• Eje

Flytta hemifrån, CSN som inkomst?

Jag tar studenten om ca 3 veckor. Jag tänkte börja plugga på distans och ta lån sedan flytta hemifrån, för att det helt enkelt inte fungerar att bo hemma och jag är ju ändå 20 år nu så det känns som om det är dags att stå på egna ben. 

Men jag förstår inte riktigt hur det fungerar med att flytta hemifrån och ha CSN som inkomst.
    Någon som gjort det eller vet och kan förklara utförligt hur det fungerar? 

Vad gör man när man slutar studera? Hur ska man ha råd med hyran och alla räkningar?
    Ska man söka massa jobb under tiden? Om man inte lyckas få något?
    Jag håller just nu på att leta sommarjobb för fullt men har hittills inte hittat något.. 

• Svar på tråden Flytta hemifrån, CSN som inkomst?
  • ronaldino
    Eje skrev 2014-05-30 02:19:23 följande:

Jag tar studenten om ca 3 veckor. Jag tänkte börja plugga på distans och ta lån sedan flytta hemifrån, för att det helt enkelt inte fungerar att bo hemma och jag är ju ändå 20 år nu så det känns som om det är dags att stå på egna ben. 

Men jag förstår inte riktigt hur det fungerar med att flytta hemifrån och ha CSN som inkomst.

Vad gör man när man slutar studera? Hur ska man ha råd med hyran och alla räkningar?
    Jag håller just nu på att leta sommarjobb för fullt men har hittills inte hittat något.. 

Alltså Csn är väl 8000 ca i månaden och man får det om man ska plugga. Det är både lån och bidrag.

Man får det sålänge man klarar 75% av det man läser termin gör termin och närvarar som man ska såklart

Efter studierna finn alfa-kassan där man går ARB löshetersättning efter att man läst klart om man inte börjat jobba
  • boundforglory
    ronaldino skrev 2014-05-30 02:25:39 följande:
    Alltså Csn är väl 8000 ca i månaden och man får det om man ska plugga. Det är både lån och bidrag.
    Man får det sålänge man klarar 75% av det man läser termin gör termin och närvarar som man ska såklart
    Efter studierna finn alfa-kassan där man går ARB löshetersättning efter att man läst klart om man inte börjat jobba
    Nej det där stämmer väl inte? Om man inte har jobbat så finns det ingen annan ersättning än socialbidrag att få.
  • Tow2Mater

Studentlägenhet medan man studerar. Spara varje månad en del av CSN pengarna så du kan betala allt under sommaren också ifall du inte hittar sommarjobb (en del studentlägenheter kan ha en eller två hyresfria månader på sommaren, kolla upp det).  Sista månaderna innan examen soker du jobb i hela landet och flyttar sen dit du får napp. En del utbildningar kraver exjobb - sok då exjobb, och det kan sen leda till ett riktigt jobb om du har tur. Hittar du inget alls, flyttar du ut ur studentlägenheten och sover på soffan hos mamma ett tag medan du letar jobb även i t ex Norge. Och mycket viktigt - läs en utbildning som realistiskt kan ge jobb efter examen, inget flum.

• boundforglory
    Tow2Mater skrev 2014-05-30 02:51:42 följande:
    Studentlägenhet medan man studerar. Spara varje månad en del av CSN pengarna så du kan betala allt under sommaren också ifall du inte hittar sommarjobb (en del studentlägenheter kan ha en eller två hyresfria månader på sommaren, kolla upp det).  Sista månaderna innan examen soker du jobb i hela landet och flyttar sen dit du får napp. En del utbildningar kraver exjobb - sok då exjobb, och det kan sen leda till ett riktigt jobb om du har tur. Hittar du inget alls, flyttar du ut ur studentlägenheten och sover på soffan hos mamma ett tag medan du letar jobb även i t ex Norge. Och mycket viktigt - läs en utbildning som realistiskt kan ge jobb efter examen, inget flum.
    Nja hittar man inget alls är bättre att prata med hyresvärden, ofta får man bo kvar tills man kommer på fötter. De slänger väldigt sällan ut någon som inte har någonstans att ta vägen.
  • Cissi2801
    Eje skrev 2014-05-30 02:19:23 följande:

Enklast är egentligen att bo hemma när du studerar på distans, eller att du studerar och isåfall tar ett extrajobb på helgerna... För studentlägenheter är dyra att hyra, med allt som tillkommer... Men som sagt du väljer helt själv
  • myskmalva

Har du några kompisar du kan dela lägenhet med så kan du komma billigt undan på boendet. Med tre personer i en trea kan man komma under 2000 i månaden per person. Du kan också kolla efter annonser där folk hyr ut rum. Om du orkar med ett extrajobb parallellt med studierna så är det att rekommendera, både för att det ger en inkomst och för att det är meriterande när du söker jobb efter studierna.

• Fjärilslarv

man kan studera på sommaren också, sommaren är precis som hösten och våren också en termin.

• snedtak
    Fjärilslarv skrev 2014-05-30 10:51:51 följande:
    man kan studera på sommaren också, sommaren är precis som hösten och våren också en termin.
    Det kan man, men man ska hålla i minnet att man endast kan få studiemedel för 240 veckor på högskolenivå. Om man läser en utbildning som är 5,5 år, om man byter utbildning eller om man behöver längre tid på sig är det bra att ha koll på att man har veckor med CSN kvar.
  • Fjärilslarv
    snedtak skrev 2014-05-30 11:18:00 följande:
    Det kan man, men man ska hålla i minnet att man endast kan få studiemedel för 240 veckor på högskolenivå. Om man läser en utbildning som är 5,5 år, om man byter utbildning eller om man behöver längre tid på sig är det bra att ha koll på att man har veckor med CSN kvar.
    öh ja det vet jag väl, jag är själv student... men jag skrev att man KAN studera på sommaren också...
  • snedtak
    Fjärilslarv skrev 2014-05-30 11:23:30 följande:
    öh ja det vet jag väl, jag är själv student... men jag skrev att man KAN studera på sommaren också...
    Jag tänkte bara tipsa TS om att det är bra att tänka på, eftersom det är något som många glömmer.
  • Fjärilslarv
    snedtak skrev 2014-05-30 15:22:34 följande:
    Jag tänkte bara tipsa TS om att det är bra att tänka på, eftersom det är något som många glömmer.
    man kollar väl upp sådant innan man ansöker om studiemedel?
  • myskmalva
    Fjärilslarv skrev 2014-05-30 15:25:15 följande:
    man kollar väl upp sådant innan man ansöker om studiemedel?

Det finns väldigt mycket man inte kollar upp fastän man borde! Då är det bra om någon erfaren har varnat en för i alla fall de värsta fallgroparna.
  • Eje
    snedtak skrev 2014-05-30 15:22:34 följande:
    Jag medveten om det men tack ändå! 
  • Eje

Men det verkar ganska krångligt och jag undrar ifall det verkligen är värt det. 
    Jag vill ju gärna ha en utbildning av något slag, kan vara rätt bra att ha!

Jag borde kunna lösa det ifall jag söker något jobb under tiden. Extrajobb/deltidsjobb eller nått.
    Kunde jag bott kvar hemma så hade jag nog gjort det men som sagt så går inte det. 
    Eller klart det går, men jag vill verkligen inte bo kvar.

• 130303

Varför inte passa på att flytta till pluggorten? Du verkar ju inte ha något som håller tillbaka dig. Det är väldigt roligt att plugga med andra studenter som är i samma situation som en själv. Dessutom får man massvis av nya vänner

• Eje
    130303 skrev 2014-05-31 23:47:02 följande:
    Varför inte passa på att flytta till pluggorten? Du verkar ju inte ha något som håller tillbaka dig. Det är väldigt roligt att plugga med andra studenter som är i samma situation som en själv. Dessutom får man massvis av nya vänner
    Jag har funderat lite på det, men jag har tänkt plugga på distans så det spelar egentligen ingen roll.
Svar på tråden Flytta hemifrån, CSN som inkomst?