jossie01 skrev 2014-05-28 14:11:01 följande:
Vore sjukt om han vore understimulerad.. Under dem timmarna jag är på jobbet (max 6-8h) är han hemma, med min pappa på jobbet eller hemma med min kille som jobbat natt. Han får en promenad på morgon ca 20 min samma mitt på dagen eller oftare om pappa har med honom. När jag kommer hem från jobbet och fram till jag sover sent på kvällen är vi med varandra konstant. Jag går ut minst två timmar, oftast får han vara lös i skogen men annars i långkoppel. Vi tränar sök och kommandon. Vi leker, myser etc mellan promenaderna. Men om det är nu så att han får för lite vet jag inte hur jag ska göra då jag ger honom uppmärksamhet.
Har ni tips på bra hjärngympa? Vad gör ni med er hund så hen får tänka?
Den familj han var hos innan oss ensamhetstränade inte så mycket tror jag dessvärre.. Det sa dem inget om men vi har märkt på honom. Vi valde ju att köpa en lite äldre hund för att han skulle kunna vara själv lite längre stunder än en 8 veckors valp.
Rasen TROR vi är tollare/cockerspaniel så det är ett energiknippe. Han behöver mycket och det visste vi när vi köpte honom.
Vi har låtit honom "landa". Han har inte visat några tecken på saknad av den andra familjen. Kan inte ha honom i sovrummet då han smyger upp i sängen om nätterna. Och den vanan vill jag inte få in i honom.
Han vill väldigt gärna vara i samma rum som oss. Vill vara med hela tiden. Är det smart av oss att stänga för så han inte får vara där vi är men fortfarande se oss för att lära sig? Känns lite tråkigt för när jag är hemma vill jag ju vara med honom hela tiden..
Motion gör ingen hund trött utan ökar bara motionsbehovet och kondisen,med tanke på raserna i honom vore ju spår, apportering och lydnad bra övningar att dränera honom mentalt.
Men ni har bara haft honom i 3 månader och redan börjat lämna honom 1 timme ensam fast han uppenbarligen inte klarar av det mentalt. Det jag menade är att man brukar låta hunden landa och bara vara i 4-6 veckor innan man börjar ensamhetsträna honom minimala stunder och där har ni tydligen haft alldeles för bråttom.
Klarar inte hunden av att vara utestängd från sovrummet utan att må dåligt och du vägrar ha hunden i sängen trots att det ger honom den trygghet han tydligen behöver så bygg en komposthage (modell större) och ha precis bredvid sängen så han slipper vara orolig.
Att stänga ute en hund trots att han ser er är ett straff och ökar bara på hundens ångest, han behöver trygghet och våga koppla av dvs landa hos er.