?

Kan någon vara snäll och dela med sig av sina erfarenheter från utbildning till jobb?

• Svar på tråden snickare?
  • Anonym (oioioi)

Du bör nog inte komma ut det första året i alla fall. Byggare är inte riktigt redo för arbetskamrater som är gay.

• xyzblge
    xyzblge skrev 2014-05-26 21:36:08 följande:
    Ska utbilda mig till snickare och efteråt så får man gå som lärling, är det svårt att komma ut i denna bransch?

Kan någon vara snäll och dela med sig av sina erfarenheter från utbildning till jobb?

Anonym (oioioi) skrev 2014-05-26 21:46:36 följande:
    Du bör nog inte komma ut det första året i alla fall. Byggare är inte riktigt redo för arbetskamrater som är gay.

Vad menar du med det?
  • Anonym (bullyboy)

Både ja och nej, kan vara lätt ibland och kan vara väldigt tufft i vissa perioder.. Beror också på var du bor och vad du kräver.
    Accepterar man "olagliga" jobb så är det ganska enkelt, i storstäderna är bemanningsföretag ganska vanligt nu. Startar du egen firma så kan det underlätta ganska rejält.

• xyzblge

Jag bor i dalarna. Jobb som jobb tänker jag liter men det hade ju varit nice att komma ut och göra klart sina timmar så man kan få yrkes bevis. Men är det nått att satsa på?

• Anonym (bullyboy)

Så svårt att säga, har du något emot att flytta?
    Har du annat att välja på? Har du erfarenhet sen tidigare?

• xyzblge

Jag tänkte om man kanske kunde ligga borta på veckorna och pendla, har jobbat lite som betong rIvare men bara kortare jobb men vill lära mig ett riktigt yrke känner jag och vill gärna ut i branschen för har lite tankar på å öppna eget till slut men måste hitta en firma å göra lärlingstimmar på efter utbildningen

• xyzblge

[quote=73317699][quote-nick]xyzblge skrev 2014-05-26 22:40:35 följande:[/quote-nick]Jag tänkte om man kanske kunde ligga borta på veckorna och pendla, har jobbat lite som betong rIvare men bara kortare jobb men vill lära mig ett riktigt yrke känner jag och vill gärna ut i branschen för har lite tankar på å öppna eget till slut men måste hitta en firma å göra lärlingstimmar på efter utbildningen Har fått tillstånd av arbetsförmedlingen att utbilda mig till vad jag vill så ja jag har väl alternativ/quote]

• Anonym (bullyboy)

Ja men då har du ju redan hyfsad erfarenhet, då ska det väl inte vara några problem.
    Sen behöver du väl inte vara lärling? Är väl bara att börja knega som vanligt?
    Sen om du har val så borde du väl satsa på något annat, mer bekvämt och bättre betalt men det är bara min åsikt. Jag är själv väldigt sugen på att komma loss och skaffa mig en riktig utbildning och få ett bättre jobb. Ett jobb där jag inte behöver oroa mig för att få skador när jag blir äldre och som jag kan jobbare med även efter 65, idag finns det inte på kartan att kroppen håller så länge.

• Anonym (:))
    Anonym (oioioi) skrev 2014-05-26 21:46:36 följande:

Ha ha ha underbart!
  • xyzblge

Efter utbildningen så måste man göra vissa timmar innan man blir full betald och får yrkes bevis och då får man gå som lärling ju. Ja man kanske skulle ha valt nå annat men har inte ro att plugga, riktigt rastlös själ.

Har lite strulig bakruta så dom har berigat mig fri utbildning och lönebidrag efter så det är bara passa på och bygg är ju en lite mindre dömande bransch. Vadå jobbar du som snickare? Utbildad?

• Anonym (bullyboy)
    xyzblge skrev 2014-05-26 22:54:54 följande:
    Efter utbildningen så måste man göra vissa timmar innan man blir full betald och får yrkes bevis och då får man gå som lärling ju. Ja man kanske skulle ha valt nå annat men har inte ro att plugga, riktigt rastlös själ.
    Har lite strulig bakruta så dom har berigat mig fri utbildning och lönebidrag efter så det är bara passa på och bygg är ju en lite mindre dömande bransch. Vadå jobbar du som snickare? Utbildad?
    Jag har jobbat som snickare i 15 år och jag har ingen utbildning alls, än mindre något yrkesbevis. Där jag jobbar som verkar de flesta ha hoppat in bara.
    Men jo stämmer att det jobbar många problembarn i byggbranschen haha
    Vi där jag jobbar nu har vi fyra killar som är eller harvarit med i hojsvängen, en kille som har bidragskneg hos oss sen han kom ut från kåken efter ha suttit typ 10 år och jag tror minst häften har haft lite polisproblem haha.
    Jag har också en del domar bakom mig.

Nä men ärligt om du ska bli hantverkare så skulle jag nog råda dig att kolla upp mer kabel och rör. Fiberkabel och såna saker, betydligt bättre jobb.
  • xyzblge

Vilka jobbar med det då? Man har även möjligheten att få ta ställning över 9m om det verkar intressant och man gillar att hålla på med det. Upp till 9m får jag ju i grundutbildningen och jag har hört att dom plockar ut ganska bra

• Anonym (bullyboy)

Ställning håller alla på med oavsett, vet att vissa ska ha bra betalt säger dom men i verkligheten är det inte så. Arbetsgivarna är inte direkt generösa.
    Kolla om du kan få utbildningen till röris istället.

Svar på tråden snickare?