• Demonde

Hanhundar ryker ihop

Hej! Jag tar tacksamt emot råd hur jag ska hantera situationen vi har mes våra hundar nu. Vi har två hanhundar och en tik. Tiken fungerar fantastiskt bra med de andra hundarna. Hanarna har varit bästa kompisar fram till nyligen och har nu börjat ryka ihop flera gånger om dagen. Den ena hanen är 10 månader och den andra 1 år och 10 månader. Vi har fått råd från uppfödaren om kemisk kastrering på lillhunden och att hålla hundarna helt separerade från varandra en tid. Jag har dock hört på annat håll att om man separerar bråkande hundar kommer de aldrig att fungera tillsammans igen. I samtliga fall börjar bråken med att lillhunden morrar åt den större, som då flyger på den mindre och så är bråket igång. Den senaste tiden har detta hänt flera gånger om dagen. Vi har separerat hundarna från varandra men så att de fortfarande ser varandra och sedan släppt dem igen. Det fungerade bra till en början men nu den sista tiden flyger de på varandra direkt igen. Jag börjar känna mig uppgiven och då det är två relativt stora hundar (30kg) är det svårt att separera dem på egen hand. Någon som har erfarenhet av detta? Hur gjorde ni? Tacksam för svar:)

• Svar på tråden Hanhundar ryker ihop
  • MrsEnglund

Tydligt att den yngre hanen precis blivit vuxen. Om ni inte har någon anledning att kastrera skulle jag kastrera båda hanarna faktiskt. Innan det blir för sent och de lär in ett aggressivt beteende.

• Dexter dot com
    MrsEnglund skrev 2014-05-27 11:42:00 följande:
    Tydligt att den yngre hanen precis blivit vuxen. Om ni inte har någon anledning att kastrera skulle jag kastrera båda hanarna faktiskt. Innan det blir för sent och de lär in ett aggressivt beteende.
    Håller med! Kastrera båda så ni får ner testosteronet och gör det snabbt för min erfarenhet är att ju fler gånger dom hinner gruffa/slåss desto lättare tänder det till i fortsättningen.
    Det är ju inga garantier med kastrering men ska du ha båda hanarna kvar så är jag övertygad att det är det bästa. Sen är det ju naturligtvis noll tolerans från din sida vad det gäller bråk, du får gå in och bryta redan innan dom börjar spänna sig och morra.
    Handlar det om resursförsvar så bort med alla ben och leksaker, mat äts enskilt osv
  • Hallonbåt02

Jag har separerat mina hanhundar tills dem har förstått att dem inte får ryka ihop. Men jag säger som ovan separera och kastrera om inte situationen är hållbar..

• Hallonbåt02
    Hallonbåt02 skrev 2014-05-27 20:06:32 följande:
    Jag har separerat mina hanhundar tills dem har förstått att dem inte får ryka ihop. Men jag säger som ovan separera och kastrera om inte situationen är hållbar..
    Jag kan även tillägga att jag har sett många kastrerade hundar ryka ihop också, så att man kastrerar betyder inte att de tär en försäkring på att det inte kommer att hända igen. 
    Att separera hundarna är dock ett måste och att dem lyssnar på dig.
  • realisten

säger som alla andra separera hundarna så fort spm möjligt och va konsekvent med det en tid. Risken är stor att två hundar som slagits aldrig blir sånna super polare igen som vi människor men däremot är det så går det nästan alltid att få dom att acceptera varandra. I det vilda hade två hundar som slagits på allvar ganska sannolikt gått åt varsit håll..

• nettan00

Jag har fått samma problem med mina två pudelhannar. En är 18 mån o en 8 år. Det är så många olika tips man får, vissa säger att , låt de göra upp själva, andra att separera. tror själv att har man börjat separera helt, så kommer de aldrig att bli vänner. Jag separerar då de ryker ihop, sedan efter ca 1 timme får de gå ihop igen.
    Vissa dagar bara gråter man av eländet.

• Birgitta02

Har sett ett flertal exempel där kastration hjälpt fantastiskt bra. Men gör det NU. Det tar 14 dagar - 3 veckor innan hormonerna är borta.

• Aniiee
    nettan00 skrev 2015-03-31 08:48:39 följande:

Jag har fått samma problem med mina två pudelhannar. En är 18 mån o en 8 år. Det är så många olika tips man får, vissa säger att , låt de göra upp själva, andra att separera. tror själv att har man börjat separera helt, så kommer de aldrig att bli vänner. Jag separerar då de ryker ihop, sedan efter ca 1 timme får de gå ihop igen.
    Vissa dagar bara gråter man av eländet.

Din ena är en trotsig unghund, så det är inte så konstigt. Oftast går det över när hunden kommer över "tonåren". Tänk dig själv hormonstinna 17-åringar, vad de går på, håller låta, trotsar, jävlas och rent av slåss. Sen om det är den yngre eller den äldre som "börjar" spelar inte så stor roll, men troligast är väl att den yngre gör något den äldre in gillar/vill, den äldre markerar och sen är det igång. 

Försök ta reda på vad det är som orsakar det hela, gå emellan om det behövs (om de börjar slåss på allvar). Separera de en stund. Kastrera unghunden om du vill (finns fler orsaker till att göra det), så kanske han lugnar det sig. Och framför allt: Aktivera båda hundarna, tillsammans och var för sig, umgås med hundarna, tillsammans och var för sig, Gå ut med hundarna, tillsammans och var för sig. Så får det både trötta ut sig mentalt (mindre bråk) och få lite tlc på egen hand.
    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
Svar på tråden Hanhundar ryker ihop