Hej!
Jag väntar också tvillingar den 23e oktober, häftigt att vi har samma datum :)
Ang din fråga och varning för långt svar. Jag har också varit i samma sits. Vi skulle först köpa en Emmaljunga double viking, de rear nämligen ut 2014 års modell och skillnaden enligt försäljaren på Neginners var att 2015 års modell skulle komma med valfria däck, alltså med luft eller punkterinsfria. Sedan var det nya färger i sortimentet samt att däckens ekrar och storlek skulle bli större och tätare, mer än så var det inte. Det skulle inte bli ngn skillnad på ngt annat än det. När jag provkörde emmaljungas tyckte jag kändes som kvalité, den känns rejäl på ngt sätt och jag tyckte liggdelarna kändes bra i storlek både på längden och bredden. Liggdelarna gick att klicka ur hyfsad smidigt och går att bära på ett bra sätt i suffletten som har ett inbyggt handtag. Vi har en Audi A4 och att packa in emmaljungas gick precis, hade inte mkt plats runt om för ex en matkasse eller liknande. Vi behövde inte ta av hjulen men liggdelarna såklart. Fördelen med emmaljungas chassi tycker jag är att handtagets övre del går att vika in, på så vis tar den mindre plats. Men liggdelarna är stora. Att packa upp den går också lätt och smidigt. Med Emmaljungan köper man till separata sittdelar, de känns fina och rejäla, ngt besviken på att man inte kan få fullt liggsäden alltså att barnen kan sträcka ut i höften. Man tippar lixom hela sitsen bakåt i Emmaljungan.
Nu till bugaboo. Den är väl kanske lite mer design och stil om man kan uttrycka sig så, ex jämför en BMW med Jaguar så är bugaboon jaguaren. Bugaboon är 4 cm mindre på bredden än emmaljungas men är i gengäld längre. Bugaboon har också svängbara framhjul som gör vagnen extremt smidig. Framhjulen går även att låsa fast så att de inte är svängbara vilket är bra om man kör i lite mer terräng, ex grusväg eller snö, då är det bara jobbigt med svängbara hjul (den funktionerna har inte emmaljunga.) Bugaboon är lätt, lättare än Emmaljunga totalt sett. Bugaboon kan man lätt byta ut ex suffletter och liknande accessoarer på ett enkelt sätt. Bugaboon har fördelen att den går att trycka ihop till en enkel vagn vilekt är smidigt och kul ifall du ex vill ta med dig ena barnet och handla och låta det andra vara hemma. Då slipper du köra runt med en tvilling vagn och får då en liten singel vagn istället. Iochmed att den går att göra om till singelvagn så tar den givetvis mindre plats i bagaget. Sen kommer man nog inte att fälla ihop den till en singelvagn varje gång man lastar i den i bagaget men det kan vara bra att ha i åtanke. När vi lastade den in i bagaget som dubbelvagn så fick vi plats med mer saker, ex två matkassar och lite påsar vid sidan av, den tar alltså inte lika mkt plats som Emmaljungan. Liggdelarna klickas lätt i och ur vagnen på faktiskt ett smidigare sätt än Emmaljungan men Emmaljungans chassi tyckte jag var lättare att fälla ihop. Bugaboons chassi kan stå upp på högkant vilket är smidigt om man har en bil i suv modell eller liknande med högt och smal bagage, det sparar man plats på. Liggdelarna går lätt att bära då det finns handtag som går tvärs över liggdelen (över midjan på barnens som ligger i), nackdelen med handtaget är att det kan kännas vara i vägen då man ska lyfta inomhus ur barnen inloggdelen man måste krångla sig över denna. Lyckligtvis är det barnsligt enkel att ta bort och trycks bara bort med en liten knapp. I övrigt är både ligg och sittdelar samma grund i bugaboon, man behöver alltså inte fyra enheter utan byter lixom ut tyget/ botten när man vill ha en sittdel. Lite svårt att förklara men på så vis så tar sittdelarna ingen plats alls just när man inte använder dem då de kan vikas ihop och ligga i ex garderoben. Vagnen känns ngt lätt, inte plastig men bara lättare än emmaljungas som är mer kraftig.
Så för att sammanfatta snabbt för och nackdelar, Emmaljungans känns mer rejäl och mer kvalité tycker jag, bugaboon har aluminium chassi och är inte alls plastig men känns bara på ett annat sätt. Emmaljunga är tyngre och större än bugaboon, men bugaboon har längre liggdelar och sittdelar vilket alltid är bra. Emmaljungan tar mer plats i bagaget än bugaboon som dessutom går att göra om till singelvagn. Korgen under vagnen tycker jag bättre om på Emmaljungan än bugaboon trots att den är större på bugaboon. Bugaboon går att köpa till accessoarer som är smidiga att ta på och gör vagnen lite roligare på ett snabbt sätt. Prismässigt ligger de ungefär samma, förutsatt du att köper en ny Emmaljunga och en begangnad bugaboo. Ska du köpa en helt ny bugaboo får du lägga ut väldigt mkt pengar, nästan de dubbla i jämförelse om du köper en ny Emmaljunga. En ny emmaöjunga med två liggdelar samt sittdelár kostar ungefär 11000kr och en bugaboo minst 16-170000kr och uppåt. Bugaboon går att låsa framhjulen vilket gör det smidigare på ojämnt underlag än Emmaljungan, men jag tycker Emmaljungans fjädring är bättre. Utseendemässigt tycker jag bättre om Emmaljungan, varför vetvjagbinte, det är ngt där bara. Den är lite högre än bugaboon.
Jag valde att köpa bugaboon begangnad och fick en massa tillbehör till. Men det som styrde mkt var våran dörröppning i källaren som tillhör den mindre sorten. Det betyder att våningen hade kommit in med en Emmaljunga då öppningen bara var 76 cm och Emmaljungan än 78 och bugaboon 74. Hade jag fått välja helt fritt så jade jag kanske nog valt Emmaljungan istället. Kanske egentligen inte så mkt pågrund av funktionerna, för de är hyfsat lika men det är ngt med Emmaljunga bara som känns mer rejält. Jag gillar bara den typen av vagn, den är också lite bredare.. Emmaljungan sittdelar tycker jag känns mer som en ordentlig sittdel och är ju enkel att byta mellan utan att behöva plocka isär liggdelen, man kan alltså lätt ångra sig ifall man nu vill ha en liggdel fast man precis satt på sittdelar. Med bugaboon måste du ju trä på liggdelen igen om du ångrar dig, då man använder samma stomme men byter tyg, det gör detvhelanlite bökigare. Å andra sidan så slipper dubba en massa ligg och sittdelar liggandes hemma som tar plats. Bugaboon är smidig på det viset att det inte tar alls mkt plats. Ingen av sittdelarna går att fälla till fullt liggöäge i höften, det verkar inte vara sånalls på tvillingarnas utan mer på vanliga sulkys vilket jag tycker är tråkigt. Så ja, jag vet inte exakt, nu har jag ju bugaboon, den känns ju jättefin och bra med tanke på hjul, bagae och storlek :)
Vet inte om det ens hjälpte med mitt babbel här men jag har iaf försökt, pendlade själv mkt mellan dessa!! Men priset avgjorde lite också :)