• TantForm

    Fråga till er kaninexperter

    Hej!


    Vi har just skaffat 2 kaniner till familjen. De är två år gamla honor och har bott tillsammans utomhus hos en annan familj tills för två veckor sedan, då dom och buren flyttade till oss.

    Buren är i två våningar med toalettlådan i hörnet på bottenvåningen som hos de tidigare ägarna. Men det är bara den ena kaninen som går på lådan. Den andra bajsar lite överallt i buren, sällan på lådan. Har ni några tips på hur man får den att använda lådan? Tassarna blir missfärgade (den är vit) av att den kliver i bajset.

    Nästa fråga; hur gör man med pellets? Jag har läst mig till att de  ska ha 2-3 msk per kilo vikt och dag. Båda verkar äta av pellettsen men hur vet man att de får i sig tillräckligt?

    Den ena kaninen är dålig i magen. Pluttarna är glansiga och stora. De äter samma foder och hö som hos den tidigare ägaren.

    Kaninerna är sällskapliga och kommer gärna fram till en när man går in i deras inhägnad. Men de gillar inte när man lyfter upp dom. Finns det några knep när man ska vänja dom vid att sitta i knät? Kommer ju att behöva klippa klorna på dom hyfsat snart.

  • Svar på tråden Fråga till er kaninexperter
  • bustjejen

    Hej.

    Om båda kaninerna har gått på lådan innan, så kommer nog den andra använda lådan snart också. Det tar nog bra lite tid att acklimatisera sig till nytt ställe.
    2-3 msk pellets /kg är för mycket tycker jag. Mina får 1 msk/kg, ev lite mer på vintern när det är kallt. Egentligen behöver de ju inte äta pellets alls, utan det viktiga är att de äter bra med hö. Honor har lätt en tendens att bli tjocka också, så det är bra att inte ge för mycket.
    Att pluttarna ser ut som de gör kan vara ett tecken på att den kaninen inte äter hö som den ska. Nu på sommaren kan man ju blanda i lite färskt gräs i höet så får de kanske i sig lite bättre även av höet. Kan vara bra att kolla så den inte har problem med tänderna också, så att de är orsaken till att den kanske inte äter hö.
    Mina kaniner gillar inte heller att bli upplyfta, men det går ändå utmärkt att hantera dem, klippa klor etc, bara man går en bit från buren.

  • Drone

    Pellets är inte viktigt för kaniner de klarar sig utmärkt på bara Hö. På sommaren kan du gå över till att ge de färskt gräs så behöver de inget Hö. Låt det gå en vecka så deras magar hinner vänja sig först bara. Kaniner är bytesdjur vilt så därför är de naturligt skygga. Ta tag i nackskinnet på kaninen och lyft upp inte svårare än så. Det skadar inte djuret men de håller sig lugna och sprattlar inte. Lägg kanin i famnen och låt någon annan klippa klorna på kanin. Jag brukar lägga de på rygg i famnen och låta nån annan klippa klorna.

Svar på tråden Fråga till er kaninexperter