• Anonym (Nettan)

sommarjobb

Hej!

Jag har en fast anställning sedan många år tillbaka men studerar nu på annan ort. Min arbetsgivare har beviljat mig ledigt fram till juni 2016 då min utbildning ska vara klar. 
    Nu har jag fått ett sommar vikariat där jag studerar,

hur blir det om jag behöver vara hemma för vård av barn eller om jag själv blir sjuk? 
    behöver jag ändra uppgifter på mina sidor på försäkringskassans hemsida? 
    jag vill ju inte förlora min SGI då mitt vikariat inte är på heltid...

hälsningar Nettan 

• Svar på tråden sommarjobb
  • Försäkringskassan

Hej!

När man studerar och har studiemedel från Csn under alla sina terminer är oftast sgin från det fasta arbetet skyddat.

Behöver du avstå från arbete när barnet blir sjukt anmäler och ansöker du om vab. I din ansökan meddelar du oss att du har ett sommarjobb under vilken tid samt inkomst och arbetsdagar/timmar. Blir du sjuk hör du med arbetsgivaren om du har rätt till sjuklön annars är det till oss du sjukanmäler dig att du blir sjuk under sommarlovet och behöver avstå från arbetet.

Vi kommer då att utreda om en ny sgi ska gälla under tid du är studerande. Din årsinkomst från ditt fasta jobb hålls vilande under din studietid som aktiveras när du återgår i arbete helt i din fasta anställning.

Här kan du läsa mer.

http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/29678a42-fdae-4c02-9c9a-11cfb00333bb/4080-B-Sjukpenninggrundande+inkomst-+studerar20111222.pdf?MOD=AJPERES&CACHEID=29678a42-fdae-4c02-9c9a-11cfb00333bb&useDefaultText=0&useDefaultDesc=0

Hälsningar

Asta, handläggare

Svar på tråden sommarjobb