• attila

Gardinstången som höll på att falla (Historien om hålet som var för stort för pluggen)

Bor i en hyresrätt, miljonprogramshus i ett miljonprogramsområde. Flyttade hit för nästan ett år sen, gardinstångshållare satt redan uppe och satte således upp gardiner. Nu i veckan såg jag att gardinstången hängde otäckt löst så tog ner allt, resultatet var detta:

Das hål

Och skruven som satt i pluggen:

Vad gör jag? Jag är totalt ohändig! Provade lite halvhjärtat att dra ut pluggen, men den är ju uppsvälld, så rädd att göra hålet ännu större! :O Är det något som mitt snåla hyresbolag kan tänka sig att hjälpa mig med (då detta redan satt uppe när jag flyttade in? Måste få upp gardinerna snarast (lägenheten vetter mot solen, ibland får jag för mig att huset snurrar för att alltid pricka in solen) så förgås av värmeslag här inne! 

Tack för svar!
    mvh
    Attila, den ohändige marodören!
  • Svar på tråden Gardinstången som höll på att falla (Historien om hålet som var för stort för pluggen)
  • Annelie 76

Be om hjälp. Kan man ingenting ska man inte hålla på heller. Gardinhållarna tillhör lägenheten så det ska fastighetsskötaren fixa.

• Tirem
    Annelie 76 skrev 2014-05-29 19:49:56 följande:

Be om hjälp. Kan man ingenting ska man inte hålla på heller. Gardinhållarna tillhör lägenheten så det ska fastighetsskötaren fixa.

Gardinfästen tillhör väl inte lägenheten?
  • Noname00

Det där kan du säkert få hjälp med om du ringer värden, men omständigt att blanda in dem för en så liten sak.
    Det där hade jag dragit ur pluggen ur, spacklat igen med väggspackel på tub sen borrat ett nytt hål antingen i eller 2cm under ovan eller bredvid, isåfall måste man göra det på båda sidor så det kommer i samma höjd.

Det är lätt att borra i betong men kan vara hårt.

Det man ska tänka på är att ta en lite mindre borr än håler tex en 5,5 millimeters borr till en 6mm plugg
    4mm  borr till 5 m.m. plugg.
    Då blir hålet perfekt och man kan knacka in pluggen som sitter hårt och den kommer inte rotera när man drar i skruven.

Viktigt att skruven har rätt dimension.

här är en video.

Är det betong eller gips du har?
    Hade samma problem som du i min första lägenhet, och vågade inte göra något ifall det vart värre, men tog slag i saken och köpte slagborrmaskin + plugg och skruv + spackel.
    Tips köpa inte de billigaste betongborrarna typ allborr för 50kr de är för dåliga.

• Annelie 76
    Tirem skrev 2014-05-29 23:22:47 följande:
    Sitter de där när man flyttar in så tillhör de lägenheten. Samma med persienner men det erkänner inte hyresvärdar. Däremot finns det dom på det så får man problem med värden kan man ta hjälp av hyresgästföreningen för att få saker åtgärdade. Om man vill och orkar.
  • Tirem
    Annelie 76 skrev 2014-06-09 11:04:17 följande:
    Sitter de där när man flyttar in så tillhör de lägenheten. Samma med persienner men det erkänner inte hyresvärdar. Däremot finns det dom på det så får man problem med värden kan man ta hjälp av hyresgästföreningen för att få saker åtgärdade. Om man vill och orkar.
    Så om tidigare hyresgäst sätter upp gardinfästen övergår ansvaret till ägaren vid flytt? Låter konstigt!
  • Noname00

Men vi pratar om ett hål i väggen vad som ser ut som gips, bara spackla igen och borra ett nytt inte mer med det.

• Aspartam
    Tirem skrev 2014-06-12 19:44:43 följande:
    Så om tidigare hyresgäst sätter upp gardinfästen övergår ansvaret till ägaren vid flytt? Låter konstigt!

Om tidigare hyresgäst skruvar upp fästen så ska de skruvas ner innan flytt (om man inte kommer överens med värden eller nya hyresgästen). Lite fånigt kanske men det gäller allt som skruvas i lägenheten.

Nu har jag aldrig varit i en hyreslägenhet där inte just gardinfästen ingår, så om TS inte vill fixa själv så rekommenderar jag att bara ringa värden och be dem skicka en hantverkare. Har själv bett om att få gardinfästen uppskruvade pga att jag inte har verktyg att borra i betongvägg, var inga problem där.
  • Tirem
    Aspartam skrev 2014-06-12 22:30:48 följande:
    Om tidigare hyresgäst skruvar upp fästen så ska de skruvas ner innan flytt (om man inte kommer överens med värden eller nya hyresgästen). Lite fånigt kanske men det gäller allt som skruvas i lägenheten.

Nu har jag aldrig varit i en hyreslägenhet där inte just gardinfästen ingår, så om TS inte vill fixa själv så rekommenderar jag att bara ringa värden och be dem skicka en hantverkare. Har själv bett om att få gardinfästen uppskruvade pga att jag inte har verktyg att borra i betongvägg, var inga problem där.

Jag har aldrig bott i en lägenhet där det funnits fästen

• SupersurasunkSara

Har du fått dit någon gardin än? Antingen ringer du värden och ber om hjälp eller så kollar du upp om det finns någon fixare i kommunen, tex via en köp och sälj sida på facebook eller ring kommunkontoret.

• cloudberry79
    Tirem skrev 2014-05-29 23:22:47 följande:
    Ja, själva väggfästena är fast inredning och tillhör lägenheten. Det där ska hyresvärden hjälpa till med!
    Just NO.
Svar på tråden Gardinstången som höll på att falla (Historien om hålet som var för stort för pluggen)