• chislin

4 månaders, vill inte ha ersättningen längre!

Min  kille är snart 4 månader och har fått ersättning sen födsel....först NAN men sedan Nutramigen fr misstänkt allergi/känslighet.....den är alltså ännu inte konstaterad men ska äta den ett tag till.

Han har accepterat Nutran sedan första dagen (är väldigt äcklig i smaken, så ibland kan det vara svårt) men har nu de senaste veckorna börjat rata den. Han äter lite grann, för att stilla den värsta hungern, sen är det helt stopp! Han blir riktigt arg om jag försöker ge honom ändå. Detta innebär att han blir hungrig fortare och får äta oftare....vilket inte är så bra för hans mage då ersättning kan vara svårsmält.

Vad tror ni, har han helt enkelt tröttnat på sin mat......kanske han börjar känna den obehagliga smaken mer nu?! Dags för smakportioner? Eller kommer han rata den ännu mer då....? Till saken hör att på natten vaknar han 2 ggr för mat, och då går det ner betydligt mer!

Och ja....jag ska prata med BVC också...) Tänkte bara om någon har liknande erfarenheter och vet vad det kan bero på?

• Svar på tråden 4 månaders, vill inte ha ersättningen längre!
  • honeydew

Vår tjej började också vägra ersättning runt 5-6 mån, då vi började med smakportioner. Men det var ju alldeles för små portioner för att bli mätt och nöjd på, och i kombination med att vägra flaskan så var hon smågnällig hela tiden. Blev lite bättre då vi bytte till större storlek på nappen (från 1 till 3!), då kunde hon dricka kanske en halv flaska iaf.

Hon åt däremot flaska vid nattning och en på natten (som hon tidigare slutat med, men hon var ju hungrig nu igen!).

Nu är hon 8 mån och vägrar fortf flaska på dagtid. Hon får det vid nattning och första morgonmålet i sängen. Märkliga barn

• PreciousDivine

Han är alldeles för liten för smakportioner. Det är vanligt att de strular med amning/flaska i den åldern då de blir mer medvetna om sin omgivning, därför går de ofta bättre på nätterna när de är halvsovande och rummet är mörkt. Testa sitta i ett mörkt rum även dagtid, alternativt lägg en tunn sjal över dig och barnet när han äter. Det är en fas, det kommer bli bättre igen.

• PreciousDivine

När min dotter i samma ålder strulade vid bröstet fungerade det förresten bäst att ge henne mat när hon var nyvaken, då var hon liksom mer avslappnad och inte lika intresserad av allt annat.

• Natulcien
    PreciousDivine skrev 2014-05-27 09:13:39 följande:
    Han är alldeles för liten för smakportioner. Det är vanligt att de strular med amning/flaska i den åldern då de blir mer medvetna om sin omgivning, därför går de ofta bättre på nätterna när de är halvsovande och rummet är mörkt. Testa sitta i ett mörkt rum även dagtid, alternativt lägg en tunn sjal över dig och barnet när han äter. Det är en fas, det kommer bli bättre igen.
    Precis.
    Vår son strulade också med amningen i samma ålder. Man fick vara lite mer kreativ bara. Byta plats, ligga ner, sitta upp, mörkt rum, vänta en stund och försöka senare etc.
    Det går över.

Många börjar i förtid med smakportioner i ren stress när den här fasen inträder, vilket ofta får effekten att bebisen ratar ersättningen/bröstmjölken för gott, vilket inte är så bra.
    Så fortsätt med enbart ersättning, men prova olika nappar, flaskor, platser etc.
  • Dr to be

Hej! Som de andra skriver så är 4-månader en vanlig strultid. Vid 4.5månaders ålder var vi tvungna att lägga ner delamningen då hon tokvägrade brösten. Hon accepterade ersättningen ca 3v sedan så ville hon inte ha den heller. Efter många pust, suck och stön och i samråd med BVC gjorde vi det förbjudna och fick över till vanlig mat vid 5.5 månaders ålder. Hon hade så tappar i vikt pga sitt ersättningsratande. Så från en dag till en annan åt hon välling/ersättning (50/50) till frukost och innan läggning, frukt och yoghurt till mellanmål och vanlig mat till middag. Hux flux så fick vi en nöjd tjej som gick upp i vikt. Idag är hon 2 år och har aldrig haft problem med magen och har inga allergier. Jag säger INTE att du ska överge ersättningen och ge vanlig mat. Det jag säger är att man ibland måste frångå "reglerna" då varje barn är unikt. Diskutera detta med BVC. Lycka till!!

Svar på tråden 4 månaders, vill inte ha ersättningen längre!