• TS6

sökes: personer med diagnosen Sen åldersrelaterad makuladegeneration till telefonintervju

Hej!
    Jag söker några personer 65 år eller äldre med Sen åldersrelaterad makuladegeneration (macular geographic atrophy) till en telefonintervju.

Jag jobbar som översättare av medicinska texter och har just nu ett uppdrag som går ut på att testa en översättning. Det gäller en text som har översatts till svenska och som kommer att användas i Sverige för utvärdering av synpåverkan i personer med makuladegeneration.

Jag behöver hitta några personer med Sen åldersrelaterad makuladegeneration som kan tänka sig läsa texten och sedan intervjuas av mig. Syftet är att kolla om texten är begriplig och läsvänlig. Man ska inte svara om sina egna symptom, bara berätta vad man tycker om orden som används i texten. Det är två frågeformulär som ska testas, den ena har 6 frågor och den andra har 7 frågor.
    Jag behöver personer över 65 år med olika bakgrund som bor i Sverige och har svenska som modersmål. För att få till en bra blandning av personer med olika yrkesbakgrund behöver jag nu några personer utan högskoleutbildning.

Jag kan göra intervjun per telefon eller Skype.

Jag tror att tidsåtgången kommer att vara runt 1 timme, kanske upp till 1.5 timmar.

Man får en värdecheck (på valfri butik) som tack för hjälpen.

Intervjun måste jag göra runt 15-26 juni ungefär.

Skick PM eller mejl till mig vid intresse eller frågor, så hör jag av mig!

Hälsningar
    Tania
    tania@tasa.se

• Svar på tråden sökes: personer med diagnosen Sen åldersrelaterad makuladegeneration till telefonintervju
  • TS6

Nu behöver jag bara en person till, helst en man (för att få en bra blandning bland mina intervjupersoner).
    Intervjun vill jag göra denna vecka (v 28) om möjligt.

Man behöver inte läsa texten själv, jag läser upp den och sedan pratar vi om den.

Här är ett exempel på en fråga:

Under de senaste 7 dagarna, läste du tryckt text som finns i till
    exempel böcker, tidskrifter eller tidningar?
    Vid ?Ja?: Jag vill gärna veta mer om det. Jag ska läsa en lista med
    påståenden ? svara ?Ja? eller ?Nej? på vart och ett av dem:
    a. Använde du extra belysning?
    b. Förde du texten närmare ögonen?
    c. Använde du förstoringsglas?
    d. Använde du några andra synhjälpmedel som inte redan nämnts? (exempel,
    vid behov: använder storstilsbok)
    e. Hjälpte någon dig att läsa text som fanns i till exempel böcker,
    tidskrifter eller tidningar?

Svar på tråden sökes: personer med diagnosen Sen åldersrelaterad makuladegeneration till telefonintervju