• Anonym (nej!!)

Måste göra abort fast jag verkligen inte vill!!!

Jag är gravid och ska göra abort på tisdag. Jag är 26, bor hemma hos min syster, arbetstränar och lider periodvis av psykisk ohälsa. Pappan finns inte i bilden och jag drack och rökte rätt mycket innan jag fick reda på att jag var gravid. Det enda rätta är att ta bort barnet och komma över det... Men jag vill inte! Jag ville först, men sen såg jag det på ultraljudet och allt bara vände. Jag tänker mig inte att jag dödar ett barn, jag tänker mig en vuxen människa, med minnen, planer, glädje och sorg, och att jag hävdar att denne inte har rätt till något av det. Att inget av det duger eller är okej eller gills. Nån som förstår vad jag menar? Det är inte ett foster jag raderar, det är ett helt långt liv som tillhör någon annan som jag förkastar och säger nej till. Som inte får finnas. 
    Jag pratade om det här med min bästa kompis och hon tyckte att jag är dum som tänker så, "det är bara ett foster" och hon tyckte dessutom att det var äckligt när jag berättade om när jag såg den på UL. Har jag inte rätt till mina tankar och känslor? Är jag verkligen så jävla dum?

• Svar på tråden Måste göra abort fast jag verkligen inte vill!!!
  • Anonym (måste inte)

Du måste ingenting...

• Anonym (nej!!)
    Anonym (måste inte) skrev 2014-05-28 15:27:27 följande:
    Du måste ingenting...
    Sant, jag kan ju behålla och hamna på gatan med mitt spädbarn tills de sociala myndigheterna får reda på det och tar det ifrån mig och placerar det hos en pengakåt fosterfamilj. Det är en fantastisk situation.
  • mmjansson85

Hur långt gången är du?
    Du måste absolut inte göra abort om det inte är det du vill. Man klarar så mycket mer än man tror och vill du behålla barnet så kan du absolut lösa det. 
    Även om du rökte och drack mycket innan du visste att du var gravid så behöver det inte ha påverkat fostret, särskilt inte om det var tidigt. Dom flesta lever som vanligt tills de får plus på stickan och slutar sedan röka och dricka utan att det skadar fostret.
    Gör inget du kommer ångra bara för att andra tycker att du ska det!

• Anonym (de)

Eller så skaffar du en egen lgh nu om du nu vill behålla. 

• angieelander

Jag tycker att du absolut ska behålla om du verkligen vill det, men då ska det också vara igenom tänkt. Hoppas att det löser sig för dig!!

• Anonym (måste inte)
    Anonym (nej!!) skrev 2014-05-28 15:33:43 följande:
    Sant, jag kan ju behålla och hamna på gatan med mitt spädbarn tills de sociala myndigheterna får reda på det och tar det ifrån mig och placerar det hos en pengakåt fosterfamilj. Det är en fantastisk situation.
    i Sverige hamnar man inte på gatan.
  • WhiteOleander

Du måste inte göra någonting och självklart har du rätt till dina känslor. Men du har en skyldighet till ditt barn att ignorera dina egna själviska känslor för barnets bästa och som du redan vet skulle du ge barnet en hemsk utgångspunkt om du valde att föda det. Barn förtjänar en bra start i livet och det kan inte du erbjuda just nu.

• Anonym (nej!!)
    mmjansson85 skrev 2014-05-28 15:34:51 följande:
    Hur långt gången är du?
    Du måste absolut inte göra abort om det inte är det du vill. Man klarar så mycket mer än man tror och vill du behålla barnet så kan du absolut lösa det. 
    Även om du rökte och drack mycket innan du visste att du var gravid så behöver det inte ha påverkat fostret, särskilt inte om det var tidigt. Dom flesta lever som vanligt tills de får plus på stickan och slutar sedan röka och dricka utan att det skadar fostret.
    Gör inget du kommer ångra bara för att andra tycker att du ska det!
    10+2.
    Det är inte så att jag är särskilt påverkad av vad andra tycker, men hur skulle jag kunna skaffa lägenhet, alla nödvändiga saker och försörja ett barn på 4200:- i månaden? Mer får jag inte, jag arbetstränar 50% och får pengar av FK och soc, jag söker alla jobb jag kommer över men jag har ingen utbildning och har hattat mellan många jobb och kan lite om mycket men har ingen relevant erfarenhet inom något område. Hela jag är bara ett enda stort misslyckande, jag kan knappt ta hand om mig själv. Men det gör så ont, det är mitt egna barn och jag måste bestämma att den inte får leva för att jag är så jävla fucked up och inte klarar av någonting. 
  • Anonym (nej!!)
    Anonym (de) skrev 2014-05-28 15:35:40 följande:
    Eller så skaffar du en egen lgh nu om du nu vill behålla. 
    Jag har försökt få tag i egen lägenhet sen jag slutade gymnasiet, men utan inkomst, borgensman osv och pga dessa ohyggliga bostadsköer går det inte så bra...
  • Anonym (nej!!)
    Anonym (måste inte) skrev 2014-05-28 15:41:20 följande:
    i Sverige hamnar man inte på gatan.
    Du är ironisk va? Annars kanske du borde ge dig ut och se dig omkring. 
Svar på tråden Måste göra abort fast jag verkligen inte vill!!!