• Anonym (elise)

Hinner man skaffa två barn? ( 36 år)

Vi träffades sent, och i mina gamla relationer blev det inga barn av olika anledningar.

Nu vill vi ha barn, och gärna flera. Men är det för sent? Brukar man hinna med två om man börjar så här sent? Måste man bli gravid direkt efter första barnet då antar jag... Någon som lyckats med det eller funderar på liknande?

Man vet ej om man vågar hoppas... Tydligen är chansen bara 15% per månad ungefär...?

• Svar på tråden Hinner man skaffa två barn? ( 36 år)
  • Dixie

omöjligt att veta….. beror ju på hur lätt ni har för att bli gravida och en massa andra omständigheter!
    börja med 1an, så ser ni ju vad som händer sen….. lycka till! 

jag har en kompis som fick 1an när hon var 39 och sedan syskon när hon var 46! 

• Anonym (.)

Helt omöjligt att svara på. För en del är det helt kört vid 35, andra kan bli gravida vid 47 (!). Har själv fått barn vid 38, 41 och 43.

• Anonym (äldre)

Jag är gravid och är 38 år. Det på första försöket. Det behöver inte vara så mkt svårare att bli gravid för att man blivit lite äldre. Visst kan du hinna skaffa två barn. Du är inte så gammal ändå

• Nyfiken gul

börja med ett barn först så får ni se sen vad tiden visar. 

Kanske det också blir så att ni är nöjda med ett barn, ett barn kan ju ibland vara mer än tillräckligt.  

stressa inte fram flera barn helt enkelt, ta ett i taget och se vad ni egentligen tycker om livet som föräldrar.  

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (hej)

Tycker du har fått ett bra råd ovanför, att tänka på ett barn i taget. Min moster fick tre barn på fyra år när hon var kring 40 och hon hade fullt upp... Men om du bara kan bli gravid så är väl inte din ålder så farlig, nuförtiden skaffar ju många barn när de är 35+.

Hoppas det går bra för dig :)

• Anonym (Beror på)

Det beror på hur fertil du/ni är. Alla mina bekanta som börjat efter 40 har hunnit få 2,en som började vid 36 fick 5,en fick ett vid 47-och jag som började vid 37 får inga genetiska barn alls. Helt omöjligt säga m.a.o. Man kan bara försöka oavsett vilken ålder man än har. Ni kan söka hjälp efter ett halvår däremot.

• Anonym (elise)

Tack för bra tips!

Vad beror "fertil" på? Dvs är det bara regelbunden mens eller vad är det mer..?

• Anonym (T)
    Anonym (elise) skrev 2014-05-31 00:14:23 följande:
    Tack för bra tips!

Vad beror "fertil" på? Dvs är det bara regelbunden mens eller vad är det mer..?
    mannen! 
    bara för att män generellt kan få barn när dom är mycket äldre, så måste det inte vara så
    och om din man inte har barn sen innan så kan han ju inte veta om han är tipp topp, och inte ens då för det kan ha varit en lyckoträff
    så om det inte funkar på en gång, så tro inte automatiskt att det är ditt "fel"! 
    märkt att många kvinnor gör det, när det lika gärna kan vara mannen, båda eller egentligen inget fel alls

om han börjar äta lite vitaminer, inte röker, skär ner på alkoholen och dåligt fett, motionerar lite mer, ser till att kronjuvelerna inte blir för varma, inte har tex. datorn direkt i knät och sånt, minsta stressen
    så kan det öka chanserna 

men ja, din ägglossning spelar stor roll, går att prova med stickor, tyda flytningar och räkna dagar när man borde vara som mest fertil
    samma sak för dig, inte röka, motionera, ta vitaminer (särskilt folsyra) skär ner på alkoholen och dåligt fett, minska stressen

måste absolut inte vara mega strikt, ett glas vin skadar inte och kan dessutom få igång det andra som behövs, dvs SEX! 
  • Anonym (T)

och ja, det är mycket möjligt att det funkar att skaffa 2 eller fler barn när man är 36
    tycker faktiskt inte att det är så väldigt gammalt
    men försökt med första, först ^^ 

• Zanda

Jag fyller 34 i höst och fick nyligen mitt andra barn, har en tvååring sen innan. Planerar en trea det år jag fyller 36, och kanske blir det ännu en sen om vi känner för det! Har haft turen att ha lätt för att bli gravid, gick på första försöket med första och på andra med andra barnet. Har använt ÄL-stickor några månader för att få koll på ägglossning och lite för att det är spännande och jag är otålig! Har många runt mig som börjat samtidigt som mig åldersmässigt och som har både 1,2 och 3 små godingar! Så visst går det!!! Man kanske får ha lite mer tålamod bara! Själv hoppas jag på tvillingar nästa gång, tänk om naturen skulle vilja det! Tror faktiskt chansen till det är större när man blir äldre! Har en av varje nu så hade gärna haft en av varje till eller kanske två små tjejer som kan slita på alla söta klänningar!!! Hihi nu svävar jag iväg! Lycka till och njut av resan! Den är fantastisk, och första graviditeten är extra speciell! Lycka-till-kram!

Svar på tråden Hinner man skaffa två barn? ( 36 år)