• Äldre 27 May 18:11
    1589 visningar
    7 svar
    7
    1589

    Hur tänker ni?

    Tja
    Vet inte om det är rätt forum att skriva på, men jag själv tyckte det då jag vill ha svar av vuxna.

    Jag är 14år och har "överbeskyddande" föräldrar? enligt mig. Jag vill kunna spel våldspel (16-18+) som alla mina andra kompisar gör. Enligt mig själv så har jag ett någorlunda vuxet tänkande i vissa sammanhang och förstår vad som inträffar i spelen. Jag sköter skolan och gör inget som röka, snusa elr dricka?. och tro mig det finns dem som gör det i min ålder.

    Så vad tycker ni? Vad har ni för regler era tonåringar? och om dem spelar sådana spel, när fick dem börja spela sådana?

    Jag anser om man inte är religiös och har moraliska regler (elr vad man ska skriva) så tycker jag man ska leva livet ut? så länge man inte skadar någon elr förstör för någon.

    så ja? vad tycker ni?


  • Svar på tråden Hur tänker ni?
  • Äldre 27 May 18:31
    #1

    Hej TS! 

    Det enda du kan göra i den här situationen är nog att försöka förklara för dina föräldrar precis samma som du gör här i tråden. Du är 14 år och då är det tyvärr dina föräldrar som kan bestämma om du skall få spela sådana spel eller inte. Jag förstår din frustration och att det inte alltid känns så kul att inte få spela när kompisarna gör det. Personligen tror jag inte att man blir galen och mördar folk för att man spelar spel med våld i, men det är upp till dig att bevisa för dina föräldrar att det inte är så!

    Mitt tips till dig är att du ber dina föräldrar sätta sig vid till exempel köksbordet på ett lugnt och sansat sätt. Säg att du vill berätta och förklara något och be att de inte avrbryter (om ni haft diskussionen flera gånger redan så kan det kanske lätt bli så att de inte orkar lyssna för att de tycker att du "tjatar"). Berätta VARFÖR du vill spela de här spelen, kanske kan du visa bilder på något och berätta vad det går ut på? Förklara att du förstår att det som händer i spelen inte är på riktigt. Om det är spel man kan spela online kan du berätta att du i så fall kan spela tillsammans med kompisar och att du känner dig lite utanför när de spelar tillsammans och du inte kan vara med. 
    Erbjud dig att själv betala spelen (nu vet jag inte hur det ser ut med månadspeng och så för dig eller om du gör mycket hemma för dina pengar) och har du inte råd själv kanske du kan få jobba för det, plocka ur diskmaskinen (eller diska), hjälpa till med tvätt, dammsuga hela huset/lägenheten, osv! 

    Lycka till.

  • Äldre 27 May 19:20
    #2
    evaja skrev 2014-05-27 18:31:01 följande:
    Hej TS! 

    Det enda du kan göra i den här situationen är nog att försöka förklara för dina föräldrar precis samma som du gör här i tråden. Du är 14 år och då är det tyvärr dina föräldrar som kan bestämma om du skall få spela sådana spel eller inte. Jag förstår din frustration och att det inte alltid känns så kul att inte få spela när kompisarna gör det. Personligen tror jag inte att man blir galen och mördar folk för att man spelar spel med våld i, men det är upp till dig att bevisa för dina föräldrar att det inte är så!

    Mitt tips till dig är att du ber dina föräldrar sätta sig vid till exempel köksbordet på ett lugnt och sansat sätt. Säg att du vill berätta och förklara något och be att de inte avrbryter (om ni haft diskussionen flera gånger redan så kan det kanske lätt bli så att de inte orkar lyssna för att de tycker att du "tjatar"). Berätta VARFÖR du vill spela de här spelen, kanske kan du visa bilder på något och berätta vad det går ut på? Förklara att du förstår att det som händer i spelen inte är på riktigt. Om det är spel man kan spela online kan du berätta att du i så fall kan spela tillsammans med kompisar och att du känner dig lite utanför när de spelar tillsammans och du inte kan vara med. 

    Erbjud dig att själv betala spelen (nu vet jag inte hur det ser ut med månadspeng och så för dig eller om du gör mycket hemma för dina pengar) och har du inte råd själv kanske du kan få jobba för det, plocka ur diskmaskinen (eller diska), hjälpa till med tvätt, dammsuga hela huset/lägenheten, osv! 

    Lycka till.



    Tack för ett bra svar!!! ska tänka på saken och prata någon dag då det är lugnt och alla är på bra humör.Men=(...Har haft spel förut hemma som jag själv betalat. Har kunnat spela några spel under en tid utan att min pappa brytt sig. Men det har slutat med att min farsas sambo eller min mamma undrat vad jag spelat och då har jag blivit tvungen att göra av med spelen. Han har själv sagt några gngr : - men jag är ju inte så hård med sådant. Men nu känns det som att han har vänt sig (bytt sida). Har själv ganska svårt att prata med min pappa så vet inte riktigt hur jag ska lägga upp det?. han är ju sjysst men jag har haft svårt att prata med honom om saker jag vill ha elr begär och problem.

    Så har du något tips om hur jag kan lägga upp det? Oftast har sms varit den bästa lösning men finns det någon annan?
  • Äldre 27 May 19:52
    #3

    Jag tänker att åldersgränserna finns där av en anledning, och enligt mig brukar de INTE vara satta för lågt. Så här håller vi stenhårt på gränserna.
    Ska tillägga att vi inte har tonåringar än, men kan inte tänka mig att det kommer att ändras. Är det 7-årsgräns på en film så ser man inte den innan sju år, förmodligen inte förrän ett bra tag efter det heller.

  • Äldre 27 May 20:55
    #4

    Håller med pigglet här. Varför är det så viktigt för dig att spela just dessa spel? Att "alla andra" gör det är inget argument som skulle övertyga mig som förälder. Om du ibland har, som du säger, "vuxet tänk" så får du nog argumentera för din sak på ett övertygande och inte minst trovärdigt sätt . VARFÖR ska du spela våldsspel med en åldersgräns som du inte når? På vilket sätt gör dina föräldrar dig på det sättet en tjänst och inte en otjänst? 

  • Äldre 28 May 15:18
    #5
    pigglet skrev 2014-05-27 19:52:28 följande:
    Jag tänker att åldersgränserna finns där av en anledning, och enligt mig brukar de INTE vara satta för lågt. Så här håller vi stenhårt på gränserna.

    Ska tillägga att vi inte har tonåringar än, men kan inte tänka mig att det kommer att ändras. Är det 7-årsgräns på en film så ser man inte den innan sju år, förmodligen inte förrän ett bra tag efter det heller.



    Vilken anledning väljer du att följa åldersgränserna?. jag själv har svårt att se hur det skadar en själv att spela sådana spel. Jag själv tror inte man blir blind för krig och bekymmer bara för att man spelar. Berätta hur du tänker?
  • Äldre 28 May 19:30
    #6

    Jag litar bara på att de som har som jobb att sitta och se genom filmer och spel för att avgöra hur mycket våld eller sex som finns med har koll på sådant, förutom att jag tycker att de tolererar mer än jag själv skulle göra. Skulle jag själv sätta gränser så skulle de förmodligen bli ännu högre.

    Sedan kan jag inte begripa varför det ska vara så våldsamt och verklighetstroget heller. Det stämmer säkert att de flesta människor inte går ut och slaktar andra människor när de spelat sådant. Men jag tror inte heller att man går helt opåverkad därifrån, en viss avtrubbning sker förmodligen.
    Och sedan har vi då en liten klick som faktisk tar direkt skada av det, som faktiskt går och skadar andra människor. Rätta mig om jag har fel, men visst är det så att i alla fall av skolmassakrar tex så har förövaren spelat väldigt mycket våldsspel?

  • Äldre 2 Jun 19:15
    #7

    Jag har låtit mina barn spela spel med "för hög"åldersgräns. Jag var inte. rädd för att de skulle bli avtrubbade. Vilken tvserie eller film som helst innehåller mkt våld. Jag har inte bedömt att de skulle ta skada.

    Däremot är on-linespel lite läskigt i sej, det här att levla passar människans belöningssystem bra och det kan lätt gå överstyr när man ska göra nåt ihop på nätet fast man egentligen behöver plugga till en skrivning eller äta middag.

    Det här med att man gjorde "raider( och sånt ihop och ville fortsätta en stund till för att inte sabba för teamet, det förstod jag inte först och vi hade stora konflikter om att jag tyckte att dom inte kunde sluta rakt av för att äta eller fixa något.

    Det hade varit bättre om de förklarat att "ikväll ska jag göra engrej med andra på nätet trekvart från kl 19, jag är klar med läxan. "

    Om du visar att du kan sköta skolan, sömn osv så slipper dom tjata. För alla föräldrar har läst skräckhistorier om spelberoende och de vill dej väl.

Svar på tråden Hur tänker ni?