• davidottilia

hålla skulder hemliga.

Jag och min kille träffades för lite över ett år sen och bor sen tidigt tillsammans, men är än så länge inte skrivna på samma adress då det ena boendet rustas just nu innan vi sen ska bosätta oss där. Jag har ganska länge märkt att det är något som tynger mun sambo men han vägrar erkänna det. Utåt sett har pengar aldrig varit ett bekymmer och han vill gärna stå för kostnaderna när vi ex handlar, går ut o äter osv. Började märka för ganska längesen att han inte öppnar all sin post och för mig är det en varningsklocka även om han påstod sig ha allt på autogiro. Har ibland hunnit med att se att han fått brev från kronofogden (som heller ej öppnats, utom en gång då jag va med och han kände sig tvungen. Den gången låtsades han att det va en engångsföreteelse, nåt han råkat missa bara). Har med tiden ledsnat på detta beteende och att han inte pratar om sin ekonomiska situation då vi ju faktiskt redan i stort sett har gemensam ekonomi och dessutom planerar att flytta till hus och skaffa gemensamma barn inom kort, så jag har faktiskt börjat öppna hans oöppnade post och därmed fått veta hur stora skulder han har.. Några ideer på varför han gör såhär? Och hur ska jag handskas med det hela? Han blir väl förmodligen sur om jag tar upp det med honom rakt på, men jag tycker att det är nåt man borde vart ärlig om från början när man planerar ett liv tillsammans. Eller? Lite hjälp tack!

• Svar på tråden hålla skulder hemliga.
  • evaja

Varningsklockorna dånar!! 

Läs ditt eget inlägg en gång till och se hur farligt det ser ut. Du har en kille som har skulder hos Kronofogden och det kan sluta riktigt illa... Vad det verkar är han inte intresserad av att göra något åt det utan fortsätter spendera pengar (bjuder dig på middagen, betalar etc.). Gör han ingenting åt det kommer det bara bli värre. Du MÅSTE säga ifrån! Han vill själv inte se sina skulder och brev och öppnar dem därför inte - men det gör inte att skulderna försvinner utan att de blir värre! Erbjud dig att hjälpa honom att lägga upp en plan (prata med Kronofogden?), ska ni skaffa barn och hus tillsammans måste du det, annars slutar det åt helvete. Var försiktigt med större inköp ni gör tillsammans, Kronofogden kan plocka det ni köpt tillsammans om du inte kan bevisa att det är ditt! 

• davidottilia

Just idag hittade jag ett brev från fogden där skulderna stod uppradade och de hade beslutat att utmäta hans lön.. Så betalning är ju på gång vare sig han vill eller inte. Frågan är hur han kommer bete sig när han inte längre har samma pengar att röra sig med. Jag tror inte ens han vet att de beslutat om detta..

• beam82

Om ni flyttar ihop och han får utmätning kommer de att räkna båda era inkomster när de räknar ut hur mycket han kan betala per månad. Du kommer indirekt att få betala hans skulder eftersom han då inte får behålla särskilt mycket pengar varje månad.

Tänk på det en extra gång, och se till att du gör helt klart för honom att han måste vakna och ta tag i det innan ni flyttar ihop.

• CitronGul

Kanske såg du något totalbelopp på skulden på kronofogdepappret? Tänk på att det kan finnas många andra  skulder som inte gått dit ännu också. Och privata skulder mm.

Erbjud din hjälp och stöttning och hoppas han tar emot den.

• CitronGul
    CitronGul skrev 2014-05-27 22:38:47 följande:
    Erbjud din hjälp och stöttning och hoppas han tar emot den.
    (inte med pengar alltså!)
Svar på tråden hålla skulder hemliga.