• studentska

Paris, vad ska man se, tips på bra restauranger?

Åker till Paris i slutet av augusti och funderar på vad vi ska se och göra? Till Eifeltornet funderar vi på att boka biljetter för att slippa köerna men i övrigt? Vi kommer att bo i nionde arrondismente inte så långt från Operan och vara där i 4 dagar..Finns det nåt som är en riktig turistfälla där man kan lägga pengarna på nåt bättre? Alla tips är välkomna och särskilt om ni har några tips på bra restauranger så är det extra välkommet!

• Svar på tråden Paris, vad ska man se, tips på bra restauranger?
  • Ferenda

Mitt tips är restaurang Le Chalet des Iles om du vill ha en fin romantisk restaurang. Fantastiskt god mat med vacker utsikt.

• Lavskrikan

Notre Dame är jätteläcker oavsett om man är religiös eller ej. Och då borde man gå upp och se chimärerna (statyerna) på taket.

• studentska

Tack för era tips, restaurangen låter väldigt mysig, den ska kollas upp! Tar gärna emot fler tips!

• SVejsan

L'enchotte tyckte vi var en upplevelse... Den uppfyllde våra ideer om vade en Fransk Bistro är...
    Litet, Lite slitet, men med ambitioner... Tyvärr  så är omgivningarna inte de roligaste. men om man kommer från det hållet där det är en saluhall så är det lugnt...
    De kunde (när vi besökte det för ett år sedan) inte någon engelska, men med viss köksfranska (ingen av oss har läst franska) och genom att peka på griffeltavlan så kunde vi beställa... Tyvärr upptäckte vi det för sent annars hade vi ätit fler middagar där...

www.tripadvisor.se/Restaurant_Review-g187147-d718155-Reviews-L_Enchotte-Paris_Ile_de_France.html

• SVejsan

Bilder: plus.google.com/118250841484079146889/about

Annat som rekommenderas är tripadvisors Paris-app till smartphone (Androidverionen  hade offline-kartor och bra beskrivningar på sevärdigheterna.
    Vi laddade också ner en App för metron - för att kunna hitta igenom tunnelbanenätet, den beskräv var man skulle byta för att komma rätt (också ett offlineläge!) - kommer dock inte ihåg den.

Man vill ju gå till alla sevärdheterna. totalt under en långweekend så gick vi 5 mil! varav 2 1/2 mil första dagen...
    Tänk på att restauranger i direkt anslutning till stor sevärdhet inte alltid är värd pengen...

• solstol

Köp en guidebok som har utplanerade promenadstråk. Då upptäcker man oftast sådant man annars inte ens hade tänkt på. När jag bodde där använde jag mig ofta av sådana för att upptäcka nya delar av staden. 

Typisk turistfälla är alla restauranger som ligger i de mysiga kullerstensgatorna ett stenkast från Notre Dame. Ät inte där om ni inte vill äta dålig mat till överpris. 

Le Marais är mysigt, metrostationen heter Saint Paul, linje 1. Gå över Rue Rivoli (den stora gatan direkt ni kommer upp från metron) och fortsätt uppåt snett mot vänster så hittar ni de välkända falafelställena. 

Visserligen väldigt mycket turister men det är helt klart värt att åka upp till Sacré Coeur på seneftermiddagen, en stund innan solen går ned. De brukar sälja öl på den stora trappan och nån halvkass musiker brukar sjunga på dålig engelska, men det är sån skön stämning och fantastisk utsikt. Det finns mysiga restauranger där också, om man går bortanför målartorget och inte väljer första bästa. 

I metron kan ni köpa 3 dagarskort så ni kan åka fritt, det behövs! Metrosystemet är inte svårt, bara att veta vad ändstationen heter åt det håll man ska och sen följa skyltarna. 

• studentska

Tack båda två för era tips! Allt ska kollas upp och tack för varningarna om restaurangerna med. Jag tror vi kommer att gå ganska mycket, gillar att se en ny stad på det viset. Är det någon som vet om det finns gudiade turer till fots i Paris helst på engelska då? Gick en helt fantastiskt sån i Berlin för ett par år sen och det var riktigt intressant.

Svar på tråden Paris, vad ska man se, tips på bra restauranger?