• kma

Hjälp, är jag hemsk som lämnar kattungen så många timmar!

Hej! Jag och min sambo får hem en katt snart. Jag har dock lite problem med vilken dag jag ska hämta den. Den bor just nu nästan 30 mil bort. Jag funderar på att ta hem den nu på fredag för då hinner jag vara hemma med den under hela helgen. Jag har varit arbetslös ett tag men har äntligen hittat ett jobb. Jobbet ligger som tur är bara 5-10 min bort med bil från min bostad. Jag ska jobba 65 % och senare i sommar blir det lite mer. På måndag kommer jag jobba 7 timmar och eftersom jag bor så nära så är det exakt 7 timmar jag är borta också. Min fråga då är om jag är hemsk som låter kattungen vara hemma själv då? Jag har ju ändå varit med den hela helgen. Sen jobbar jag 7 timmar igen på tisdag eftermiddag. På måndag ska jag även iväg 3 timmar på kvällen så totalt 10 timmar på måndag blir katten själv MEN jag är ju hemma 4 timmar innan jag ska iväg på kvällen :) haha hoppas någon förstod min text och att den inte blev så rörig. Vad ska jag göra? Jag måste ju jobba och hämta katten lär jag ju göra nån gång ändå. Bara den har tillgång till lådan, mat och vatten borde det väl inte vara någon fara för den? Leksaker kommer den också att ha :)

• Svar på tråden Hjälp, är jag hemsk som lämnar kattungen så många timmar!
  • Yumi

Personligen skulle jag inte hämta kattungen nu när du inte kan lägga mer tid på att låta den boa in sig med er. En del katter är mer känsliga i utvecklingen än andra och just en sådan här sak känns rätt viktigt iom att katten ska flytta ifrån mamma och syskon till en ny plats.

Legitimerad tråddödare.
  • nemo1

En kattunge har ett enormt behov av en kattkompis så jag rekommenderar starkt att ni köper två. Det spelar ingen roll att du sen är hemma mycket, du kan aldrig ersätta en annan katt. Kattungen behöver massor med uppmärksamhet ffa första tiden då det är mycket stressande för den att skiljas från mamma och syskon. Jag tycker du valt fel tidpunkt att skaffa kattunge med tanke på nytt jobb.

Och jag kan inte låta bli att tycka synd om kattungen som ska sitta 30 mil i bil det första den gör.
    Kattungen ska även ha samma foder som den är van vid första veckorna för att inte magen ska braka. Se även till att ha samma lådmaterial som den är van vid.

Det är inte för intet katthem inte säljer ensamma kattungar. Och jag personligen skulle inte göra det för alla pengar i världen. Stackars katt.

• Yngla

Det låter inte direkt som du läst på så mycket innan beslut om att skaffa katt.

• Monchichier

Kör! Vi hämtade våran kattunge (ja kattanter, ni läste rätt. Vi köpte bara EN) på en fredag så vi fick också helgen på oss. På måndagen var det jobb som vanligt som gällde och då var båda hemifrån drygt 9 timmar hela veckan.
    Barnen kom iofs hem från skolan efter att katten varit ensam i 6 timmar.
    Nu ett år senare mår missen hur bra som helst.

• Drottningen70
    Monchichier skrev 2014-05-28 17:40:40 följande:
    Kör! Vi hämtade våran kattunge (ja kattanter, ni läste rätt. Vi köpte bara EN) på en fredag så vi fick också helgen på oss. På måndagen var det jobb som vanligt som gällde och då var båda hemifrån drygt 9 timmar hela veckan.

Barnen kom iofs hem från skolan efter att katten varit ensam i 6 timmar.

Nu ett år senare mår missen hur bra som helst.

Och hur mådde den stackars kattungen när det inträffade tror du?

Ja TS det är hemsk att göra så, det är ju en bebis ni får hem. Vänta med kattköpet tills ni kan vara hemma några veckor.
  • Monchichier
    Drottningen70 skrev 2014-05-28 17:50:47 följande:

Och hur mådde den stackars kattungen när det inträffade tror du?

Ja TS det är hemsk att göra så, det är ju en bebis ni får hem. Vänta med kattköpet tills ni kan vara hemma några veckor.
    Han verkade inte bry sig speciellt mycket då heller. Bara han fick mat, lek och ligga mellan mig och sambon på kvällarna så var han väldigt nöjd.

Men seriöst, hur många har möjlighet att vara hemma i veckor?
  • Drottningen70
    Monchichier skrev 2014-05-28 17:53:34 följande:
    Han verkade inte bry sig speciellt mycket då heller. Bara han fick mat, lek och ligga mellan mig och sambon på kvällarna så var han väldigt nöjd.

Men seriöst, hur många har möjlighet att vara hemma i veckor?

Man brukar ju ta lite semester i samband med djurköp. En vecka var eller så om man är två. Det är en del i paketet som man ansvarsfullt får räkna med när man överväger att skaffa en ny familjemedlem som man åtar sig ansvaret för de närmaste 20 åren. Om man inte kan offra en semestervecka så är man nog inte redo för ansvaret som djurägare.
  • Monchichier
    Drottningen70 skrev 2014-05-28 18:00:50 följande:

Man brukar ju ta lite semester i samband med djurköp. En vecka var eller så om man är två. Det är en del i paketet som man ansvarsfullt får räkna med när man överväger att skaffa en ny familjemedlem som man åtar sig ansvaret för de närmaste 20 åren. Om man inte kan offra en semestervecka så är man nog inte redo för ansvaret som djurägare.
    Nej det brukar man inte. Två veckor är alldeles för hönsmammigt med tid.
    Tycker att du ska lägga ner din tråkiga attityd.
  • Drottningen70
    Monchichier skrev 2014-05-28 18:21:07 följande:
    Nej det brukar man inte. Två veckor är alldeles för hönsmammigt med tid.

Tycker att du ska lägga ner din tråkiga attityd.

Och jag anser att du varit en egoistisk och ansvarslös djurägare.

Jo, det brukar man verkligen göra i mina kretsar. Uppenbarligen umgås vi i olika kretsar.
  • Monchichier
    Drottningen70 skrev 2014-05-28 18:23:30 följande:

Och jag anser att du varit en egoistisk och ansvarslös djurägare.
    Jo, det brukar man verkligen göra i mina kretsar. Uppenbarligen umgås vi i olika kretsar.
    Jag anser att du är egoistisk, ansvarslös, fördomsfull och empatilös.
Svar på tråden Hjälp, är jag hemsk som lämnar kattungen så många timmar!