• amanda h

Halv åtta hos mig tävling! Behöver tips!

Hej! Jag och 3 kompisar ska ha en halv åtta hos mig tävling, eller "come dine with me" som det heter här i Skottland där jag bor! :) Jag tänkte köra svenskt tema eftersom mina vänner är rätt intresserade av den svenska kulturen, MEN- vad kan jag bjuda på? Klassisk husmanskost? Vad kan jag göra till efterrätt?

Sen vet jag inte hur det är på programmet halv åtta hos mig, men här finns det även en entertainment kategori som man får poäng för. Vad kan jag göra för kul grej med svenskt tema? Snapps smakning? Svenskt quiz? :D

Ös på med förslag! :D

• Svar på tråden Halv åtta hos mig tävling! Behöver tips!
  • Eleonor01

Jag har gjort en midsommarfest m snaps sång potatis klä stången jordgubbstårta etc. Underhållning å god mat samtidigt :) oj nu längtar man lite mer kände jag :))

• KatjaKaj

Ja jordgubbstårta är ju en klassiker men jag hade nog gjort det i form av små tårtor eller cupcakes så varje gäst fick en egen liten tårta :)
    Hemlagade köttbullar med rårörda lingon och en fantastisk brunsås slår ju inte heller fel, helst med nypotatis men det finns kanske inte i skottland.
    Snapsprovning tyckte jag var en rolig ide annars kunde ni ju spelat kubb.

Det låter väldigt roligt, jag kommer gärna till Skottland och hjälper till :P

• Majagräddnos78

Kul! Lite olika förslag: Förrätt: Liten silltallrik / räkcheesecake / frasvåfflor med cremefraich, lök och löjrom. Huvudrätt: Köttbullar, potatis, gräddsås och tillbehör / Viltgryta/ Raggmunk med fläsk. Dessert: Gräddtårta med jordgubbar / Rabarberpaj med vaniljsås, Pannkakor med sylt och grädde. Lycka till, är lite avis på att du får äta gott en hel vecka !

• Mme

Kul! Jag har funderat på det där några gånger och tror att jag skulle köra musik-quiz som entertainment. Alltså spela upp en låt och får de andra gissa gruppen, det finns ju massor av svensk musik som är känd utomlands. Ev att man delar ut en lista så de får para ihop rätt låt med rätt grupp. Du kommer nog få en del: "They're Swedish ????"

• Unaangelita

Ja en musikquiz med enbar svenska artister! Även att visa bild på en svensk känd skådespelare och så ska lagen säga vad skådisen heter det ger 1poäng, sen får man poäng för varje film man kan som skådisen är med i. Skitskoj lek :) Maten är svårare men jag hade kört på förslaget Midsommar, svenskare än Midsommar är svårt :) Lycka till, låter kanonkul!

• Carnitas

Biffar med brunsås, pressgurka och lingon.
    Renskavsgryta med kantareller
    Kåldolmar

Förrätt en toast Skagen kanske.

Svar på tråden Halv åtta hos mig tävling! Behöver tips!