• elinile

Hur f-n slutar jag med nässprayen? Får panik av att inte kunna andas med näsan...

Vill inget hellre än att sluta innan mitt luktsinne försvinner helt, men det är så svårt!! Är dessutom väldigt torr i munnen och tror det beror på att jag andas mycket med munnen på natten...

Tips o råd tack!!

• Svar på tråden Hur f-n slutar jag med nässprayen? Får panik av att inte kunna andas med näsan...
  • En glad tjej

Hur länge har du varit beroende? När jag var beroende av nässpray sa läkaren att jag bara fick ta nässpray EN gång om dagen. Jag tog inför natten. Efter ett par dagar slutade jag helt. Det tog ca en vecka, sen var det bra igen. Min man däremot, har varit beroende i över tjugo år nu, undrar om han någonsin kommer sluta??

• PerG

Har själv inte varit beroende, men tanken har slagit mig att borde det inte vara en idé att låta en av näsborrarna vila helt tills den är "återställd" och bara spraya den andra och därefter sluta med den andra också? 

Det svullnar väl upp tillfälligt när man slutar med sprayen men det lättar ju efter ett tag.... 

• elinile

Har nog varit beroende i 10-15 år...

Har också tänkt att jag kanske kunde ta en näsborre i taget, men det är nästan bättre att va helt täppt än bara i ena näsborren tycker jag... ????

• elinile

Har nog varit beroende i 10-15 år...

Har också tänkt att jag kanske kunde ta en näsborre i taget, men det är nästan bättre att va helt täppt än bara i ena näsborren tycker jag... ????

• Virre1979

Man kan ju få tvingas operera om man inte klarar det eller att det inte funkar :S hade nog hellre pinats med en borre i taget då..

• Sandrawe

Hörde något som gått över till barnnässpray och sedan trappat ner på de sättet

• anju79

effekten av för mycket användande blir att näsan täpper till istället. Bästa avvänjningen är att gå till Apoteket o ta Nasonex eller Budesonid som innehåller kortison som har en avsvällande effekt. Hör vad de rekommenderar. Tog mig mindre än en v att bli kvitt nässprayey

• Gizmo
    MrsP79 skrev 2014-05-27 22:50:21 följande:
    Jag har varit där! Nasonex räddade mig!
    Samma här! (Bäst är att använda nässpray med kortison som ej är beroendeframkallande).
  • iknasi

Bästa rådet är att sluta tvärt av anv koksaltslösning. Den värsta dagen är ju den första .. Andra dagen är bättre och sen är det som vanligt igen. Stå ut första dygnet. det finns inga genvägar och bli av med beroendet av nässpray. Ja var själv beroende en period så ja vet hur det är.

• Hoppfull84

började med att begränsa till en gång om dagen( jag tog innan läggdags), resten av dagen använde jag typ renässans(saltvattenspray) som lindrade lite under dagen, sen efter nån vecka minskade jag ner antal renässans sprayningar. och tillslut bytte jag ut kvällssprayen från riktig nässpray till renässans ( fick då även ta flera gånger på natten, för effekten håller ju inte så länge) sen minska ner antalet nattsprayingar tills det tills lut gick att klara sig utan. det tog ca en månad.

Men har haft bakslag, varje gång man var förkyld så trillade jag dit igen och var fast. så fick börja om.

Numera använder jag bara bebisnezeril när jag är förkyld den blir jag itne beroende av iaf

Svar på tråden Hur f-n slutar jag med nässprayen? Får panik av att inte kunna andas med näsan...