• Anonym (undrar)

Bröllopsgåva

Jag ska på ett bröllop i sommar, där dom som ska gifta sig enbart önskar sig pengar. Men jag känner lite personligen att man inte önskar sig pengar, då alla människor har det olika ställt med pengar. jag vill typ inte lägga pengar till ngt som kanske blir en resa till dom när jag inte ens själv har råd att åka på semester.

jag har ca 2 månader på mig att klura på detta, men vill veta era åsikter.

så nu är min fråga. tror ni dom tar illa upp om man kommer med en present istället?

• Svar på tråden Bröllopsgåva
  • nymedlem

Nej, de ÖNSKAR sig pengar men det kan aldrig vara ett krav.

Ge något billigt men personligt istället tycker jag!

• cirpen

De "önskar" sig pengar ja. Ett önskemål är ett önskemål. Känner du för att ge ngt personligt tycker jag du ska göra det!

• Anonym (e)

Om du inte unnar bröllopsparet att åka på semester för att du inte har råd och du inte vill ge vad de önskar sig på pin kiv tycker jag du ska överväga om du verkligen ska gå på det där bröllopet. Det verkar inte som ni är bra vänner.

• Anonym (noaks)
    Anonym (e) skrev 2014-05-28 12:30:41 följande:
    Om du inte unnar bröllopsparet att åka på semester för att du inte har råd och du inte vill ge vad de önskar sig på pin kiv tycker jag du ska överväga om du verkligen ska gå på det där bröllopet. Det verkar inte som ni är bra vänner.
    Så du tror de blir glada om de får 200 kr till en resa som säkert kostar 200 ggr så mycket?

TS: Vil du inte ge pengar, ge inte pengar. Det är inget krav.

När vi gifte oss fick vi pengar av alla utom 5 st. Vi fick en fantastisk fin antik silverram till vårt bröllopsfotot, en vacker tårtspade, en bok med bilder på oss som en vän hade gjort och coctailglas

Du hittar säkert på något, och de kommer bli jätteglada.
  • AnnaSthlm
    Anonym (e) skrev 2014-05-28 12:30:41 följande:

Verkligen. Är man så misunnsam att man inte vill bidra till att brudparet lägger presentpengarna på något som TS själv inte har råd med, bör man överväga att tacka nej. Inte för att de önskar sig pengar utan för att man faktiskt inte är någon bra vän.

Har du tänkt att ge något annat-ge det. Kan du ändå tänka dig att ge pengar- geddet du kan, oavsett om det är 200 eller 2000 kronor.
  • Anonym (Brud)

Det är ju bara ett önskemål! Antagligen så önskar sig brudparet bara pengar för att dom själv har dålig fantasi. Det är skitsvårt att komma på olika saker att önska sig när 60 pers börjar ringa och fråga om vad man önskar sig ( så var det för oss). Ge 100kr om du vill, gör en egen sylt om du vill det! ( vi fick 10 000kr av en gäst, 200kr av en annan och en krukväxt av någon annan på vårt bröllop, alla gåvor var lika uppskattade då alla innehöll fina kort med personliga lyckönskningar!) Hade brudparet varit pengagalna så hade dom aldrig bjudit till bröllop, ett bröllop kostar 5 gånger mer än eventuella presenter ;)

• Anonym (noaks)
    AnnaSthlm skrev 2014-05-28 12:42:46 följande:

Verkligen. Är man så misunnsam att man inte vill bidra till att brudparet lägger presentpengarna på något som TS själv inte har råd med, bör man överväga att tacka nej. Inte för att de önskar sig pengar utan för att man faktiskt inte är någon bra vän.
    Har du tänkt att ge något annat-ge det. Kan du ändå tänka dig att ge pengar- geddet du kan, oavsett om det är 200 eller 2000 kronor.
    Men är det verkligen så konstigt att man inte vill ge pengar om man har dålig ekonomi och man vet att den opersonliga presenten försvinner i mängden? Sen kan jag förstå ts för att önska sig pengar är ju lite modernt tiggeri maskerat som ett bröllop. Hade jag inte gift mig med en utlänning i utlandet där alla gett pengar hade jag inte ens tagit emot dem. Vi hade inte ens en önskelista utan undanbad oss presenter, men folk gav ändå...
  • Erki

Fast dagens familjer har oftast redan allt och varför skulle man vilja ha massa saker som bara ligger o dammar i ett förråd?
    Jag tycker det är jättebra med att men kan ge en gåva i form av pengar till en bröllopsresa. Förutom själva bröllopet så är det ju troligtvis det största minnet brudparet kommer ha med sig genom livet tillsammans och du har fått vara med och delat på en del av det oavsett summa.

• Anonym (e)
    Anonym (noaks) skrev 2014-05-28 12:53:30 följande:
    Men är det verkligen så konstigt att man inte vill ge pengar om man har dålig ekonomi och man vet att den opersonliga presenten försvinner i mängden? Sen kan jag förstå ts för att önska sig pengar är ju lite modernt tiggeri maskerat som ett bröllop. Hade jag inte gift mig med en utlänning i utlandet där alla gett pengar hade jag inte ens tagit emot dem. Vi hade inte ens en önskelista utan undanbad oss presenter, men folk gav ändå...
    Säg inte det... Enligt familjeliv får tiggare ha hur specifika önskemål som helst och om man tycker de ska vara tacksamma för vad de får är man en vidrig människa.

Om ett bröllopspar har specifika önskemål och inte vill ha precis vad som helst är det dock precis tvärtom, då är de hemska människor.
  • Anonym (noaks)
    Anonym (e) skrev 2014-05-28 13:08:05 följande:
    Säg inte det... Enligt familjeliv får tiggare ha hur specifika önskemål som helst och om man tycker de ska vara tacksamma för vad de får är man en vidrig människa.

Om ett bröllopspar har specifika önskemål och inte vill ha precis vad som helst är det dock precis tvärtom, då är de hemska människor.
    Det kan jag inte uttala mig om då jag inte läst de trådar du läst. Men jag tycker inte att man som brudpar kan beställa presenter. Man får vara glad för det man får helt enkelt.
Svar på tråden Bröllopsgåva