• HereIcome

Hjälp mig välja golv!

Har en lägenhet där jag ska lägga in laminatgolv och jag har NOLL känsla för inredning. Ska lägga i hall och kök och vill ha samma i båda rummen. Köket är rejält stort (30 kvm) med två fönster, relativt ljust men lågt i tak. Hallen är liten och mörk. Köksinredningen är gammal och vitmålad. Lägenheten ligger i ett hus byggt på 20-talet.

Jag har hund och barn vilket gör att slitage och smutsiga tassar kommer vara påtagligt.

Ljust eller mörkt? Grått?

www.bauhaus.se/oak-edition-5167.html Något som kan funka? 

Inser det säkert är jättesvårt för er att svara på, men chansar ändå. :)

• Svar på tråden Hjälp mig välja golv!
  • Annelie 76

Jag skulle satsa på ett ganska ljust med mycket mönster. Så långt från enfärgat som går att komma, då syns smutsen mindre.

• tjej25

Vad är det för golv i resten av lägenheten? Det bör ju om det går passa in med det redan befintliga golvet som ska behållas. Du kanske kan lägga upp en bild på golvet som finns i resten av lägenheten så kan vi nog hjälpa till bättre :) 

Annars håller jag med Annelie 76. Ljust golv så syns inte smuts och hundhår lika mycket (om inte hunden har mörk päls dvs) 

• HereIcome
    tjej25 skrev 2014-05-28 19:36:32 följande:
    Vad är det för golv i resten av lägenheten? Det bör ju om det går passa in med det redan befintliga golvet som ska behållas. Du kanske kan lägga upp en bild på golvet som finns i resten av lägenheten så kan vi nog hjälpa till bättre :) 

Annars håller jag med Annelie 76. Ljust golv så syns inte smuts och hundhår lika mycket (om inte hunden har mörk päls dvs) 
    Det är trägolv resten av lägenheten. 

www.rusta.com/se/laminatgolv-elegans-silverek-decco-p40301185.aspx 

Hunden är ljus :)
  • tjej25

Om det är exakt det golvet du har i resten av lägenheten förstår jag inte att du vill lägga nått som inte är samma. Eller du kanske menar att det ser lika dant ut?

Om det va min lägenhet skulle jag lagt ett golv som var så lik det du redan har i resten för att hålla en röd tråd genom hela :)

• tjej25

såg nu att jag nog missuppfatta dig och att du nog menade att det va likt det du länka till :)
    Jag skulle köra på ett golv som är så likt som möjligt iaf :) 

• HereIcome
    tjej25 skrev 2014-05-28 19:45:50 följande:
    Om det är exakt det golvet du har i resten av lägenheten förstår jag inte att du vill lägga nått som inte är samma. Eller du kanske menar att det ser lika dant ut?

Om det va min lägenhet skulle jag lagt ett golv som var så lik det du redan har i resten för att hålla en röd tråd genom hela :)
    Jag har äkta trägolv i resten av lägenheten och det funkar ju inte i varken hall eller kök. Men jag kanske skulle kolla efter ett laminat som liknar furu då? Hmm...
  • tjej25

Varför tycker du inte att ett trägolv skulle funka i hall och kök?? 

Man har ju en ytbehandling (lack eller olja) på golvet som skyddar från smuts och väta :) 

Har du redan trägolv i hall och kök och skulle jag aldrig byta ut det mot laminat. Är det en Bostadsrätt?? Värdet skulle nog sjunka om du lägger in laminat istället för att behålla orginalgolven. Alternativt kanske du kan lägga sten/klinker en bit in i hallen där barnen kan ställa av sig smutsiga skor och hundens tassar kan bli torkade. 

Jag tycker absolut INTE du ska lägga laminat om du har trägolv!!!! Är det däremot plastmatta så kör bara kör!!! ;)

• HereIcome
    tjej25 skrev 2014-05-28 19:54:10 följande:
    Varför tycker du inte att ett trägolv skulle funka i hall och kök?? 

Man har ju en ytbehandling (lack eller olja) på golvet som skyddar från smuts och väta :) 

Har du redan trägolv i hall och kök och skulle jag aldrig byta ut det mot laminat. Är det en Bostadsrätt?? Värdet skulle nog sjunka om du lägger in laminat istället för att behålla orginalgolven. Alternativt kanske du kan lägga sten/klinker en bit in i hallen där barnen kan ställa av sig smutsiga skor och hundens tassar kan bli torkade. 

Jag tycker absolut INTE du ska lägga laminat om du har trägolv!!!! Är det däremot plastmatta så kör bara kör!!! ;)
    Jag har plastmatta nu, en gammal och ful- Nej, hur jag än lackar/oljar eller behandlar ett furugolv så tror jag inte på det. Det kommer att bli fult alldeles för snabbt

Tack goa du som försöker hjälpa mig!
  • tjej25

Jag hjälper så gärna till :) Just golv är jag själv väldigt intresserad av just för att jag tycker att golvet gör hela rummet hehe min man kallar mig golvnörd ;) 

Men eftersom du har plastmatta nu skulle jag def lägga in nått som är så likt som det du redan har just för att få hela lägenheten att hänga ihop. Tänk oxå på att lägga golvet i rummets riktning dvs "plankorna" ska ligga längs med hallen. Är rummet fyrkantigt ska det ligga längs med ljuset. du får på detta vis bättre flöde i rummen och de känns större :)

Svar på tråden Hjälp mig välja golv!