Köp en guidebok som har utplanerade promenadstråk. Då upptäcker man oftast sådant man annars inte ens hade tänkt på. När jag bodde där använde jag mig ofta av sådana för att upptäcka nya delar av staden.
Typisk turistfälla är alla restauranger som ligger i de mysiga kullerstensgatorna ett stenkast från Notre Dame. Ät inte där om ni inte vill äta dålig mat till överpris.
Le Marais är mysigt, metrostationen heter Saint Paul, linje 1. Gå över Rue Rivoli (den stora gatan direkt ni kommer upp från metron) och fortsätt uppåt snett mot vänster så hittar ni de välkända falafelställena.
Visserligen väldigt mycket turister men det är helt klart värt att åka upp till Sacré Coeur på seneftermiddagen, en stund innan solen går ned. De brukar sälja öl på den stora trappan och nån halvkass musiker brukar sjunga på dålig engelska, men det är sån skön stämning och fantastisk utsikt. Det finns mysiga restauranger där också, om man går bortanför målartorget och inte väljer första bästa.
I metron kan ni köpa 3 dagarskort så ni kan åka fritt, det behövs! Metrosystemet är inte svårt, bara att veta vad ändstationen heter åt det håll man ska och sen följa skyltarna.